Η κατανάλωση κατά την περασμένη χρονιά ανέδειξε ως μεγάλους «νικητές» τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ., την Κρήτη και τα αλκοολούχα ποτά, σύμφωνα με τα δεδομένα που έδωσε στη δημοσιότητα η Circana.
Συγκεκριμένα, κατά το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου, οι συνολικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 3,1%, φτάνοντας τα 10,876 δισεκατομμύρια ευρώ, που αντιστοιχούν σε 328 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Ο συνολικός όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 3,2%, ενώ οι τιμές ανά μονάδα προϊόντος παρουσίασαν μικρή πτώση της τάξης του 0,1%, καταδεικνύοντας την επίδραση των προσφορών και των εκπτώσεων.
Η αύξηση των 328 εκατομμυρίων ευρώ αποδίδεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στις πωλήσεις τροφίμων, τα οποία κατέγραψαν άνοδο 4,1% σε αξία, αγγίζοντας τα 8,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο όγκος των πωλήσεων στα τρόφιμα αυξήθηκε κατά 3,3%, ενώ οι τιμές ενισχύθηκαν κατά 0,8%. Αντίθετα, οι κατηγορίες προϊόντων προσωπικής φροντίδας και καθαριστικών παρουσίασαν μικρές μειώσεις σε αξία, κατά 0,5% και 0,4% αντίστοιχα, κυρίως λόγω της ευρείας χρήσης εκπτωτικών πολιτικών.
Παρά τη μείωση των τιμών στις δύο αυτές κατηγορίες, ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε. Τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας κατέγραψαν αύξηση 3,4%, ενώ τα καθαριστικά ενισχύθηκαν κατά 1,9%. Ωστόσο, η μείωση των τιμών ήταν αξιοσημείωτη, καθώς στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας υποχώρησαν κατά 3,8% και στα καθαριστικά κατά 2,2%. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αυτές τις κατηγορίες παρουσίασε πτώση. Στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας, το μερίδιο μειώθηκε από 20,8% σε 20%, ενώ στα καθαριστικά από 25,8% σε 25,7%.
Στα τρόφιμα, αντίθετα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν σημαντική άνοδο. Το μερίδιό τους αυξήθηκε από 26,7% σε 27,4%, ενώ το συνολικό μερίδιο της κατηγορίας διαμορφώθηκε στο 26,7%, παρουσιάζοντας γενικότερη τάση ενίσχυσης.
Στις κατηγορίες προϊόντων που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον όγκο πωλήσεων, ξεχώρισαν:
- Τα αλκοολούχα ποτά με εντυπωσιακή άνοδο 6,6%,
- Τα γαλακτοκομικά με αύξηση 6,8%,
- Τα κατεψυγμένα τρόφιμα και τα αναψυκτικά, που ενισχύθηκαν κατά 5,4%, και
- Τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας με αύξηση 4,5%.
Όσον αφορά τα καταστήματα, η προτίμηση των καταναλωτών στράφηκε κυρίως στα μικρά σημεία πώλησης με επιφάνεια έως 400 τ.μ., όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 5,9%. Οι υπεραγορές κατέγραψαν ανάπτυξη 4%, ενώ τα μεσαίου μεγέθους καταστήματα, επιφάνειας 1.000-2.500 τ.μ., παρουσίασαν αύξηση τζίρου κατά 3%. Στα καταστήματα μεσαίας κλίμακας, δηλαδή από 400-1.000 τ.μ., οι πωλήσεις αυξήθηκαν λιγότερο, με ποσοστό μόλις 1,9%.
Σε γεωγραφικό επίπεδο, η Κρήτη ξεχώρισε με αύξηση πωλήσεων 5,8%, ενώ ακολούθησαν η Βόρεια Ελλάδα με 4,6%, η Πελοπόννησος με 3,7%, και η Θεσσαλονίκη με 3%. Στην Κεντρική Ελλάδα και την Αττική σημειώθηκε μικρότερη ανάπτυξη, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 2,4%.