Στο «μικροσκόπιο» των φορολογικών αρχών διάσημοι influencers - Έλεγχοι με χρήση ΑΙ για φοροδιαφυγή
Shutterstock
Shutterstock

Στο «μικροσκόπιο» των φορολογικών αρχών διάσημοι influencers - Έλεγχοι με χρήση ΑΙ για φοροδιαφυγή

Στη φορολογική «φάκα» φαίνεται ότι έχουν πέσει αρκετοί διάσημοι influencers, οι οποίοι φαίνεται ότι εμφανίζουν στην εφορία εισοδήματα …πείνας. Οι «ράμπο» της εφορίας έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό σαφάρι ερευνών στα social media αναζητώντας τα «χρυσά» πορτοφόλια που «ξεχνούν» να περάσουν από τα φορολογικά γκισέ, παρά το γεγονός ότι... μετρούν χιλιάδες likes σε αναρτήσεις και stories.

Έχοντας στη φαρέτρα της έναν ειδικό αλγόριθμο –μπορεί να τσεκάρει σ’ ένα προφίλ ακόμα και αναρτήσεις προηγούμενων ετών– η ΑΑΔΕ αναζητά τις περισσότερες φορές - εντοπίζει όσους φοροδιαφεύγουν. Σχεδόν σε καθημερινή βάση συλλέγει πληροφορίες μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης, αξιοποιώντας όλες τις δεξαμενές φορολογικών δεδομένων. Από την έρευνα, μάλιστα, έχουν εντοπιστεί ακόμα και influencers που δεν είχαν προβεί καν στο άνοιγμα βιβλίων στην εφορία, παρά το γεγονός ότι πρόβαλαν από τα προφίλ τους προϊόντα και υπηρεσίας, αποκομίζοντας –προφανώς– σημαντικά κέρδη.

Το ενδιαφέρον των ερευνητών φυσικά επικεντρώνεται σε όσους παρουσιάζουν... ταπεινή φορολογική εικόνα, αλλά μέσα από τις αναρτήσεις και τις ιστορίες τους φαίνεται να διαβιούν πολυτελή βίο. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που έχουν εντοπιστεί να δηλώνουν λίγα, αλλά να ζουν πολυτελώς, κάνοντας ταξίδια και χρησιμοποιώντας πολλές φορές ακριβά αυτοκίνητα τα οποία μάλιστα επιδεικνύουν μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Ταξίδια στο εξωτερικό, διαμονές σε τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία, δείπνα σε γκουρμέ εστιατόρια μπαίνουν απευθείας στο μικροσκόπιο των φορο-ράμπο της ΑΑΔΕ. 

Σε αυτές τις περιπτώσεις, λοιπόν, οι ελεγκτές επιχειρούν να διασταυρώσουν αν όλα τα παραπάνω έχουν πραγματοποιηθεί με χρήμα που δεν έχει δηλωθεί. Υπάρχουν, φυσικά, και ορισμένοι influencers που «φλεξάρουν» με ξένα κόλλυβα. Αυτό σημαίνει ότι βγάζουν φωτογραφίες πιάτων άλλων πελατών σε ακριβά εστιατόρια ή φωτογραφίζονται μπροστά σε πανάκριβα αυτοκίνητα που δεν τους ανήκουν. 

Αυτοί, προφανώς, δεν έχουν λόγο να φοβούνται. Σε αντίθεση με εκείνους που αγνοούν τους ελέγχους και παρουσιάζουν την πολυτελή ζωή τους στα κοινωνικά δίκτυα, δίνοντας στο... πιάτο των ελεγκτών κρίσιμες και χρήσιμες πληροφορίες. Κι αυτό, διότι όταν δημοσιεύονται τέτοιες πληροφορίες στα κοινωνικά δίκτυα, στον φοροελεγκτικό μηχανισμό βαράνε «συναγερμοί» και οι ενδιαφερόμενοι παίρνουν σειρά για εξονυχιστικούς ελέγχους.