H Alitalia, κάποτε το σύμβολο ιταλικής φινέτσας και αίγλης που ταλαιπωρήθηκε από κακοδιαχείριση, πέταξε την τελευταία πτήση της την Πέμπτη μετά από 75 χρόνια ιστορίας πριν παραδώσει τη σκυτάλη στον διάδοχο της, το συρρικνωμένο αερομεταφορέα Italia Trasporto Aereo (ITA).
H Alitalia, την οποία παραδοσιακά επέλεγαν οι «ντίβες», ο Πάππας και η πολιτική ελίτ της χώρας για τα αεροπορικά τους ταξίδια, λειτουργούσε υπό κρατική διοίκηση από το 2017 για να αποφύγει το οριστικό της κλείσιμο.
Μια νυχτερινή πτήση που απογειώθηκε από το Κάλιαρι, την πρωτεύουσα της Σαρδηνίας, και προσγειώθηκε στη Ρώμη ήταν η τελευταία του αερομεταφορέα που ιδρύθηκε το 1945 μετά από σειρά αναδιαρθρώσεων και αλλαγών ιδιοκτησίας.
Η Alitalia είχε μόνο μία κερδοφόρα χρήση αυτό τον αιώνα, αναγκάζοντας τις ιταλικές κυβερνήσεις να τρέχουν να τη διασώσουν πολλές φορές, ξοδεύοντας πάνω από 8 δισ. ευρώ μόλις τα τρία τελευταία χρόνια.
Όπως ήταν σύνηθες κατά τη διάρκεια της ζωής της, οι ιεροτελεστίες για το τελευταίο αντίο της Alitalia είχαν μεγάλη δόση πολιτικής αντιπαράθεσης με το ακροδεξιό κόμμα των «Αδελφών της Ιταλίας» να αντιστέκεται, κατηγορώντας την κυβέρνηση του πρωθυπουργού Μάριο Ντράγκι για την κατάρρευση του αερομεταφορέα.
«Σήμερα χάνουμε άλλο ένα διαμάντι, μια εταιρεία που διαμόρφωσε την ιστορία του έθνους μας και μας έκανε υπερήφανους να είμαστε Ιταλοί», δήλωσε η ηγέτιδα του κόμματος Τζόρτζια Μελόνι.
Μετά από πολλές προσπάθειες να πωληθεί η Alitalia σε ιδιώτες επενδυτές, η Ρώμη τελικά το 2020 παραδόθηκε στις καταστροφικές για τον αερομεταφορέα συνέπειες της πανδημικής κρίσης και αποφάσισε να δημιουργήσει την ΙΤΑ από τις στάχτες της Alitalia.
H νέα αεροπορική εταιρεία ITA, στην οποία η κυβέρνηση θα επενδύσει 1,35 δισ. ευρώ σε διάστημα τριών ετών, θα αρχίσει να λειτουργεί με στόλο 52 αεροσκαφών και 2.800 εργαζόμενους σε σύγκριση με τον στόλο των 110 αεροσκαφών και προσωπικό των 10.000 της Alitalia.
Με βάση τη συμφωνία που διαπραγματεύτηκε η Ρώμη με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρέπει να υπάρξει ξεκάθαρος διαχωρισμός και παύση μεταξύ της Alitalia και του διαδόχου της και ο νέος αερομεταφορέας θα πρέπει να είναι κερδοφόρος έως το τέλος του επιχειρηματικού σχεδίου του 2021-2025.
Όμως, η κληρονομιά της κακοδιαχείρισης, του υψηλού κόστους και της επιρροής των πολιτικών και των συνδικάτων της Alitalia θα είναι πρόκληση για τη νέα εταιρεία που βρίσκεται σε συζητήσεις για να αγοράσει τη μάρκα της Alitalia και να διατηρήσει τα χρώματα του άσπρου, του πράσινου και του κόκκινου.
Η έναρξη λειτουργίας του νέου αερομεταφορέα αφήνει ερωτηματικά για το μέλλον περισσότερων από 7.000 εργαζομένων στην Alitalia οι οποίοι θα ενταχθούν σε προσωρινό πρόγραμμα επιδότησης για ανέργους από την ιταλική κυβέρνηση, τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022.