Η πραγματοποίηση επιπλέον επενδύσεων, ύψους ως και 800 δισ. ευρω, ετησίως, από την Ε.Ε., με στόχο να γίνει η Ευρώπη πιο ανταγωνιστική, η χρήση των προηγμένων τεχνολογιών και η επίλυση του προβλήματος των υψηλών τιμών ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι οι βασικές προτεραιότητες, όπως περιλαμβάνονται στην έκθεση του Μάριο Ντράγκι για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Η έκθεση του πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ και τέως πρωθυπουργού της Ιταλίας κάνει λόγο για την προώθηση μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η «υπαρξιακή πρόκληση» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ανάπτυξη και διείσδυση των προηγμένων τεχνολογιών, για παράδειγμα, μπορεί να δημιουργήσει ένα σχέδιο και την επίτευξη των στόχων εν όψει της κλιματικής κρίσης και ταυτόχρονα να ενισχύσει την άμυνα και την ασφάλεια των κρίσιμων πρώτων υλών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με την έκθεση Ντράγκι θα πρέπει να επενδύει ένα πρόσθετο ποσόν 800 δισ. ευρώ, ετησίως ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική και να δεσμευθεί και για τακτική έκδοση ομολόγων, προκειμένου να είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ και την Κίνα.
Η ενίσχυση των επενδύσεων κατά 5%, περίπου, του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης κρίνεται ως αναγκαία, καθώς το επίπεδο των επενδύσεων εδώ και 50 χρόνια παραμένει αμετάβλητο προκαλώντας πρόβλημα στην ανταγωνιστικότητα της.
Μάλιστα, όπως σημειώνει ο Ντράγκι στην έκθεση, η οικονομική ανάπτυξη της ΕΕ ήταν «επίμονα πιο αργή» από ό,τι στις ΗΠΑ, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ικανότητα της Ε.Ε.να ψηφιοποιήσει και να απελευθερώσει την οικονομία τόσο γρήγορα ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τους ανταγωνιστές της.
Αναφερόμενος στην ενεργειακή μετάβαση ο Ντράγκι στην έκθεση του τονίζει ότι για να καταστεί ευκαιρία, η Ευρώπη πρέπει να συγχρονίσει όλες τις πολιτικές της με τους κλιματικούς στόχους και να καταρτίσει ένα κοινό σχέδιο για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την ανταγωνιστικότητα. Οι τέσσερις μεγαλύτερες βιομηχανίες, αναφέρει χαρακτηριστικά, με μεγάλη ένταση εκπομπών στην ΕΕ, όπως τα χημικά και τα μέταλλα, θα χρειαστούν 500 δισ. ευρώ τα επόμενα 15 χρόνια για να απαλλαγούν από τον άνθρακα. Παράλληλα, οι επενδύσεις στις μεταφορές θα ανέρχονται σε 100 δισ. ευρώ κάθε χρόνο μεταξύ 2031 και 2050.
Ο Ντράγκι αναφέρθηκε ιδιαίτερα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, χαρακτηρίζοντάς τον ως «βασικό παράδειγμα έλλειψης σχεδιασμού της ΕΕ». Το μπλοκ αντιμετωπίζει τον πραγματικό κίνδυνο οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ να συνεχίσουν να χάνουν μερίδιο αγοράς από την Κίνα,
Στην έκθεση, ο Ντράγκι, θέτει ακόμη και το θέμα των προτεραιοτήτων της Ε.Ε., τονίζοντας ότι αν δεν μπορέσει να γίνει πιό παραγωγική θα πρέπει να περιορίσει κάποιες από τις φιλοδοξίες της. Δεν θα μπορέσει, για παράδειγμα να γίνει, ταυτόχρονα, ηγέτης στις νέες τεχνολογίες, φάρος ευθύνης για την κλιματική αλλαγή και ανεξάρτητος «παίκτης» στην παγκόσμια σκηνή.
Ιδιωτικές επενδύσεις και ενεργειακό
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τον ιδιωτικό τομέα ο Ντράγκι προτρέπει για περισσότερη ενοποίηση στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, η οποία, όπως είπε, απαιτείται για να προσφέρει υψηλότερα ποσοστά επενδύσεων στη συνδεσιμότητα.
Παράλληλα, διαπιστώνει, ότι η ΕΕ έχει επίσης αποτύχει μέχρι στιγμής να προωθήσει έναν «οδικό χάρτη» για να μειώσει τα εμπόδια στις κεφαλαιαγορές της, ώστε να κινητοποιήσει δισεκατομμύρια ευρώ που απαιτούνται για την επιτάχυνση της ανάπτυξης καθαρών τεχνολογιών για την επίτευξη των φιλόδοξων πράσινων στόχων της ή για τη δημιουργία της επόμενης γενιάς πρωταθλητών τεχνολογίας.
Σχολιάζοντας την πολιτική κατάσταση ο Ντράγκι αναφέρει ότι η παραγωγικότητα, σε εθνικό επίπεδο, επηρεάζεται από την αδυναμία των εθνικών κυβερνήσεων στις μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ που πλήττονται από τον πολιτικό κατακερματισμό και την άνοδο των λαϊκιστικών δυνάμεων ενάντια σε ορισμένες από τις φιλόδοξες κοινές λύσεις που ζητά ο Ντράγκι, συμπεριλαμβανομένου του κοινού χρέους.
Οι συνέπειες της αργής ανταπόκρισης στις προκλήσεις που θέτουν τα αμερικανικά οικονομικά κίνητρα για την πράσινη μετάβαση και τα επιθετικά βιομηχανικά σχέδια της Κίνας, με επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων σε επιδοτήσεις, είναι ήδη αισθητές σε ορισμένες από τις βασικές βιομηχανίες.
Σε ό,τι αφορά το ενεργειακό, ο Ντράγκι στην έκθεση του χαρακτηρίζει τις τιμές ενέργειας ως υπερβολικά υψηλές με αποτέλεσμα να συγκρατούν τις επενδύσεις. Από την άλλη πλευρά, οι στόχοι της Ε.Ε. για το κλίμα επιβαρύνουν βραχυπρόθεσμα τους τομείς με τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων. Σημειώνεται ότι η Κίνα και οι ΗΠΑ δεν αντιμετωπίζουν τέτοια εμπόδια, ενώ το επίπεδο χρηματοδότησης που παρέχουν στον τομέα είναι πολύ υψηλότερο από αυτό της ΕΕ.
Στο τομέα της αμυντικής Έρευνας και Ανάπτυξης ο Ντράγκι προτείνει κοινή χρηματοδότηση σε διάφορους τομείς, όπως τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, οι υπερηχητικοί πύραυλοι, τα όπλα κατευθυνόμενης ενέργειας, η αμυντική τεχνητή νοημοσύνη και ο πόλεμος σε βυθό και Διάστημα, αλλά και για τον διαστημικό τομέα. Ακόμη, συνιστά την εντατικοποίηση των συνεργατικών δημόσιων συμβάσεων σε αμυντικό εξοπλισμό, καθώς και την ευνοϊκή μεταχείριση ευρωπαϊκών εταιρειών, υπό την προϋπόθεση ότι είναι ανταγωνιστικές.