Σούπερ Μάρκετ: Πόσα ξόδεψαν οι Έλληνες σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Σούπερ Μάρκετ: Πόσα ξόδεψαν οι Έλληνες σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Τα ελληνικά νοικοκυριά δαπάνησαν πάνω από 3,24 δισ. ευρώ το 2024 για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προσπαθώντας να περιορίσουν τα έξοδα για βασικά αγαθά. 

Παρόλο που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν δημοφιλή, ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεών τους έχει επιβραδυνθεί συγκριτικά με το 2022 και το 2023, όταν ο πληθωρισμός βρισκόταν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Ενδεικτικά, το 2024 οι πωλήσεις αυτών των προϊόντων αυξήθηκαν κατά 131 εκατ. ευρώ, υπερδιπλασιάζοντας τον ρυθμό ανάπτυξης σε σύγκριση με τα επώνυμα προϊόντα.

Η επιβράδυνση αυτή αποδίδεται τόσο στις εντατικές προωθητικές ενέργειες και εκπτώσεις από τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους εισαγωγείς όσο και στη συνολική άνοδο των πωλήσεων σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως τρόφιμα, είδη οικιακής χρήσης και προϊόντα προσωπικής περιποίησης. Η μείωση των τιμών, ιδιαίτερα σε απορρυπαντικά και καλλυντικά, συνέβαλε επίσης στον περιορισμό της ανόδου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Σύμφωνα με την Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψαν μεγαλύτερη αύξηση στην αξία πωλήσεων σε σχέση με τα επώνυμα.. Το 2024, η αξία τους αυξήθηκε κατά 4,4%, ενώ τα επώνυμα προϊόντα σημείωσαν άνοδο μόλις 2%.

Αυτή η τάση είναι σταθερή την τελευταία τριετία. Το 2022, οι πωλήσεις των Private Label αυξήθηκαν κατά 17,7%, έναντι 4,3% των branded προϊόντων, ενώ το 2023 η αύξηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν 11,4%, έναντι 8,6% των επώνυμων.

Τα τρόφιμα σημειώνουν τη μεγαλύτερη άνοδο

Μεταξύ των βασικών κατηγοριών, τα τρόφιμα κατέγραψαν τη σημαντικότερη αύξηση στο μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Το 2024, το ποσοστό τους έφτασε στο 27,4%, από 26,7% το 2023 και 26,3% το 2022.

Σύμφωνα με την Circana, τα τρόφιμα είναι η μοναδική κατηγορία που παρουσίασε αύξηση στην τιμή ανά μονάδα (κατά 0,7%) σε ετήσια βάση. Αυτό ενίσχυσε περαιτέρω την προτίμηση προς τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) και επικεφαλής της METRO, σχολίασε στο πλαίσιο της έκθεσης HoReCa: «Οι πρώτες ημέρες κάθε μήνα είναι καλές, αλλά στη συνέχεια η κατανάλωση μειώνεται».

Αντίθετα, στον τομέα της προσωπικής φροντίδας, το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μειώθηκε στο 20,1% από 20,8% το 2023, ενώ στα είδη νοικοκυριού παρέμεινε σταθερό στο 25,9%.

Οι Έλληνες δεν προτιμούν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας 

Παρά την ανοδική πορεία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η ελληνική αγορά εξακολουθεί να έχει χαμηλότερο μερίδιο σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με την Private Label Manufacturers Association (PLMA), ανάμεσα σε 17 ευρωπαϊκές χώρες, η Ελλάδα βρίσκεται στις τρεις τελευταίες θέσεις ως προς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αξία πωλήσεων.

Το 2024, το ποσοστό των Private Label στην ελληνική αγορά ήταν 24,7%, ενώ στην Ελβετία – που κατέχει την πρώτη θέση – έφτανε το 52%.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η Ισπανία κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση στο μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το 2024 (+1,2 ποσοστιαίες μονάδες), ακολουθούμενη από την Τσεχία (+0,5 π.μ.), την Πορτογαλία (+0,4 π.μ.) και τη Γαλλία (+0,4 π.μ.).

Συνολικά, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ευρώπη άγγιξαν τα 352 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ, σημειώνοντας αύξηση 0,11% σε σχέση με το 2023. Το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας αντιστοιχεί πλέον στο 38,1% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ, ο οποίος ανήλθε σε 924 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή σχεδόν 100 δισεκατομμύρια περισσότερα από το 2022.