Στη «μαύρη λίστα» των ΗΠΑ προστέθηκε η Cosco 
AP Photo/Michael Probst, File
AP Photo/Michael Probst, File
Bloomberg

Στη «μαύρη λίστα» των ΗΠΑ προστέθηκε η Cosco 

Στη μαύρη λίστα της αμερικανικής κυβέρνησης για φερόμενες σχέσεις με τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό μπήκε την Τρίτη η Cosco Shipping Holdings, η μεγαλύτερη εταιρεία θαλάσσιων μεταφορών της Κίνας. Η ναυτιλιακή εταιρεία χαρακτηρίστηκε ως κινεζική στρατιωτική εταιρεία κατά τη συμπερίληψή της στο Ομοσπονδιακό Μητρώο από το Πεντάγωνο, μαζί με την Tencent Holdings και την Amperex Technology

Αν και η μαύρη λίστα δεν επισύρει συγκεκριμένες κυρώσεις, αποθαρρύνει τις αμερικανικές επιχειρήσεις να συναλλάσσονται με τις εν λόγω εταιρείες. Σηματοδοτεί, επίσης, αυξημένο έλεγχο των θαλάσσιων μεταφορών και της ναυπηγικής βιομηχανίας, καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ ετοιμάζεται να επιστρέψει στον Λευκό Οίκο. 

Τα παραπάνω αναφέρει το Bloomberg, σύμφωνα με το οποίο, οι μετοχές της Cosco υποχώρησαν έως και 4,4% στο Χονγκ Κονγκ την Τρίτη (7/1), ξεπερνώντας σε απώλειες τον βασικό χρηματιστηριακό δείκτη της πόλης.

Η μεγάλη κινεζική πετρελαϊκή εταιρεία Cnooc ήταν επίσης στη λίστα. Η μετοχή της υποχώρησε έως και 1,6% στο Χονγκ Κονγκ. Αμφότερες οι εταιρείες δεν ανταποκρίθηκαν αμέσως σε αιτήματα για σχόλια, είχαν επίσης στοχοποιηθεί στο παρελθόν από την Ουάσιγκτον.

Υπενθυμίζεται ότι στην Cosco επιβλήθηκαν κυρώσεις το 2019 για τη μεταφορά ιρανικού πετρελαίου, με τις κυρώσεις αυτές να αίρονται το 2020. Όσο για την Cnooc, ήταν μία από τις πρώτες κινεζικές κρατικές επιχειρήσεις που επλήγησαν από αμερικανικές κυρώσεις και προστέθηκε επίσης σε μια μαύρη λίστα του Πενταγώνου το 2021.

Τα λιμάνια ως πεδία γεωπολιτικού ανταγωνισμού

Τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσώπευαν σχεδόν το 60% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών κατά το πρώτο τρίμηνο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τον ναυλομεσίτη BRS. Η ανησυχία των ΗΠΑ σχετικά με αυτή την κυριαρχία έρχεται καθώς οι ναυτιλιακές γραμμές και τα λιμάνια γίνονται όλο και πιο σημαντικά ως πεδία γεωπολιτικού ανταγωνισμού, με την Covid-19 και τα επακόλουθά της να εκθέτουν την ευπάθεια των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού.

Η Ουάσινγκτον εξέφρασε την ανησυχία της για τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας σε ακροάσεις στη Γερουσία, πέρυσι. Οι ΗΠΑ κατασκευάζουν μόνο ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για κάθε 359 τέτοια πλοία που κατασκευάζει η Κίνα, δήλωσε τότε ο Ράτζα Κρισναμούρτι, Δημοκρατικός βουλευτής του Ιλινόις.

Σημειωτέον ότι η Κίνα διαθέτει τον μεγαλύτερο ναυπηγικό τομέα στον κόσμο, παράγοντας περισσότερα από τα μισά εμπορικά πλοία παγκοσμίως, ενώ η βιομηχανία των ΗΠΑ έχει ουσιαστικά καταρρεύσει την τελευταία γενιά.