Προς νέο υψηλό βαδίζουν οι online πωλήσεις τη φετινή εορταστική περίοδο, καθώς όλα δείχνουν, και με την εμπειρία της Black Friday, ότι θα αυξηθούν τουλάχιστον κατά ένα ποσοστό της τάξεως του 9 με 10%.
Οι πρώτες εκτιμήσεις των εκπροσώπων του λιανεμπορίου, που αναφέρονται σε παράλληλη ανοδική πορεία των πωλήσεων σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, με το «άνοιγμα» της φετινής εορταστικής αγοράς, δείχνουν μια τάση εξισορρόπησης ανάμεσα στις δύο τάσεις.
Παράλληλα, διαψεύδουν τις αντιδιαμετρικά αντίθετες ακραίες θέσεις που έχουν εκφραστεί κατά καιρούς, οι οποίες αναφέρουν ότι τα μεν ηλεκτρονικά καταστήματα θα συρρικνώσουν τους τζίρους των φυσικών καταστημάτων ή ότι η μόδα των ηλεκτρονικών καταστημάτων, τα οποία άνθισαν τα τελευταία χρόνια λόγω της πανδημίας, θα περάσει προς όφελος των φυσικών καταστημάτων.
Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, η δυναμική των ηλεκτρονικών πωλήσεων συνεχίζεται και τη φετινή εορταστική περίοδο. Παρά το γεγονός ότι έχει ανοίξει η αγορά και περίμεναν όλοι τη μείωση της κίνησης στα ηλεκτρονικά καταστήματα, αυτό δεν επιβεβαιώθηκε. Μάλιστα, έγινε το αντίθετο καθώς καταγράφεται ανοδική χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου με την άνοδο της διείσδυσης του νέων τεχνολογιών Internet στην Ελλάδα.
Άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου
Aν ληφθεί υπόψη ότι ο συνολικός τζίρος των ελληνικών e-shop βάσει στοιχείων των ενώσεων E - commerce Europe και EuroCommerce για το 2023 εκτιμάται σε 17,33 δισ. ευρώ, κατά 9% αυξημένος σε σχέση με το 2022 όπου ήταν 15,84 δισ. ευρώ, και δεδομένου ότι μεγάλο μέρος του τζίρου αφορά την εορταστική περίοδο, μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι ο φετινός τζίρος της εορταστικής περιόδου θα είναι κατά 11% αυξημένος, όσο δηλαδή προβλέπει η αγορά, τόσο στα φυσικά όσο και στα ηλεκτρονικά καταστήματα και προβλέπεται να υπερβεί τα 4 δισ.ευρώ έναντι 3,6 δισ. ευρώ που ήταν πέρσι.
Η εκτίμηση αυτή επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της Eurostat, για τη χώρα μας, την τελευταία τριετία. Είναι εμφανές πως η χρήση του internet από το 79% του 2021 ενισχύθηκε σε 84% τη διετία 2022 και 2023. Αντίστοιχα οι Έλληνες διαδικτυακοί καταναλωτές συνεχίζουν να αυξάνονται από το 51% το 2019 στο 70% το 2022 και στο 75% το 2023.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΝΤ ακολουθεί με ποσοστό συμμετοχής 7,9% την αύξηση του ΑΕΠ στην Ελλάδα. Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν γρήγορα και η ελληνική επιχειρηματικότητα φαίνεται να προσαρμόζεται.
Πρωταθλήτης η Gen Z στις online αγορές
Ειδικά, σε ό,τι αφορά τις online αγορές, τη φετινή εορταστική περίοδο, η συντριπτική πλειοψηφία των Gen Z, το 93% όσων δηλαδή γεννήθηκαν από το 1997 ως το 2010, σκοπεύουν να αγοράσουν μερικά από τα δώρα τους από e-shops, ενώ το 47% της ίδιας ηλικιακής κατηγορίας σχεδιάζει να κάνει τις περισσότερες ή όλες τις αγορές του online.
Πάντως και τα εμπορικά κέντρα και άλλα κεντρικά σημεία στην Αθήνα και στις γύρω συνοικίες αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό των προτιμήσεων της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας, δεδομένου ότι το 49,6% σχεδιάζει να κάνει τις αγορές του εκεί.
Ενδιαφέρον προκαλεί και το μοίρασμα του τζίρου σε ορισμένα είδη μεταξύ των φυσικών καταστημάτων και των e-shops. Έτσι, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία που επεξεργάστηκε η εταιρεία Focus Bari, και αφορούν κατηγορίες προϊόντων που αγοράστηκαν από το 30 ως 50% των ερωτηθέντων, σε δυο απ΄ αυτές, στα είδη τεχνολογίας και στον εξολισμό γραφείου ο τζίρος είναι ίδιος για τα φυσικά καταστήματα και τα e-shops. Αντίθετα, στις ηλεκτρικές μικροσυσκευές οι πωλήσεις στο online κανάλι είναι κατά τι αυξημένες ενώ στα ρούχα, τα καλλυντικά, τα παιχνίδια και τα κοσμήματα οι καταναλωτές προτιμούν για τις αγορές τους τα φυσικά καταστήματα.