Ποιοι ευρωπαϊκοί κολοσσοί έχουν ζητήσει κρατική στήριξη

Ποιοι ευρωπαϊκοί κολοσσοί έχουν ζητήσει κρατική στήριξη

Διαστάσεις χιονοστιβάδας προσλαμβάνουν τα αιτήματα ευρωπαϊκών κολοσσών για κρατική στήριξη προκειμένου να μείνουν όρθιοι και να περιορίσουν όσο το δυνατόν αυτό γίνεται τις απολύσεις προσωπικού τους.

Σιδηροδρομικές, αεροπορικές εταιρείες καθώς και αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται στις εθνικές κυβερνήσεις είτε για να ενισχυθούν είτε σε ορισμένες περιπτώσεις για να περάσουν στον έλεγχο τους, με τελευταίο παράδειγμα τους γαλλικούς σιδηροδρόμους SNCF (Société nationale des chemins de fer français) που απασχολούν περίπου 150.000 εργαζόμενους. Σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής του ομίλου, Ζαν Πιερ Φαραντου, οι  μέχρι στιγμής απώλειες φτάνουν τα 2 δισ ευρώ και η βοήθεια του κράτους είναι μονόδρομος προκειμένου να μην κάνει περικοπές προσωπικού και να αποφύγει τα χειρότερα.

Προτού πάντως ξεσπάσει η κρίση, ήδη τα συνδικάτα της εταιρείας είχαν συγκρουστεί με την κυβέρνησης του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν η οποία σκόπευε να αναθεωρήσει ριζικά το απαρχαιωμένο συνταξιοδοτικό σύστημα της χώρας. Οι συνδικαλιστές δεν ήθελαν σε καμία περίπτωση να γίνουν περικοπές στα "ρετιρέ" της εταιρείας.

Την ίδια ώρα, χρηματοδότηση 7 δισεκατομμυρίων ευρώ ετοιμάζει η γερμανική κυβέρνηση για τους κρατικούς σιδηροδρόμους (Deutsche Bahn) μετά τις προβλέψεις  για απώλειες από 11 έως 13,5 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2024, λόγω της κρίσης του κορονοϊού, σύμφωνα με το Reuters. Κι ενώ τα τρένα δεν έχουν σταματήσει στη Γερμανία, η Deutsche Bahn αναφέρει ότι ο αριθμός των επιβατών σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων έχει μειωθεί στο 10-15% των κανονικών επιπέδων. 

Μια από τις πιο ηχηρές περιπτώσεις κρατικής ενίσχυσης είναι αυτή της Lufthansa. Το γερμανικό κράτος συμφώνησε να στηρίξει την εταιρεία με πακέτο διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ (9,74 δισ. δολάρια), ζητώντας όμως σε αντάλλαγμα την απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού στον γερμανικό αερομεταφορέα, δικαίωμα άσκησης βέτο και την τοποθέτηση ενός ή δύο μελών στο διοικητικό συμβούλιο.

Η γαλλική κυβέρνηση από την πλευρά της θα στηρίξει την αεροπορική εταιρεία Air France/KLM με ένα πακέτο βοήθειας ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ η ολλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να στηρίξει την KLM, τη θυγατρική του ομίλου, με ποσό  2-4 δισ. ευρώ ευρώ.

Ο πορτογαλικός αερομεταφορέας TAP έχει υποβάλλει και αυτός αίτημα ήδη για κρατική ενίσχυση. Η TAP ανήκει κατά 50% στο κράτος, μέσω της κρατικής εταιρείας χαρτοφυλακίου Parpública, 45% στην ιδιωτική κοινοπραξία Atlantic Gateway και 5% στους εργαζομένους της.

Στην Ιταλία, η κυβέρνηση σχεδιάζει να εθνικοποιήσει την ζημιογόνα Alitalia και να δημιουργήσει μια νέα εταιρεία με πολύ μικρότερο στόλο 25-30 αεροσκαφών, μόλις το ένα τέταρτο του τρέχοντος.

Παράλληλα, η κυβέρνηση της Φινλανδίας αποφάσισε στις 19 Μαρτίου να χορηγήσει κρατική εγγύηση έως 600 εκατ. Ευρώ για την υποστήριξη των χρηματοδοτικών αναγκών της Finna. Την ίδια ώρα, οι σουηδικές αρχές εκτιμούν ότι γύρω στις 20 αεροπορικές εταιρίες θα είναι επιλέξιμες για εγγυήσεις κρατικών δανείων. Εκτός των επιβατικών αεροσκαφών περιλαμβάνονται και μικρότερα αεροσκάφη πυροσβεστικά ή εκτελούντα χρέη ασθενοφόρων καθώς και εταιρίες ελικοπτέρων.

Αυτοκινητοβιομηχανίες

Στην αυτοκινητοβιομηχανία η πιο ηχηρή ενίσχυση ήταν αυτή της Γαλλικής Renault η οποία έλαβε 5 δισ. ευρώ υπό τη μορφή εγγυημένων δανείων για να αποκτήσει τη ρευστότητα που χρειάζεται επειγόντως. Η Renault είναι σημαντικός ευρωπαϊκός κατασκευαστής αυτοκινήτων που απασχολεί άμεσα 73.000 εργαζόμενους στην Ευρώπη. Η Renault ετοιμάζεται ήδη για συρρίκνωση της γκάμας της στα πλαίσια μείωσης του κόστους, με τα πολυμορφικά Scénic, Grand Scénic και Espace αλλά και το μεγάλο σεντάν Talisman να βαίνουν προς κατάργηση. Όπως μεταδίδει το Reuters, μια πηγή από τη Renault δήλωσε: "Το σχέδιο δεν έχει κλειδώσει ακόμα, όμως το Espace, το Scenic και το Talisman πρέπει να θεωρούνται ήδη εκτός του μελλοντικού προγράμματος προιόντων."

Στην Γερμανία, οι εκπρόσωποι των μεγάλων εταιριών του κλάδου, όπως οι VW, Daimler και BMW, της Ένωσης των Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), και του IG Metall, συνδέσμου των μεταλλουργών, που αριθμεί 2.27 εκατ. μέλη έθεσαν- εμμέσως πλην σαφώς -το ενδεχόμενο να χρειαστούν κρατική ενίσχυση στη συνάντηση που είχαν με την Καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ.

Πληροφορίες, τέλος, του Reuters φέρνουν και την ιταλοαμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Fiat Chrysler να βρίσκεται σε συζητήσεις με την ιταλική τράπεζα Intensa Sanpaolo για την εξασφάλιση δανείου ύψους 6,3 δισ. ευρώ με κρατική εγγύηση.