Πριν από το Πάσχα η λυπητερή στους 20 influencers – Πώς μπήκαν στο στόχαστρο της εφορίας
Shutterstock
Shutterstock

Πριν από το Πάσχα η λυπητερή στους 20 influencers – Πώς μπήκαν στο στόχαστρο της εφορίας

Στη… φάκα των «ράμπο» της εφορίας έχουν μπει τον τελευταίο χρόνο εκατοντάδες περιπτώσεις influencers, οι οποίοι αποκρύπτουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητας από την εφορία και την ίδια στιγμή λαμβάνουν παχυλές αμοιβές για να προβάλλουν μέσα από τους προσωπικούς τους λογαριασμούς στα κοινωνικά δίκτυα επώνυμα ρούχα, καλλυντικά, αξεσουάρ, ξενοδοχεία και εστιατόρια. Τον τελευταίο χρόνο έχει ξεκινήσει μια γιγάντια επιχείρηση διασταύρωσης στοιχείων από την ΑΑΔΕ, με περίπου 3,8 εκατομμύρια ΑΦΜ να περνούν από…ακτινογραφία. Οι μαζικοί αυτοί έλεγχοι κατέληξαν σε περίπου 800 άτομα που δηλώνουν πολύ χαμηλά ποσά ως εισοδήματα το χρόνο.

Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, έχουν μπει στο «στόχαστρο» των ελεγκτών 20 διάσημοι influencers, οι οποίοι διαβιούν πολυτελή βίο, παρά το γεγονός ότι στην εφορία εμφανίζονται ως οι πλέον ευάλωτοι. Οι έλεγχοι γίνονται μέσω του αλγόριθμου Risk Analysis και στη λίστα των ελεγχόμενων βρίσκονται τουλάχιστον πέντε παρουσιάστριες, έξι μοντέλα και μία ηθοποιός-επιχειρηματίας.

Οι πρώτοι έλεγχοι κατέγραψαν ότι το 100% των influencers ασκεί εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο, μόλις το 25% ενημερώνει τον καταναλωτή για τον εμπορικό χαρακτήρα των αναρτήσεών του. Επίσης, το 50% δεν δηλώνει την εμπορική του ιδιότητα και οι μισοί από αυτούς που διαθέτουν e-shop δεν είναι εγγεγραμμένοι στο ΓΕΜΗ.

Στα «χέρια» της ΑΑΔΕ βρίσκονται όλες εκείνες οι πληροφορίες που απαιτούνται προκειμένου να «δεθεί» άρτια η φορολογική υπόθεση όλων των Influencers. Και αυτό, διότι οι αρχές, αξιοποιώντας κάθε πτυχή των νέων τεχνολογιών, έχει πλήρη εικόνα για το οικονομικό προφίλ των ελεγχόμενων. Οι φορολογικές αρχές ελέγχουν πλήρως τις αναρτήσεις των influencer, ακόμη και τις παλιότερες που έχουν πραγματοποιηθεί, συγκρίνουν τα εισοδήματα που δηλώνονται με τις δαπάνες, αναλύουν τις τραπεζικές συναλλαγές και χαρτογραφούν τα περιουσιακά στοιχεία.

Μάλιστα, στην 20άδα που αυτή την περίοδο ελέγχεται από την ΑΑΔΕ βρίσκονται άνθρωποι του θεάματος, γνωστοί στο ευρύ κοινό, που προωθούν έναντι μεγάλων αμοιβών υπηρεσίες προώθησης κάθε λογής προϊόντων. Από ρούχα και παπούτσια, μέχρι ξενοδοχεία και εστιατόρια. Σύμφωνα με πηγές της ΑΑΔΕ ο έλεγχος των συγκεκριμένων 20 influencers θα έχει ολοκληρωθεί πριν από το Πάσχα και τότε όσοι δεν μπορούν να δικαιολογήσουν το χάσμα που εντοπίζεται στην οικονομική τους δραστηριότητα και στα δηλωθέντα εισοδήματα θα κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Υπενθυμίζεται ότι τα «έσοδα» ενός influencer στα κοινωνικά δίκτυα διαμορφώνεται ανάλογα με την αναγνωρισιμότητά του, τον αριθμών των φίλων ή ακολούθων και το «τράφικ» που καταγράφεται στις ιστορίες του.

Συγκεκριμένα, ο τιμοκατάλογος των influencers, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, είναι ο εξής:

Facebook

Ακόλουθοι και έσοδα

Nano Influencers
Από 1.000 έως 10.000 ακολούθους, εκτιμώμενα έσοδα από 20 έως 100 ευρώ ανά ανάρτηση
Micro Influencers
Από 10.000 έως 50.000 ακολούθους, έσοδα από 30 έως 200 ευρώ ανά ανάρτηση
Mid-Tier Influencers
Από 50.000 έως 500.000 ακολούθους, έσοδα από 80 έως 650 ευρώ ανά ανάρτηση
Macro Influencers
Από 500.000 έως ένα εκατ. ακολούθους, έσοδα από 150 έως 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση
Mega Influencers
Πάνω από ένα εκατομμύριο ακολούθους, έσοδα άνω των 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση

Instagram – ανά post
Nano Influencers
€20-€100
Micro Influencers
€100-€500
Mid-tier Influencers
€500-€2.000
Macro Influencers
€2.000-€10.000
Mega Influencers
€10.000+

TikTok – ανά video
Nano Influencers
€50-€200
Micro Influencers
€200-€1.000
Mid-tier Influencers
€1.000-€5.000
Macro Influencers
€5.000-€20.000
Mega Influencers
€20.000+

YouTube – ανά video
Micro Influencers
€200-€1.000
Mid-tier Influencers
€1.000-€5.000
Macro Influencers
€5.000-€20.000
Mega Influencers
€20.000+