Του Απόστολου Σκουμπούρη
«Δεν θέλουμε ο ΟΛΘ να είναι το δεύτερο λιμάνι της Ελλάδας. Θέλουμε ο ΟΛΘ να είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της βόρειας Ελλάδας και το κυριότερο στη νοτιοανατολική Ευρώπη, να ανακτήσει το ρόλο που ιστορικά είχε σαν εμπορική πύλη των Βαλκανίων. Θέλουμε η Θεσσαλονίκη να ανακτήσει την χαμένη της αίγλη ως κόμβος για τα Βαλκάνια».
Με τη φράση αυτή οριοθέτησε χθες τους στόχους της κοινοπραξίας που έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο Βοris Wenzel, διευθύνων σύμβουλος της Τerminal Link.
Ήταν τα πρώτα «αποκαλυπτήρια» της κοινοπραξίας και η πρώτη συνάντηση – γνωριμία με δημοσιογράφους στην Αθήνα, με τα μέλη του σχήματος να εκφράζουν την πρόθεσή τους να υλοποιήσουν τις επενδύσεις αξίας 180 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευτεί όσο πιο σύντομα γίνεται.
Θυμίζουμε ότι η Κοινοπραξία απαρτίζεται από το γερμανικό επενδυτικό όμιλο Deutsche Invest Equity Partners (ελέγχει το 47%), την Terminal Link SAS του ομίλου CMA-CGM (συμμετέχει με 33% στο σχήμα) και την Belterra Investments LTD (με 20%). Αυτή η Κοινοπραξία με προσφορά 231,926 εκατ. ευρώ έχει ανακηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ως προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό για την πώληση ποσοστού 67% του ΟΛΘ.
Στη συνάντηση έδωσαν το παρόν ο Alexander Von Mellenthin, επικεφαλής του Deutsche Invest Equity Partners, ο διευθύνων σύμβουλος της Terminal Link SAS Boris Wenzel, καθώς και ο γενικός συντονιστής της Κοινοπραξίας κ. Σωτήρης Θεοφάνης. Η πλευρά Belterra Investments LTD δεν εκπροσωπήθηκε.
Τα στελέχη της κοινοπραξίας σημείωσαν ότι στοχεύουν να αλλάξουν εντελώς την εικόνα και το επιχειρηματικό εκτόπισμα του ΟΛΘ, με δομικές παρεμβάσεις που θα γίνουν όμως σταδιακά και θα μεταμορφώσουν όλο το επιχειρηματικό του μοντέλο.
Θα υπάρξουν παρεμβάσεις ολιστικού τύπου, ενώ υπάρχουν στόχοι για επενδύσεις σε περαιτέρω υποστηρικτικές υποδομές όπως σε κέντρα Logistics σε Θεσσαλονίκη, Βουλγαρία και Σκόπια και τις πέριξ περιοχές, που θα αναβαθμίσουν το αποτύπωμα του λιμανιού.
Έδωσαν έμφαση τονίζοντας ιδιαίτερα το εκτόπισμα και την τεχνογνωσία των ομίλων που αποτελούν την Κοινοπραξία, σημειώνοντας ότι το σχήμα βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα να «τρέξει» τις αλλαγές.
Μίλησαν για δομικές αλλαγές στη λειτουργία του Λιμένα με αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων. Βεβαίως, οι αλλαγές θα γίνουν σταδιακά και κλιμακωτά, σε διάφορα στάδια, ώστε να αυξάνεται και προοδευτικά η κίνηση του λιμανιού.
«Στόχος – σε βάθος χρόνου – να εξυπηρετήσουμε και μεγάλα πλοία. Είναι μια μεγάλη πρόσκληση που έχουμε μπροστά μας. Bulk φορτίο και conteiner είναι η προτεραιότητα. Θέλουμε να εξυπηρετούμε πλοία τύπου VLC''s, ή νέου Panamax», τόνισαν.
Στην αρχή θα γίνουν μικρές επενδύσεις για να αυξήσουμε την παραγωγικότητα. Σε επόμενη φάση μεγάλες επενδύσεις που θα αλλάξουν δομικά το λιμάνι, να διευρύνουν τις στρατηγικές δυνατότητες και το εκτόπισμά του, να αυξηθεί η χωρητικότητα του λιμένα.
Ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης, συντονιστής της Κοινοπραξίας επισήμανε ότι «το σχήμα θα επιδιώξει να πραγματοποιήσει τις βασικές επενδύσεις σε υποδομές το συντομότερο δυνατόν, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και στον εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού.
Οικονομικός αντίκτυπος στην περιοχή
Σχετικά με τον αντίκτυπο στην οικονομική «αλυσίδα» της περιοχής, τα στελέχη της Κοινοπραξίας τόνισαν ότι η επένδυση σε ένα λιμάνι δεν είναι μια συνηθισμένη επένδυση. Έχει μεγάλο πολλαπλασιαστή για την τοπική οικονομία και δίνει δουλειά σε πολλές επιχειρήσεις.
«Αυτός είναι και ο στόχος μας. Θέλουμε ο ΟΛΘ να λειτουργήσει ως πλατφόρμα που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της Β. Ελλάδας αλλά και των Βαλκανίων. Η σημασία του λιμανιού είναι ζωτική για την ανάπτυξης μιας οικονομίας».
Δεν πρέπει να υπάρξουν καθυστερήσεις στη μεταβίβαση
Τα στελέχη της κοινοπραξίας ζήτησαν από την ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις και ότι πρέπει όσο το δυνατόν πιο σύντομα να γίνει η μεταβίβαση, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες αναβάθμισης του λιμανιού.
Παράλληλα, απεύθυναν κάλεσμα προς την ελληνική κυβέρνηση να να αναπτύξει τις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές που συνδέουν τον λιμένα με την Ευρώπη αποτελεσματικά και γρήγορα. «Χωρίς τις κατάλληλες υποδομές στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, η επένδυση στον ΟΛΘ δεν θα αποδώσει τόσο πολύ. Δεν έχουμε πάρει κάποιες συγκεκριμένες δεσμεύσεις από την πλευρά της κυβέρνησης», επισήμαναν.
Η φιλοσοφία της επένδυσης
Ο κ. Alexander von Mellenthin χαρακτήρισε μακροπρόθεσμη και όχι ευκαιριακή την επένδυση στον ΟΛΘ, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «θέλουμε να αναπτύξουμε κερδοφόρα το λιμάνι και αυτό απαιτεί πάνω από πέντε χρόνια τουλάχιστον».
Αναφορικά με φήμες περί εμπλοκή Ρώσων στην Κοινοπραξία ο κ. Alexander von Mellenthin τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία ρώσικη επένδυση πίσω από το fund. Είναι μια φήμη και είμαστε δυσαρεστημένοι για αυτό που γράφεται στον ελληνικό Τύπο. Ως μεγάλοι επενδυτές δεν θα λειτουργούσαμε ποτέ ως βιτρίνα για οποιονδήποτε.
Το εκτόπισμα της Κοινοπραξίας
Αναφορικά με τη συνεργασία με την Terminal Link, ο επικεφαλής του Deutsche Invest Equity Partners τόνισε ότι «δε θα είχαμε έρθει εάν δεν υπήρχε η Terminal Link, η οποία είναι πάροχος λιμενικών υπηρεσιών ή Διαχειριστής λιμένων που θα έτρεχε το project. Δεν θα ερχόμασταν ποτέ μόνοι μας», επισήμανε.
Από την πλευρά του, ο CEO της Terminal Link κ. Boris Wenzel, τόνισε ότι «επιλέξαμε να συμμετάσχουμε στο διαγωνισμό του ΟΛΘ, γιατί δεν έχουμε παρουσία σε αυτή την περιοχή του κόσμου. Είναι μια καλή ευκαιρία για να επεκταθεί ο όμιλος μας στη Β. Ελλάδα».
Επισήμανε ότι «θα φέρουμε βελτιώσεις στη λειτουργία του λιμένα, που θα έρθουν μέσα από τις επενδύσεις που έχουμε δεσμευθεί να κάνουμε βάση της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ. Θα φέρουμε την εμπειρία μας, (διαχειρίζονται συνολικά 12 λιμάνια στον κόσμο εκ των οποίων 2 στις ΗΠΑ, 4 στη Γαλλία, 2 στο Μαρόκο και 1 στη Νότια Κορέα).
Τέλος σημείωσε ότι «είναι εντυπωσιακή η υποδοχή που μας επιφύλαξε ο εμπορικός κόσμος της Θεσσαλονίκης. Υπάρχουν πολλές προσδοκίες και στοχεύουμε από τους πρώτους μήνες να αφήσουμε το σημάδι μας, ώστε να φανεί αμέσως η διαφορά. Εκτιμούμε ότι σε 4-5 μήνες από σήμερα θα έχουμε αναλάβει».
Ποια είναι η Terminal Link
Η εταιρεία Terminal Link ιδρύθηκε στη Μασσαλία της Γαλλίας το 2001 και αποτελεί έναν Διεθνή Λιμενικό Διαχειριστή που δραστηριοποιείται στους τομείς της λειτουργίας, της ανάπτυξης και των επενδύσεων σε σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων.
Λειτουργεί ένα δίκτυο τερματικών σταθμών και διαχείρισης φορτίων στην Άπω Ανατολή, στη Βόρεια Ευρώπη, στη Μεσόγειο, στη Δυτική Αφρική και στη Βόρεια Αμερική.
Το χαρτοφυλάκιο της Terminal Link περιλαμβάνει σήμερα συμμετοχές σε 13 τερματικούς σταθμούς, που διακίνησαν, συνολικά, περισσότερα από 11,15 εκατ. TEU το 2016. Η βασική δραστηριότητά της είναι η ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία τερματικών σταθμών που παρέχουν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας σε όλες τις εταιρείες ναυτιλιακών μεταφορών.
Το 51% της Terminal Link το ελέγχει η CMA CGM, η τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή τακτικών γραμμών εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και το 49% η China Merchants Port Holdings (CMPort), που αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο λιμενικό διαχειριστεί παγκοσμίως.
Φωτογραφία SOOC