Η διαρκής άνοδος των τιμών στα τρόφιμαμ αλλά και στις υπηρεσίες υγείας είχαν ως αποτέλεσμα να διαμορφωθεί στο 3,4% ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο, έναντι 1,6% που είχε φθάσει τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 9,9%. Στον τομέα της Υγείας οι αυξήσεις ανέρχονται στο 5,6%, ενώ στον τομέα ξενοδοχείων, καφέ και εστιατορίων οι αυξήσεις βρίσκονται στο 4,8%.
Οι πρωταθλητές της ακρίβειας από τον τομέα των τροφίμων είναι τα έλαια και λίπη, η αύξηση των οποίων έφθασε τον Οκτώβριο το 26%. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στην άνοδο των τιμών του ελαιολάδου, λόγω της φετινής μειωμένης παραγωγές, αλλά και στα λοιπά έλαια , οι τιμές των οποίων είχαν ξεκινήσει να κινούνται ανοδικά λόγω του πολέμου Ρωσία - Ουκρανίας.
Οι ανατιμήσεις στα φρούτα υπερβαίνουν το 20%, ενώ στα μεταλλικά νερά - αναψυκτικά και χυμούς ανέρχονται στο 14,3%.
Παρόμοια τάση στον πληθωρισμό είχαν δείξει και τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat τα οποία κατέγραφαν μια επιτάχυνση στο 3,9% τον Οκτώβριο έναντι σημαντικής αποκλιμάκωσης στο 2,4% που είχε καταγραφεί τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του Οκτωβρίου 2023 με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2022 προέκυψε αύξηση 3,4% έναντι αύξησης 9,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.
Η αύξηση του πληθωρισμού στο 3,4% τον Οκτώβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- 9,9% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,6% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 3,3% στην ομάδα «Ενδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 2,8% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,1% στην ομάδα «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 3,5% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
- 4,8% στην ομάδα «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
- 2,7% στην ομάδα «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Αντίθετα μειώσεις καταγράφονται στις εξής κατηγορίες:
- 2,0% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 0,4% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 3,2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.