Σημαντική ήταν η επίπτωση της πανδημίας στα μεγέθη των θυγατρικών εταιρειών της MIG, καθώς το πλήγμα στην εστίαση με το κλείσιμο των καταστημάτων επηρέασε τα μεγέθη αυτού του κλάδου, ενώ και οι μεταφορές και η ακτοπλοΐα επίσης επηρεάστηκαν σημαντικά. Σύμφωνα με απάντηση του ομίλου σε ερώτηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στην εστίαση καταγράφεται πτώση κατά 40% έναντι του 2019, ενώ η εκτίμηση για το σύνολο του 2020 είναι ότι η μείωση θα κυμανθεί μεταξύ 30-40% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
Στις μεταφορές και την ακτοπλοΐα όπου η MIG έχει παρουσία μέσω του ομίλου Attica Group, το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου που παραδοσιακά είναι το καλύτερο για τον κλάδο, καταγράφηκε μείωση ύψους 30,5% έναντι του 2019. Αυτό, οδηγεί τη διοίκηση σε ένα σχετικά ασφαλές συμπέρασμα για μείωση του κύκλου εργασιών στην ακτοπλοΐα μεταξύ 30-40% σε σχέση με το 2019.
Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση της MIG σημειώνει πως ο προσδιορισμός του εύρους και της διάρκειας των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας στη χρηματοοικονομική απόδοση, θέση και ρευστότητα του ομίλου για το προσεχές διάστημα ενέχει σημαντική αβεβαιότητα.
Και τούτο διότι εξαρτάται από έναν αριθμό παραγόντων, όπως τον βαθμό αναζωπύρωσης της πανδημίας, την ευρεία κυκλοφορία ενός εμβολίου για την αντιμετώπισή της, τον βαθμό και την έκταση νέων περιοριστικών μέτρων που δύναται να ληφθούν από την Πολιτεία σε συνδυασμό με τα μέτρα στήριξης προς τις πληγείσες επιχειρήσεις και τον βαθμό αποκατάστασης της τουριστικής κίνησης.
Οι επιπτώσεις της πανδημίας σε κάθε λειτουργικό τομέα του ομίλου MIG, έχουν ως εξής:
Τρόφιμα και Γαλακτοκομικά: Η αβεβαιότητα που υφίσταται για την πορεία της πανδημίας σε συνδυασμό με τα ενδεχόμενα μέτρα που δύναται να ληφθούν για την αντιμετώπιση της διασποράς της καθιστούν δυσχερή την ασφαλή εκτίμηση για την πορεία των πωλήσεων και της λειτουργικής κερδοφορίας.
Βασικοί παράγοντες όπως ενδεικτικά η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ο τρόπος λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης, η πορεία του τουρισμού, καθώς και η εύρεση φαρμάκου /εμβολίου που θα αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τον COVID-19, θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της πορείας των πωλήσεων.
Παρά ταύτα, η διοίκηση του ομίλου VIVARTIA θεωρεί ότι η αρχική της πρόβλεψη για μείωση των πωλήσεων του υποκλάδου της Εστίασης κατά 30%-40% για τη χρήση 2020 σε σχέση με το 2019 αντικατοπτρίζει κατάλληλα τις βέλτιστες εκτιμήσεις στη βάση των διαθέσιμων στοιχείων έως αυτή τη στιγμή.
Παράλληλα, το EBITDA του κλάδου Τροφίμων και Γαλακτοκομικών για τη χρήση 2020 αναμένεται να παρουσιάσει μείωση σε σχέση με τη χρήση του 2019, προερχόμενη από την ιδιαιτέρως σημαντική μείωση του EBITDA του υποκλάδου της Εστίασης, το ακριβές ύψος της οποίας θα καθορισθεί ανάλογα με την πορεία της δραστηριότητας που σχετίζεται κυρίως με το travel business (αεροδρόμια, πλοία, ΣΕΑ) και το ύψος και το εύρος των μέτρων ενίσχυσης της πολιτείας στην εστίαση, τους επόμενους μήνες.
Σημειώνεται ότι κατά το α΄ εξάμηνο του 2020 οι πωλήσεις και η λειτουργική κερδοφορία του κλάδου Τροφίμων και Γαλακτοκομικών υποχώρησαν κατά 10% και 15% αντιστοίχως, με τις μεταβολές αυτές να προέρχονται κυρίως από τον υποκλάδο της Εστίασης του οποίου οι πωλήσεις παρουσίασαν μείωση της τάξης του 40% σε σχέση με το α΄ εξάμηνο του 2019, ενώ η λειτουργική του κερδοφορία επηρεάστηκε αρνητικά σε σημαντικό βαθμό.
Μεταφορές – Ακτοπλοΐα: Κατά την περίοδο που καλύπτει το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου του 2020 και αποτελεί την καρδιά της θερινής περιόδου και της τουριστικής κίνησης, ο κύκλος εργασιών του τομέα Μεταφορών κατέγραψε μείωση της τάξης του 30,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Στο πλαίσιο της παρακολούθησης της εξέλιξης του μεταφορικού έργου, γίνονται συνεχείς εκτιμήσεις για την πορεία του κλάδου, οι οποίες επιβεβαιώνουν τις αρχικές εκτιμήσεις της διοίκησης, και οδηγούν σε μείωση του κύκλου εργασιών του τομέα Μεταφορών το 2020 σε ένα εκτιμώμενο εύρος από 30% έως 40% σε σχέση με τη χρήση 2019.
Σημειώνεται ότι κατά το α΄ εξάμηνο του 2020 οι περιορισμοί στη διακίνηση επιβατών και οχημάτων και το μειωμένο πρωτόκολλο επιβατών για τα πλοία από τα τέλη Μαΐου και έπειτα, οδήγησαν σε σημαντική μείωση του μεταφορικού έργου του τομέα Μεταφορών, γεγονός που απεικονίζεται τόσο στο μειωμένο κύκλο εργασιών για την εξαμηνιαία περίοδο 01/01-30/06/2020, ο οποίος ανήλθε σε 117 εκατ. ευρώ έναντι 164 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη συγκριτική εξαμηνιαία περίοδο, όσο και στη λειτουργική κερδοφορία του τομέα Μεταφορών, καθώς το EBITDA διαμορφώθηκε σε 1,9 εκατ. έναντι 15,5 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο του 2019.
Εταιρείες ιδιωτικών κεφαλαίων: O εν λόγω κλάδος εκπροσωπείται από τη σερβική εταιρεία RKB η οποία κατά το α’ εξάμηνο του 2020 κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις της κατά 15% ενώ η λειτουργική της κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 0,8 εκατ. ευρώ συγκριτικά με 1,7 εκατ. την αντίστοιχη συγκριτική περίοδο ως απόρροια των συνεπειών της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων που ελήφθησαν για την αντιμετώπισή της.
Εκτιμάται ότι οι πωλήσεις της για το σύνολο του έτους θα παρουσιάσουν μείωση της τάξης του 15% σε σχέση με τις αντίστοιχες πωλήσεις του έτους 2019. Περισσότερες λεπτομέρειες όσον αφορά τις επιπτώσεις της πανδημίας στην χρηματοοικονομική απόδοση και στη χρηματοοικονομική θέση και ρευστότητα του Ομίλου MIG όπως επίσης και τα μέτρα προστασίας που λαμβάνονται για το ανθρώπινο δυναμικό του Ομίλου παρουσιάζονται στην ενότητα 6.7 της Εξαμηνιαίας Έκθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου για την περίοδο που έληξε την 30/06/2020.