Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων δέκα ετών βρίσκεται το ελληνικό νηολόγιο σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής αρχής που «φθάνουν» μέχρι και το Οκτώβριο του 2015.
Η ΕΛΣΤΑΤ δεν καταγράφει μόνο πτώση του αριθμού των πλοίων αλλά πτώση και της χωρητικότητας, γεγονός που σημαίνει ότι τα μεγαλύτερα πλοία αποφεύγουν μάλλον το ελληνικό νηολόγιο.
Η πορεία του νηολογίου μαζί με αυτή του συναλλάγματος το οποίο καταρρέει λόγω capital controls, δεν μπορούν παρά να προβληματίζουν την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Πάντως μιλώντας πρόσφατα στη Ναυτιλιακή Λέσχη ο Υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας σημείωσε για το νηολόγιο ότι «πρέπει να πω ότι, για το χρονικό διάστημα 2014-2015 παρατηρείται μια μικρής τάξεως μείωση (2,8%) του συνολικού αριθμού νηολογημένων πλοίων στην ελληνική σημαία και μια μικρής τάξεως μείωση (2,4%) της χωρητικότητας αυτών».
Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΝΑΝΠ, ο αριθμός των νηολογημένων πλοίων και η συνολική χωρητικότητα τους αναμένονται να αυξηθούν μέχρι τέλους του 2015 στα επίπεδα των προηγουμένων δύο ετών καθώς το τελευταίο τρίμηνο τρέχοντος έτους έχουν υποβληθεί 13 αιτήσεις υπαγωγής πλοίων (μεγάλης μεταφορικής ικανότητας & χωρητικότητας) στις διατάξεις του άρθρου 13 του Ν.Δ. 2687/53 , για τα οποία όμως δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εγγραφής τους στο ελληνικό νηολόγιο».
Ανεξάρτητα όμως από τα στοιχεία που παραθέτει ο κ. Δρίτσας, ο στόλος των υπό ελληνική σημαία πλοίων σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από το 2000 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2015, έχει καταγράψει σημαντική μείωση σε αριθμό μονάδων, αλλά και σημαντική αύξηση σε συνολική χωρητικότητα.
Συγκεκριμένα ο υπό ελληνική σημαία στόλος άνοιξε την δεκαετία του 2000 με 1.967 πλοία συνολικής χωρητικότητας 27,3 εκατ. κόρων (κ.ο.χ.). Το 2009 καταγράφει το υψηλότερο σημείο του με 2.091 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 41,3 εκατ. κ.ο.χ. Ο ίδιος στόλος έκλεισε το 2014 με 1.859 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 44,8 εκατ. κ.ο.χ. και τον Οκτώβριο του 2015 αριθμούσε τα 1.850 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 44,8 εκατ. κ.ο.χ.
Ας σημειωθεί ότι τα παραπάνω στοιχεία αναφέρονται σε πλοία κάθε τύπου, χωρητικότητας άνω των 1.000 κόρων κατά μονάδα.