Του Θεόδωρου Σεμερτζίδη
Είναι γεγονός, πως το πρώτο εξάμηνο του έτους, και ειδικά το πρώτο τρίμηνο, υπήρξε καταστροφικό για τα χρηματιστήρια, με αρκετούς κλάδους να μην έχουν μέχρι στιγμής διαγράψει τις απώλειες τους.
Εκτός όμως από τους κλάδους που πλήγηκαν περισσότερο, όπως αυτός των τραπεζών και της ενέργειας, υπάρχουν κι άλλοι κλάδοι οι οποίοι συνεχίζουν να καταγράφουν απώλειες από την αρχή του έτους, με ένα από αυτούς να αποτελεί και ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας & των σχετιζόμενων εταιρειών.
Ο εν λόγω κλάδος, από τις αρχές του έτους καταγράφει απώλειες 22,69%, ενώ σημαντικές είναι και οι απώλειες για μερικές από τις γνωστότερες μετοχές αυτού, όπως της Volkswagen, της Renault, και της Peugeot. Το σκάνδαλο με τις εκπομπές αερίων στις ΗΠΑ, για τα αυτοκίνητα της Volkswagen, στοίχισε, εκτός από την αξιοπιστία της εταιρείας, κι ένα γερό πρόστιμο από τις αμερικανικές αρχές ύψους $15 δισ. Παρόμοιο περιστατικό, αντιμετώπισε και η Renault πριν μερικούς μήνες, όταν οι γαλλικές αρχές εισέβαλλαν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας κατάσχοντας Η/Υ, για παρόμοιο θέμα.
Φυσικά, και τα δύο αυτά περιστατικά δεν θα μπορούσαν από μόνα τους να οδηγήσουν σε απώλειες έναν ολόκληρο κλάδο, εάν οι αγορές ως προεξοφλητικός παράγοντας, δεν αντιλαμβάνονταν τις προοπτικές του αυτού.
Σύμφωνα, με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 5,2% έναντι του αντίστοιχου περσινού τριμήνου, ενώ στην ευρωζώνη η αύξηση ήταν της τάξεως του 8,2%. Την μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, κατέγραψε η Ιταλία με 20,8%, με την Γαλλία να ακολουθεί με 8,2%, την Ισπανία με 6,9%, τη Μεγάλη Βρετανία με 5,1%, και τη Γερμανία με 4,5%.
Σύμφωνα πάντα με την ACEA, η παραγωγή αυτοκινήτων στη Γερμανία για το πρώτο τρίμηνο, κατέγραψε μείωση 0,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό, ενώ αύξηση κατέγραψε σε Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία, κατά 14,1%, 6,2%, 8,5%, και 7,8% αντίστοιχα.
Μέχρι εδώ, τα στοιχεία δεν εμπνέουν κάποια ανησυχία, καθώς τόσο οι κυκλοφορίες νέων επιβατικών οχημάτων, όσο και η παραγωγή αυτών, ενισχύθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο (εκτός από κάποιες εξαιρέσεις), και φυσικά όλα αυτά δύο περίπου τρίμηνα πριν το βρετανικό δημοψήφισμα.
Παρατηρώντας όμως κανείς, τις εισαγωγές και εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων στην ευρωζώνη, θα διαπιστώσει πως κατά το πρώτο τρίμηνο οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 4,7%, με τις εισαγωγές να αυξάνονται κατά 15,1%, και με το εμπορικό ισοζύγιο να υποχωρεί κατά 11,1%. Πραγματικά σημαντική μείωση για τον κλάδο το πρώτο τρίμηνο, ενώ όλα αυτά πριν από το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος, το οποίο ακόμη δεν γνωρίζουμε το κατά πόσο και σε ποιο βαθμό θα επηρεάσει το εμπόριο μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ευρωζώνης.
Σε συμπλήρωμα των παραπάνω, έρχεται να προστεθεί ακόμη ένας αρνητικός παράγοντας, αυτός της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην ευρωζώνη, όπου όπως παρατηρούμε στο παρακάτω γράφημα, συνεχίζει να βρίσκεται σε αρνητικά επίπεδα τον τελευταίο χρόνο.
Πηγή γραφήματος: www.tradingeconomics.com
Αξίζει όμως να δούμε, και την χρηματιστηριακή πορεία του κλάδου, παρατηρώντας μόνο τρεις από τις μεγαλύτερες και γνωστότερες μετοχές του, αυτές της Volkswagen, της Renault, και της Peugeot.
Από την αρχή του έτους, ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας και των σχετιζόμενων με αυτών εταιρειών του Eurostoxx 600, υποχωρεί κατά 22,69%, ενώ από τις 23/6 έως και τις 27/6 κατέγραψε απώλειες 13,70%, για να συνεχίζει τις απώλειες του και από τις αρχές του μήνα έως και την 6 Ιουλίου με 6,02%.
Σημαντικές απώλειες 46,90% καταγράφει το τελευταίο έτος, η μετοχή της Volkswagen, από τα υψηλά των €210,90, με το πρόστιμο των €15 δισ. να επιδρά αρνητικά στα μεγέθη της εταιρείας.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα, για τη μετοχή της Renault, όπου το τελευταίο έτος υποχωρεί κατά 25,57%, από τα υψηλά των €98,14, με το P/E να διαμορφώνεται στο 6,72 και τα EPS στα 10,29.
Με σημαντικές απώλειες κατά το τελευταίο έτος, διαπραγματεύεται και η μετοχή της Peugeot, καθώς υποχωρεί από τα υψηλά των €19,11 κατά 39,72%, με το P/E να διαμορφώνεται στο 14,83, ενώ τα EPS στα 0,757.
Όπως αντιλαμβανόμαστε από τα παραπάνω, με τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται μετά και το βρετανικό δημοψήφισμα, και ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας ενδέχεται σε μια επερχόμενη ύφεση, να αντιμετωπίσει σημαντικά προβλήματα, με τις μετοχές του κλάδου να καταγράφουν ήδη σημαντικές απώλειες κατά το τελευταίο έτος.