Του Γιώργου Φιντικάκη
Εθελουσία έξοδο για εργαζόμενους με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, περιορισμό δαπανών, όπως υπερωρίες, βάρδιες και εποχικό προσωπικό, ανασχεδιασμό ανθρώπινου δυναμικού, και επανεξέταση στο δίκτυο καταστημάτων της, είναι μερικές από τις εισηγήσεις που καλείται να εξετάσει άμεσα η διοίκηση της ΔΕΗ.
«Στρατηγικές προτεραιότητες» που έχει παραλάβει από τη διοίκηση του υπερΤαμείου, και οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχέδιο των 270 σελίδων το οποίο έχει από χθες αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του. Το ίδιο ακριβώς ισχύει για τις άλλες δυο εισηγμένες ΔΕΚΟ που αυτό ελέγχει, δηλαδή την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ.
Στην πράξη, απουσιάζουν από το αναρτημένο κείμενο οι στρατηγικές κατευθύνσεις του Ταμείου προς τις διοικήσεις των τριών ΔΕΚΟ, μαζί με κάποια άλλα στοιχεία, όπως τα «δυνατά και αδύνατα σημεία τους». Έπειτα και από τη σύμφωνη γνώμη του υπ. Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτου, θεωρήθηκαν εμπιστευτικές πληροφορίες που δεν πρέπει να δημοσιοποιηθούν, καθώς αφορούν εισηγμένες εταιρείες, με μετόχους μειοψηφίας. Έτσι απαλείφθηκαν από το δημοσιευμένο κείμενο, παρ'' ότι είχαν συμπεριληφθεί στο αρχικό του Ιανουαρίου.
Επιβεβαιώνεται αυτό από την τελευταία σελίδα του στρατηγικού σχεδίου του Ταμείου, σύμφωνα με την οποία: «Από την παρούσα δημοσιευμένη έκδοση και σε σχέση με το αρχικό κείμενο που εγκρίθηκε δυνάμει της από 19/01/2018 απόφασης της Γενικής Συνέλευσης του Μοναδικού Μετόχου (σ.σ.: του Ευ. Τσακαλώτου), έχουν απαλειφθεί σημεία τα οποία περιέχουν εμπιστευτικές εμπορικές πληροφορίες, κατά τα οριζόμενα στο ''Πλαίσιο Παρακολούθησης Απόδοσης'' στον Εσωτερικό Κανονισμό της Εταιρείας».
Τα σημεία αυτά είναι σε γνώση μόνο των διοικήσεων, του υπ. Οικονομικών και φυσικά των δανειστών οι οποίοι έχουν την πλήρη εικόνα του σχεδίου.
Όμως ακόμη και αν είναι νομικά ορθό το γεγονός ότι εξαιρέθηκαν, τα ερωτήματα παραμένουν. Και συντηρεί περισσότερο ένα θολό τοπίο, παρά ξεκαθαρίζει τα πράγματα, η μη δημοσίευση των «βασικών στρατηγικών προτεραιοτήτων», όπως ονομάζονται, δηλαδή των κατευθύνσεων του Ταμείου, βάσει των οποίων πρέπει να κινηθούν οι διοικήσεις των τριών εισηγμένων. Πολλώ δε μάλλον, όταν πρόκειται για τρεις από τις πιο εμβληματικές ΔΕΚΟ με πολλές χιλιάδες εργαζόμενους.
Εθελουσία στη ΔΕΗ
Οι εργαζόμενοι μπορεί να μην τα γνωρίζουν, δεν ισχύει φυσικά το ίδιο για τις διοικήσεις τους. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Liberal, η εισήγηση που έχει για παράδειγμα παραλάβει η διοίκηση της ΔΕΗ αναφέρεται σε εθελουσία έξοδο για προσωπικό με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, επανεξέταση σε υπερωρίες, βάρδιες, και εποχικές προσλήψεις, έως ανασχεδιασμό του ανθρώπινου δυναμικού (3.433 σε ορυχεία, 4.671 στη παραγωγή, 971 στην εμπορία, 1.515 στη διοίκηση). Σήμερα η ΔΕΗ απασχολεί 10.950 εργαζόμενους (δίχως τους 6.500 του ΔΕΔΔΗΕ).
Κάνει επίσης λόγο για ανάγκη επανεξέτασης του δικτύου καταστημάτων της επιχείρησης, αναθεώρηση της τιμολογιακής και εμπορικής της πολιτικής με στόχο τη «διακράτηση υγιούς μείγματος πελατών», ενώ αναφέρεται και στο αμφιλεγόμενο μέτρο της πώλησης χαρτοφυλακίου πελατών σε ιδιώτες, το οποίο είχε “παγώσει".
Στην ουσία, οι στρατηγικές αυτές κατευθύνσεις δεν διαφέρουν και πολύ από τα όσα έχει εξαγγείλει ο ίδιος ο επικεφαλής της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκης. Μιλούν για άμεση ανάγκη μετασχηματισμού της σε μια σύγχρονη πολυσχιδής ενεργειακή εταιρεία με είσοδο στην αγορά φυσικού αερίου και παροχής ενεργειακών υπηρεσιών, και για βελτίωση διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών (ύψους 2,3 - 2,7 δισ ευρώ, όπως πρόσφατα είχε αναφέρει ο πρόεδρος της επιχείρησης).
Καλείται επίσης η ΔΕΗ να αναζητήσει εναλλακτικές για την αναχρηματοδότηση των δανείων που λήγουν το 2019 (1,3 δισ), να αναβαθμίσει περιβαλλοντικά τις λιγνιτικές της μονάδες (π.χ. Αμύνταιο), ενώ επισημαίνεται η επικείμενη μείωση των ποσών που καταβάλει ως αποζημιώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας στα νησιά, μετά και την σταδιακή ολοκλήρωση των πρώτων διασυνδέσεων.
Περιορισμός απωλειών ύδρευσης - Εθελουσία σε ΕΥΔΑΠ
Ανάλογου ύφους σε κάποιες πτυχές είναι και η εισήγηση που έχει στα χέρια της η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ των 2.297 εργαζομένων (στοιχεία 2016). Σε αυτήν γίνεται λόγος επίσης για εθελουσία έξοδο, αλλά και για ανάγκη ανανέωσης του τμήματος του δικτύου ύδρευσης με τις μεγαλύτερες φυσικές απώλειες, την αντικατάσταση των συμβατικών υδρομετρητών με σύγχρονα συστήματα smart metering, τη μείωση υδροκλοπών, και φυσικά την ανανέωση της σύμβασης αποκλειστικού δικαιώματος παροχής υπηρεσιών ύδατος, η οποία λήγει το 2019.
Παράταση που όπως λένε στελέχη της αγοράς, θεωρείται απαραίτητη τόσο στην ΕΥΔΑΠ, όσο και στην ΕΥΑΘ (η υφιστάμενη λήγει το 2031), προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των μειοψηφικών τους ποσοστών, 11% και 23% αντίστοιχα. Διαφορετικά δεν θα ενδιαφερθεί κανείς να αγοράσει εταιρείες οι οποίες σύντομα θα χάσουν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των δικτύων.
Εκτενή επίσης αναφορά γίνεται στη νέα από φέτος μέθοδο κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος, όπως και στις χαμηλές οικονομικές επιδόσεις της ΕΥΔΑΠ. Δηλαδή στο χαμηλό επίπεδο επενδύσεων, και στη μείωση κατά την περίοδο 2012-2016 των εσόδων της κατά 7%, και των λειτουργικών της κερδών κατά 23,6%. Στο ίδιο περίπου διάστημα (2013-2016), η εταιρεία είδε τις απαιτήσεις από πελάτες να αυξάνονται κατά 32% (από 176 σε 233 εκατ. ευρώ), και τα ταμειακά της διαθέσιμα να μειώνονται 16%.
Επενδύσεις σε ΕΥΑΘ
Σε παρόμοιο μήκος κύματος και οι συστάσεις για την μικρότερη ΕΥΑΘ (221 άτομα), οι οποίες συντάχθηκαν φυσικά, μήνες πριν τη πρόσφατη ζημιά στον αγωγό της Αραβησσού, και την πενθήμερη διακοπή ύδρευσης σε μεγάλα τμήματα της Θεσσαλονίκης.
Αν και σε καλύτερη οικονομική κατάσταση από τη "δίδυμη" εταιρεία των Αθηνών, το Ταμείο εισηγείται μέτρα για περιορισμό των φυσικών απωλειών στο δίκτυο ύδρευσης, αντικατάσταση υδρομετρητών, αλλά και μείωση του κόστους ρεύματος (24% του συνολικού λειτουργικού της κόστους). Παρ' ότι οι βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις μειώνονται, και οι δείκτες ρευστότητας αυξάνονται, η εταιρεία έχει υψηλές απαιτήσεις (41,3 εκατ ευρώ) σε σχέση με τον τζίρο της (73,2 εκατ ευρώ), χαμηλά επίπεδα επενδύσεων, και χρονοβόρα διαδικασία προμηθειών. Η συνταγή του Ταμείου, μιλά για άμεση ανάγκη εύρεσης νέων πηγών εσόδων.
Φωτογραφία Intime News