Του Γιώργου Φιντικάκη
Καυτό θα είναι το επόμενο δίμηνο για τις τέσσερις πιο εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις του ελληνικού προγράμματος, δηλαδή τα ΕΛΠΕ, τη ΔΕΠΑ, το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τα 10 περιφερειακά λιμάνια. Το ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων και η ανάγκη επιτάχυνσής τους, συζητήθηκε στη χθεσινή συνάντηση του Πρωθυπουργού με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το διάστημα Οκτωβρίου-Νοεμβρίου θα είναι το καθοριστικό. Εντός του συγκεκριμένου διμήνου επιδιώκεται να έχει ολοκληρωθεί σύμφωνα με τις πληροφορίες του liberal.gr η πώληση ποσοστού του Δημοσίου στα ΕΛΠΕ, στις 29 Οκτωβρίου αναμένεται να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, πάντα τον Οκτώβριο θα έρθει στη Βουλή ο νόμος για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, ενώ εξελίξεις θα έχουμε και στα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Εδώ, το μοντέλο ΣΥΡΙΖΑ των υποπαραχωρήσεων επιμέρους δραστηριοτήτων αλλάζει, προκρίνεται η πώληση αλά ΟΛΠ και ΟΛΘ, ποσοστού μέτοχων ολόκληρων των λιμένων, και η σχετική νομοθετική ρύθμιση αναμένεται να έρθει στη Βουλή έως το τέλος του 2019.
Στην συνάντηση με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ ο Κ.Μητσοτάκης επανέλαβε στην ουσία το μήνυμα της επιτάχυνσης, που είχε στείλει και προ ημερών, με την παρουσία του στη συνεδρίαση του ΚΥΣΟΙΠ για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Σε αυτό τον άξονα κινείται και ο σχεδιασμός για τις τέσσερις μεγάλες αυτές αποκρατικοποιήσεις, εκ των οποίων η πρώτη που θα ολοκληρωθεί, θα είναι αυτή της πώλησης ποσοστού από το 35% που κατέχει το Δημόσιο στα ΕΛΠΕ.
Βολιδοσκοπούνται οι ενδιαφερόμενοι για τα ΕΛΠΕ
Η διάθεση του ποσοστού θα γίνει μέσω του Χρηματιστηρίου, με άνοιγμα βιβλίου προσφορών (book building), και ανάλογα με την ζήτηση, θα προσδιοριστεί και το ακριβές προς πώληση ποσοστό, με το Δημόσιο να εμφανίζεται ότι επιθυμεί να κρατήσει ένα μέρος από το 35%. Σε κάθε περίπτωση, και επειδή οι καθυεστερήσεις προσφέρονται για χρηματιτηριακά παιχνίδια με την μέτοχη, η πώληση θα γίνει γρήγορα, το αργότερο εντός του διμήνου Οκτωβρίου-Νοεμβρίου, γι αυτό και οι σύμβουλοι, δηλαδή η Εθνική και η Goldman Sachs, έχουν ήδη ξεκινήσει ή ξεκινούν άμεσα το market test, το οποίο και θα εντοπίσει σε διεθνές επίπεδο, ποιες εταιρείες ενδιαφέρονται και με ποιους όρους.
Το γρήγορο της διαδικασίας θεωρείται προαπαιτούμενο, προκειμένου να σταματήσουν τα διάφορα σενάρια που κυκλοφορούν τελευταίως στην αγορά, ανοίγοντας την όρεξη για υποτιμητική κερδοσκοπία γύρω από τη μετοχή των ΕΛΠΕ. Τα σενάρια αυτά εμφανίζουν να έχει ήδη ληφθεί απόφαση για το ακριβές ποσοστό από το 35% της συμμετοχής του Δημοσίου που θα διατεθεί, την τιμή διάθεσης, ακόμη και την ενδεχόμενη έκπτωση (discount).
Τα ΕΛΠΕ, κατόπιν παρέμβασης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, εξέδωσαν χθες ανακοίνωση, με την οποία διαψεύδουν τα παραπάνω σενάρια : Επισημαίνουν αφενός ότι η Paneuropean (όμιλος Λάτση) δεν προτίθεται να πουλήσει μέρος από το ποσοστό της στην εταιρεία, αφετέρου ότι είναι το ΤΑΙΠΕΔ που εξετάζει τη διάθεση μέσω του Χρηματιστηρίου, μέρους της συμμετοχής του στα Ελληνικά Πετρέλαια, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι δεν υπάρχει ακόμη καμία σχετική απόφαση.
"Επισημαίνεται ότι δεν έχει ληφθεί απόφαση που να προσδιορίζει το ακριβές ποσοστό συμμετοχής προς διάθεση, την τιμή διάθεσης ή ενδεχόμενη έκπτωση (discount). Εφόσον προκύψει σχετική υποχρέωση βάσει της κείμενης νομοθεσίας, θα υπάρξει άμεση ενημέρωση του επενδυτικού κοινού", αναφέρει η ανακοίνωση. Σημειωτέον ότι από τις 9 Σεπτεμβρίου μέχρι και χθες, η μετοχή των ΕΛΠΕ είχε χάσει το 6,4% της αξίας, καταγράφοντας υποχώρηση από τα 9,11 ευρώ στα 8,52 ευρώ.
Μοντέλο ΔΕΣΦΑ στη ΔΕΠΑ
Στο μέτωπο της ΔΕΠΑ, το μοντέλο που εξετάζεται είναι αυτό του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή να πουληθεί ακόμη και το 65% που κατέχει το Δημόσιο, τόσο στην εμπορία, όσο και στα δίκτυα. Τελικές ωστόσο αποφάσεις, σχετικά με το ακριβές προς διάθεση ποσοσοτό, τον τρόπο πώλησης, δηλαδή πως θα σπάσουν οι δύο δραστηριότητες από τον κορμό της ΔΕΠΑ, τι θα συμβεί με τις διεθνείς συμμετοχές της εταιρείας σε αγωγούς (πχ IGB), ακόμη δεν έχουν ληφθεί.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επεξεργάζεται τον σχετικό νόμο, ο οποίος θα τροποποιεί τον νόμο Σταθάκη, που προέβλεπε την διάσπαση της ΔΕΠΑ, σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, και ο οποίος θα έρθει τον Οκτώβριο στην Βουλή. Κρίσιμο είναι, στο θέμα αυτό, το αν η ΕΠΑ Αττικής (Φυσικό Αέριο – Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας) θα ενοποιηθεί στη ΔΕΠΑ Εμπορίας ή αν θα πωληθεί ως αυτόνομο asset.
Το ενδιαφέρον για την ΔΕΠΑ αναμένεται μεγάλο, ειδικά για τον κλάδο της προμήθειας φυσικού αερίου, με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ Ανδρέα Σιάμισιη να δηλώνει στη ΔΕΘ, πως η πετρελαϊκή εταιρία (κατέχει το 35% της ΔΕΠΑ) θα διεκδικήσει πλειοψηφικό μερίδιο. Ανάλογο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει δημόσια τόσο η Mytilineos όσο και ο όμιλος Κοπελούζου.
Αλλαγή μοντέλου για τα λιμάνια
Στα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας αλλάζουν τα πάντα, γι' αυτό ακριβώς και η αξιοποίησή τους μετατίθεται χρονικά για τις αρχές του 2020. Το μοντέλο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε την διάθεση επί μέρους δραστηριοτήτων καθενός λιμανιού, ωστόσο πλέον ο στόχος είναι η πώληση πακέτων μετοχών αλά ΟΛΠ και ΟΛΘ.
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα έχει ετοιμαστεί μελέτη για τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης καθενός από τα 10 λιμάνια, εν συνεχεία αυτή θα αξιολογηθεί από το υπ.Ναυτιλίας, και εως τέλος του έτους αναμένεται να έχει έρθει στην Βουλή η νομοθετική παρέμβαση ως προς τις αλλαγές του μοντέλου ΣΥΡΙΖΑ.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η έναρξη των πρώτων διαγωνισμών δεν αναμένεται πάρα στις αρχές του 2020. Πρόκειται για τους Οργανισμούς Λιμένος Ελευσίνας, Πατρών, Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Κέρκυρας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου. Τα πρώτα πάντως λιμάνια που θα διατεθούν θα είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.