Στην ψηφιακή «φάκα» των φορολογικών αρχών φαίνεται ότι έχουν πέσει 20 ιδιαιτέρως αναγνωρίσιμοι Influencers που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, με τους «ράμπο» της εφορίας να «ακτινογραφούν» τα έσοδα και τα έξοδα τους.
Με τη χρήση ειδικών λογισμικών, η εφορία κατάφερε να περάσει από… κόσκινο πάνω από 3,8 εκατ. ΑΦΜ για τα εισοδήματα του 2023. Μάλιστα, ξετρύπωσαν πάνω σε 800 περιπτώσεις που δήλωναν χαμηλά εισοδήματα ακόμα και έως 10.000 ευρώ, αλλά την ίδια στιγμή έκανα βασιλική ζωή, ξοδεύοντας ακόμα και 300.000 ευρώ! Κάπως έτσι, χτύπησαν οι «συναγερμοί» της ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων και η μονάδα ψηφιακών διασταυρώσεων άρχισε να συλλέγει πληροφορίες.
Μέσω της διαδικασίας αξιοποιήθηκαν όλες οι δεξαμενές φορολογικών δεδομένων, μεταξύ των οποίων τα ψηφιακά συστήματα φορολόγησης, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο. Υπενθυμίζεται ότι πλέον ο φορο-αλγόριθμος της εφορίας έχει τη δυνατότητα να ελέγξει σ’ ένα προφίλ ακόμα και αναρτήσεις προηγούμενων ετών. Όταν, λοιπόν, σε μια ανάρτηση «ταγκάρονται» επιχειρήσεις και επαγγελματίες, ως παραπομπή για τη διαφήμιση του προϊόντος και της υπηρεσίας, η ΑΑΔΕ λαμβάνει «μήνυμα» και κινητοποιεί τις προβλεπόμενες ελεγκτικές διαδικασίες.
Κι αυτό διότι παρά τις συστάσεις της ΑΑΔΕ προς τους influencers να καθιστούν στις αναρτήσεις και τα στόρι τους σαφές πότε μια ανάρτηση είναι χορηγούμενη ή όχι, ορισμένοι φαίνεται να μην συμμορφώνονται, επιλέγοντας τα… μαύρα. Παράλληλα, υπάρχουν influencers που διαβιούν πολυτελή βίο στα social media, κάτι που έρχεται σε ρήξη με τα εισοδήματα που δηλώνουν. Κάνουν ακριβά ταξίδια, οδηγούν σούπερκαρς, γευματίζουν σε «χρυσά» εστιατόρια και «φλεξάρουν» τις πανάκριβες αγορές τους.
Το 2024 αναμένεται να μπει στο «παιχνίδι» των ελέγχων και το νέο λογισμικό που περιέχει Τεχνητή Νοημοσύνη, με αποτέλεσμα οι διασταυρώσεις των στοιχείων και ο έλεγχος των φοροφυγάδων να γίνεται μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, καθώς για τα εισοδήματα του 2023 χρειάστηκε σημαντικός χρόνος για να φτάσει η εφορία στα ίχνη τους.
Εν τω μεταξύ ο τιμοκατάλογος των υπηρεσιών, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς ποικίλει και διαμορφώνεται ανάλογα με τη δυναμική που έχει ο κάθε ινφλουένσερ αλλά και με βάση των αριθμών των ακολούθων του. Οι πέντε κατηγορίες ινφλουένσερ αλλά και οι "ταρίφες" που φιγουράρουν σε κάποιους καταλόγους είναι οι εξής:
- Nano Influencers (1.000-10.000 ακόλουθοι): Κέρδη από 20 έως 100 ευρώ ανά ανάρτηση.
- Micro Influencers (10.000-50.000 ακόλουθοι): Κέρδη από 30 έως 200 ευρώ ανά ανάρτηση.
- Mid-Tier Influencers (50.000-500.000 ακόλουθοι): Κέρδη από 80 έως 650 ευρώ ανά ανάρτηση.
- Macro Influencers (500.000-1.000.000 ακόλουθοι): Κέρδη από 150 έως 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση.
- Mega Influencers (πάνω από 1.000.000 ακόλουθοι): Κέρδη άνω των 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έλεγχοι για τους Influencers είναι ασφυκτικοί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς σαρωτικοί έλεγχοι έχουν ξεκινήσει και από την Κομισιόν. Στο στόχαστρο μπαίνουν και πρόσωπα της ευρωπαϊκής showbiz, καθώς τα ποσά για κάθε ανάρτηση είναι πολύ υψηλότερα από τα ελληνικά δεδομένα.
Αν στη χώρα μας οι «χρυσές» αναρτήσεις φτάνουν έως και τα 10.000 ευρώ (χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη «ταρίφα»), αντιλαμβάνεται κανείς πως υπάρχουν χώρες με περισσότερο πληθυσμό από την Ελλάδα, συνεπώς ο «αντίκτυπος» μια διαφήμισης είναι πολύ μεγαλύτερος, εκτοξεύοντας το κόστος.