Με βασικό στόχο να πυκνώσουν τα δρομολόγια τους, ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ τρέχουν να παραλάβουν νέα λεωφορεία με κάθε τρόπο, καθώς η κρίση του κορονοϊού θεριεύει στη χώρα μας. Η διαδικασία προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και μόνον μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να προστεθούν 380 λεωφορεία που θα ενισχύσουν το έργο των δύο οργανισμών. Από αυτά, τα 200 λεωφορεία αφορούν στον ΟΑΣΑ και τα 180 στον ΟΑΣΘ.
Τα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΑ είναι λεωφορεία των ΚΤΕΛ που θα αναλάβουν κυρίως τις περιφερειακές γραμμές του λεκανοπεδίου Αττικής (π.χ. Ανάβυσσος, Σαρωνίδα κ.λπ.). Βάση του προσυμφώνου που υπογράφηκε, τα νέα λεωφορεία του ΚΤΕΛ θα αυξήσουν τον στόλο στο ΟΑΣΑ σε 1.200 οχήματα και θα προσθέσουν περίπου 500 άτομα προσωπικό (κυρίως οδηγούς).
Η νέα προσθήκη αναμένεται να απελευθερώσει ισάριθμο αριθμό λεωφορείων του ΟΑΣΑ που θα μεταφερθούν στις πιο κεντρικές διαδρομές που διεξάγονται στο λεκανοπέδιο Αττικής. Ετσι θα πυκνώσουν περισσότερο τα δρομολόγια, κυρίως στις ώρες αιχμής με στόχο την αποφυγή φαινομένων συνωστισμού.
Η επόμενη φάση επέκτασης του στόλου του ΟΑΣΑ, αφορά στην προσθήκη επιπλέον 300 οχημάτων που θα αξιοποιηθούν μέσω μίσθωσης (leasing). Αυτά ωστόσο δεν αναμένεται να αποκτηθούν πριν το 2021.
Αντίστοιχα βήματα πραγματοποιεί και ο ΟΑΣΘ. Ο οργανισμός μετά την ενίσχυση με περίπου 150 λεωφορεία των ΚΤΕΛ (127 σε λειτουργία και 25 εφεδρικά), παρέλαβε επιπλέον 50 λεωφορεία από τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Τώρα ετοιμάζεται να μισθώσει επιπλέον 180 λεωφορεία. Η σχετική σύμβαση έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και θα ξεκινήσει να υλοποιείται τις ερχόμενες εβδομάδες.
Αναφορικά με το μετρό και τον ηλεκτρικό της Αθήνας, ο ΟΑΣΑ αναφέρει ότι ήδη λειτουργεί στα όρια του και ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι καλύτερο. Οι τρεις γραμμές που λειτουργεί η θυγατρική του ΟΑΣΑ, η ΣΤΑ.ΣΥ. δεν μπορεί να πυκνώσουν άλλο τα δρομολόγια, καθώς δεν υπάρχουν άλλοι διαθέσιμοι συρμοί. Και επειδή η μίσθωση νέων δεν είναι μια εύκολη διαδικασία, οι χρόνοι μεταξύ των διαδοχικών δρομολογίων σε ώρες αιχμής δεν μπορούν να μειωθούν άλλο.
Την χαμηλότερη συχνότητα μεταξύ δρομολογίων, έχει η Γραμμή 1, δηλαδή ο «ηλεκτρικός». Σε ώρες αιχμής η συχνότητα των δρομολογίων ανέρχεται σε έξι λεπτά. Ο χρόνος αυτός δεν μπορεί να συντμηθεί περαιτέρω. Για να συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να προστεθούν νέοι συρμοί.
Σήμερα σε καθημερινή βάση κινούνται 19 έως 20 συρμοί από ένα σύνολο 24 διαθέσιμων συρμών. Η εταιρεία για να προσθέσει νέους συρμούς έχει δύο τρόπους. Είτε να μετασκευάσει παλαιότερους συρμούς και να τους θέσει σε λειτουργία, είτε να ξεκινήσει μια διαδικασίας προμήθειας νέων συρμών. Και οι δύο αυτές διαδικασίες είναι περισσότερο αργές από την σκοπιμότητα της αύξησης των δρομολογίων, αφού όταν φτάσει να προσθέσει νέους συρμούς πιθανώς ο κορονοϊός να έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.
Καλύτερη είναι η κατάσταση στις δύο γραμμές 2 και 3 του μετρό, όπου η συχνότητα των δρομολογίων στις ώρες αιχμής είναι υψηλότερη. Στη Γραμμή 2, οι συρμοί διέρχονται ανά 4,5 λεπτά και στη Γραμμή 3,
παρά την επέκτασή της προς τη Νίκαια, φτάνει τα 4 λεπτά. Ο χρόνος αυτός αναμονής των επιβατών, είναι ο χαμηλότερος που έχει επιτευχθεί ιστορικά σε μια γραμμή της Αττικό Μετρό. Και όπως διαφαίνεται, χωρίς νέους συρμούς δεν μπορεί να μειωθεί περαιτέρω.
Στελέχη των κρατικών οργανισμών πάντως απορρίπτουν τις επικρίσεις ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς αποτελούν εστίες μετάδοσης του κορονοϊού. Όπως αναφέρουν οι απολυμάνσεις των οχημάτων ακολουθούν τα πρωτόκολλα που έχουν επιβάλλει οι υγειονομικές αρχές, ενώ στις επικρίσεις περί συνωστισμού, σημειώνουν ότι, τουλάχιστον τα λεωφορεία κυκλοφορούν... άδεια.
«Σπανίως η πληρότητα φτάνει στο ανώτατο όριο του 65% που προβλέπει ο νόμος», λέει στέλεχος λεωφορειακού οργανισμού. Προσθέτει ότι «είναι ζήτημα η πληρότητα να ξεπερνά το 20% κατά το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της ημέρας. Τα περισσότερα δρομολόγια», καταλήγει διενεργούνται με το 10-15% της πληρότητας του οχήματος», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Για το λόγο αυτό τα έσοδα στους οργανισμούς δημοσίων συγκοινωνιών έχουν καταβαραθρωθεί. Το δημόσιο επιδοτεί συνεχώς με νέα ποσά τη λειτουργία τους, καθώς από τη μια πλευρά τα έσοδα τείνουν να μηδενιστούν, και από την άλλη πλευρά, τα δρομολόγια είναι αναγκαίο να πυκνώσουν. Είναι γνωστά τέλος τα προβλήματα που υπάρχουν με τους αρνητές της μάσκας και τα προβλήματα που δημιουργούνται ορισμένες φορές στους οδηγούς και τους συνεπιβάτες τους. Συνήθως όταν υπάρχει αστυνομία κοντά τα προβλήματα λύνονται αμέσως, ενώ όπου δεν υπάρχει σημειώνονται φωνές και καυγάδες.