Η Digital Ocean (DOCN NYSE) μπήκε στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης φέτος την άνοιξη, εκδίδοντας 16,5 εκατομμύρια νέες μετοχές. Η τιμή εισαγωγής ορίστηκε στα 47 δολάρια και η εταιρεία συγκέντρωσε 775 εκατομμύρια δολάρια. Το χρηματιστηριακό ντεμπούτο της δεν ήταν τόσο επιτυχημένο, αφού αμέσως έπεσε κάτω από την τιμή εισαγωγής της φθάνοντας κάποια στιγμή μέχρι τα 35,5 δολάρια, και τελικά κατάφερε να ξεπεράσει τα 47 στις αρχές του Ιουνίου.
Η εταιρεία ιδρύθηκε πριν δέκα χρόνια . Έχει χρηματοδοτηθεί από αρκετά μεγάλα ονόματα του Venture Capital για τεχνολογικές επιχειρήσεις όπως η Andreesen Horowitz και από την Access Industries, η οποία ελέγχεται από τον Ρώσο μεγιστάνα Len Blavatnik και κατέχει το 22% των μετοχών της εταιρείας. Το 2020 πέτυχε κύκλο εργασιών 318 εκατομμυρίων δολαρίων με ζημιές 44 εκατομμυρίων, ενώ το 2019 είχε πετύχει 255 και 40 εκατομμύρια αντίστοιχα. Οι προβλέψεις της διοίκησης για τον φετινό κύκλο εργασιών είναι για λίγο πάνω από 405 εκατομμύρια, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, το 2022 θα φτάσει τα 500 εκατομμύρια.
Η Digital Ocean είναι πολύ φιλόδοξη. Θέλει να βοηθήσει τους «φτωχούς» χρήστες του διαδικτύου να αποκτήσουν ισότιμη πρόσβαση στον χώρο του cloud computing, ο οποίος αυτή την στιγμή ελέγχεται σχεδόν ολοκληρωτικά από τους τρείς γίγαντες, την Amazon, την Microsoft και την Google, οι οποίες ασχολούνται κυρίως με τους μεγάλους εταιρικούς πελάτες και δεν δίνουν μεγάλη σημασία σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ούτε στους ελεύθερους επαγγελματίες.
Το cloud computing δίνει την δυνατότητα οργάνωσης μίας επιχείρησης χωρίς την απαίτηση αγοράς πανάκριβου εξοπλισμού, αφού τα πάντα γίνονται από μακριά και η επιχείρηση χρησιμοποιεί λογισμικό και μηχανήματα που βρίσκονται κάπου αλλού, ενώ όλα τα δεδομένα αποθηκεύονται κάπου στο διαδίκτυο, όπως πολλοί από εμάς κάνουμε ήδη με υπηρεσίες που προσφέρουν οι τεχνολογικοί κολοσσοί που αναφέραμε παραπάνω. Το πρόβλημα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι πως οι υπηρεσίες που παρέχουν οι κυρίαρχοι της αγοράς cloud computing είναι κατά βάση σχεδιασμένες για μεγάλες εταιρείες, είναι πολύ ακριβές για τις μικρότερες και κρατάνε τις επιχειρήσεις ομήρους τους.
Απλοποίηση της υπηρεσίας cloud computing με λογισμικό ανοιχτού κώδικα
Η Digital Ocean θέλει να αλλάξει τα πράγματα, απευθυνόμενη κυρίως σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες. Έχει σχεδόν 600.000 πελάτες σε 185 χώρες. Ένας από τους βασικούς στόχους της είναι η απλοποίηση της υπηρεσίας cloud computing, έτσι ώστε οι πελάτες της να μπορούν να ξοδεύουν περισσότερο χρόνο και χρήμα σε πιο δημιουργικές και προσοδοφόρες δραστηριότητες. Σε αυτά τα πλαίσια, παρέχει μέσω της ιστοσελίδας της ένα είδος εκπαίδευσης προς τους πελάτες της, για να μπορούν να χρησιμοποιούν τις λύσεις της Digital Ocean πιο εύκολα και αποτελεσματικά. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της DOCN είναι πως δεν θέλει να χρησιμοποιεί «κλειστό» λογισμικό και προτιμά το λογισμικό ανοικτού κώδικα, ενώ και το βασικότερο προϊόν της, το Droplet, δουλεύει με τεχνολογία Linux.
Αυτή η επιχειρηματική φιλοσοφία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα προϊόντα των κολοσσών του cloud computing που αναφέραμε πιο πάνω, καθώς όλοι αυτοί κρατάνε το λογισμικό τους, τους κώδικες και τους αλγόριθμους μέσα σε πλήρη μυστικότητα. Ένα άλλο χαρακτηριστικό του τρόπου που σκέφτονται στην Digital Ocean, είναι πως θέλει να δημιουργήσει ένα είδος μικρής κοινωνίας, ένα community όπως λένε, η οποία θα αποτελείται από την ίδια την εταιρεία, τους εργαζόμενους της και όλους τους πελάτες της. Επιθυμία της είναι να υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ όλων των μελών αυτού του community.
Γενικά μπορούμε να πούμε πως η Digital Ocean προσπαθεί να προσελκύσει ένα μεγάλο μέρος των «ξεχασμένων» του cloud computing, όλων αυτών που δεν έχουν το μέγεθος των πελατών των μεγάλων επιχειρήσεων του χώρου και την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις υψηλές τιμές που χρεώνουν, ή ενοχλούνται από τους όρους των συμβολαίων και την αδιάφορη εξυπηρέτηση που παρέχουν οι μεγάλοι του χώρου.
Όλα αυτά αρέσουν πολύ στον Andrew Left, ο οποίος αποφάσισε πριν μερικούς μήνες να εγκαταλείψει την αναζήτηση εταιρειών για «σορτάρισμα» και να επικεντρωθεί στην έρευνα για την ανακάλυψη εταιρειών των οποίων οι μετοχές θα μπορέσουν να δώσουν στους πελάτες της εταιρείας του, της Citron Research, πολύ μεγάλες αποδόσεις τα επόμενα χρόνια. Μία από αυτές, όπως μας αποκάλυψε πριν λίγες μέρες, είναι η Digital Ocean. Ο Left πιστεύει πως οι στόχοι της θα επιτευχθούν και θα γνωρίσει μεγάλη οικονομική ανάπτυξη, αφού το μέγεθος της αγοράς στην οποία στοχεύει είναι πάνω από 100 δισεκατομμύρια δολάρια, πράγμα το οποίο κατά την άποψή του δεν έχει γίνει ακόμα αντιληπτό από τους επενδυτές.
Ο Left συγκρίνει την περίπτωση της Digital Ocean με αυτήν της Shopify (SHOP NASDAQ), η οποία έχει δώσει τεράστιες αποδόσεις στους μετόχους της τα τελευταία χρόνια (περίπου 30 φορές πάνω από το 2016), καθώς άνοιξε μία τεράστια αγορά στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, δίνοντας την δυνατότητα σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να φτιάξουν τις δικές τους «λύσεις», χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν το δίκτυο της Amazon, η οποία μονοπωλούσε τον χώρο. Η τιμή που έδωσε για στόχο είναι τα 200 δολάρια.
Αν κοιτάξουμε την τιμή της μετοχής αυτή την στιγμή, είναι λίγο κάτω από τα 60 δολάρια, ενώ την Δευτέρα, πριν την δημοσιοποίηση της έκθεσης της Citron, ήταν στα 50. Προφανώς, αν ο Left και η Citron έχουν κάνει καλή δουλειά, τα περιθώρια κέρδους για όσους τους ακούσουν είναι πολύ μεγάλα.
Η χρηματιστηριακή αποτίμηση της εταιρείας δεν είναι πολύ απαιτητική για τα σημερινά δεδομένα των χρηματιστηριακών αγορών. Στην τιμή των 59 δολαρίων, και αν λάβουμε υπόψη μας το περίσσευμα μετρητών, διαπραγματεύεται κοντά στις 15 φορές πάνω από τις πωλήσεις που αναμένεται να πετύχει το 2021. Αν καταφέρει να πετύχει ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 30%, μπορεί να δικαιολογήσει αυτή την αποτίμηση, και ίσως και αρκετά μεγαλύτερες, δεδομένου πως ήδη παράγει μετρητά από την λειτουργία της. Αν στην επόμενη ανακοίνωση τριμηνιαίων αποτελεσμάτων, που λογικά θα γίνει μέσα στον Αύγουστο, δείξει πως αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης είναι εφικτός, η περαιτέρω άνοδος δεν μπορεί να αποκλειστεί καθόλου.
Οι προοπτικές της Digital Ocean φαίνονται πολύ ενδιαφέρουσες, και μπορεί όντως να πρόκειται για μία περίπτωση ανάλογη της Shopify, δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως πως οι «αντίπαλοί» της είναι πολύ μεγάλοι παίκτες και δεν τα παρατάνε εύκολα. Εμείς πάντως θα της ευχηθούμε να πετύχει τον στόχο της, αφού ποτέ δεν μας ενθουσίαζαν η μονοτονία και τα ολιγοπώλια.