Του Γιώργου Φιντικάκη
Ξεκαθαρίζουν το τοπίο και στην ενέργεια οι δανειστές προκειμένου να μη μείνει η παραμικρή αμφιβολία γύρω από τη στόχευση των μέτρων που επιβλήθηκαν με το μηχανισμό δημοπρασιών ηλεκτρικής ενέργειας, και τι συνεπάγονται αυτές για το μερίδιο τη ΔΕΗ στην αγορά λιανικής.
Έτσι μόνο μπορεί να ερμηνευτεί η προσθήκη στο άρθρο 135 για τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας (ΝΟΜΕ), παραγράφου σύμφωνα με την οποία "σκοπός του μηχανισμού είναι η ανακατανομή των μεριδίων στην λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα, των μεριδίων της ΔΕΗ και των εναλλακτικών παρόχων, από το ποσοστό που κατείχε τον Αύγουστο του 2015 η ΔΕΗ σε ποσοστό μικρότερο του 50%, μέχρι και το έτος 2019".
Η διατύπωση έλειπε από το αρχικά κατατεθέν νομοσχέδιο, παρά προστέθηκε στη τελική μορφή του νόμου (4389/2016), έτσι όπως αυτός δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α'' 94. Εντύπωση πάντως προκαλεί ότι η εν λόγω προσθήκη δεν συμπεριελήφθη στη σχετική τροπολογία για τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας που κατατέθηκε τη προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή.
Η επίμαχη φράση περί "μείωσης του ποσοστού της ΔΕΗ κάτω του 50% έως και το 2019", δεν μας κάνει πιο σοφούς, καθώς επαναλαμβάνει, με παρεμφερή διατύπωση, όλα όσα προέβλεπε το 3ο μνημόνιο του Αυγούστου, δίνοντας ωστόσο ένα ακόμη πιο τολμηρό στίγμα.
Το μνημόνιο, φωτογραφίζοντας προφανώς τη ΔΕΗ ανέφερε ότι "από 1.1.2020, καμία επιχείρηση η οποία δραστηριοποιείται σε αγορές ηλεκτρικής ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα και δίκτυο της χώρας, δεν επιτρέπεται να παράγει ή να εισάγει σ'' αυτό, άμεσα ή έμμεσα, ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου της ηλεκτρικής ενέργειας από εγχώριες μονάδες παραγωγής και εισαγωγές, σε ετήσια βάση".
Πλέον το ποσοστό έως 50%, γίνεται με τη νέα αυτή διατύπωση "μικρότερο του 50%", κάτι που όμως μπορεί και να μην έχει τεράστια σημασία. Στην πράξη, επισημαίνοντας οι δανειστές πως στόχος των δημοπρασιών είναι να έχει περιορισθεί σε κάτω του 50% το μερίδιο της ΔΕΗ στην αγορά λιανικής έως την 1η/1/2020, στέλνουν ένα μήνυμα στη κυβέρνηση : Κλείνουν οριστικά τη συζήτηση περί του ποιος ακριβώς είναι ο στόχος των δημοπρασιών, καθιστώντας σαφές πως σε τρία χρόνια από σήμερα η αγορά λιανικής στο ρεύμα δεν πρέπει να έχει καμία σχέση με τη τωρινή. Σήμερα, οι ιδιώτες ελέγχουν το 8,62% (στοιχεία Απριλίου) και η ΔΕΗ το 91,38%.
Αν και απουσιάζει από το νόμο η οποιαδήποτε αναφορά σε πώληση μονάδων ή στη Μικρή ΔΕΗ, ως εναλλακτικό μέτρο σε περίπτωση αποτυχίας των δημοπρασιών, ουδείς αμφισβητεί πως η πίεση από τους θεσμούς δεν θα επανέλθει, εφόσον τα ΝΟΜΕ δεν περπατήσουν.
Η προοπτική των δημοπρασιών, η πρώτη εκ των οποίων θα διεξαχθεί το Σεπτέμβριο είναι και ο λόγος που η ΔΕΗ πέρασε προ ημερών στην επίθεση, εξαγγέλλοντας μείωση των τιμολογίων της κατά 15% από την 1η Ιουλίου και μετά για οικιακούς και επαγγελματικούς πελάτες.
Στη πράξη, μειώνοντας τώρα σημαντικά τα τιμολόγιά της, η ΔΕΗ επιχειρεί, όπως έχει γράψει το liberal.gr, να κτίσει ένα προσωρινό "φράχτη" απέναντι στον ανταγωνισμό, καθώς από το φθινόπωρο και μετά ξέρει ότι δεν θα έχει αυτή τη δυνατότητα. Αν τώρα καταφέρει να "παγώσει" το μερίδιο των ιδιωτών στο 8% ή έστω και να το μειώσει, πιστεύει ότι θα τους αντιμετωπίσει από καλύτερη θέση όταν από το φθινόπωρο και μετά αποκτήσουν πρόσβαση στο φθηνό μείγμα λιγνίτη και υδροηλεκτρικών. Διότι μπορεί να είναι τέτοια η τιμή εκκίνησης των δημοπρασιών, ώστε να κατεβάσουν κι εκείνοι τα τιμολόγιά τους κατά 15% ή και περισσότερο.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με το νόμο, η ετήσια ποσότητα δημοπρασιών, θα είναι για το 2016 ίση με το 8% του συνολικού όγκου της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα του προηγούμενου έτους, για το 2017 ίση με το 12%, για το 2018 ίση με το 13% και για το 2019 επίσης ίση με το 13%.