Του Γιώργου Φιντικάκη
Στο μικροσκόπιο της Κομισιόν βρίσκεται ο διαγωνισμός για τα καλώδια της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης, τον οποίο τρέχει ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος ανακοίνωσε ξαφνικά την δεύτερη κατά σειρά παράταση των ημερομηνιών για τις 5 Αυγούστου, κίνηση που δίνει τροφή σε νέα σενάρια για αλλαγή σχεδιασμών.
Το έργο που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, με εθνικά κονδύλια, γυρνώντας την πλάτη στα 355 εκατ. ευρώ της κοινοτικής χορηγίας, για τα οποία η κυβέρνηση καταβάλει προσπάθεια να ξεμπλοκάρουν, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν με το επιπλέον κόστος οι Έλληνες καταναλωτές.
Τυχαίο άλλωστε δεν είναι ότι το θέμα του καλωδίου για το έργο Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής είναι ανάμεσα στα βασικά της ατζέντας όσων συζητηθούν στη συνάντηση Χατζηδάκη με τον Κύπριο ομόλογο του Γ. Λακκοτρύπη την Δευτέρα στη Λευκωσία, με την κυπριακή πλευρά να έχει θέσει κατ'' επανάληψη τον κίνδυνο, αν επιμείνει ο ΑΔΜΗΕ στο αρχικό του σχέδιο, η Κύπρος να καταδικαστεί σε ενεργειακή απομόνωση.
Σύμφωνα πάντως με κάποιες πηγές, οι υπηρεσίες της Κομισιόν δηλώνουν θορυβημένες από την εμμονή του ΑΔΜΗΕ να τρέξει το έργο, με εθνικά κονδύλια, γυρνώντας την πλάτη στα κοινοτικά χρήματα, και μάλιστα έχουν αποστείλει τις σχετικές επιστολές.
Τροφή στα σενάρια δίνει η δεύτερη κατά σειρά παράταση για την προθεσμία υποβολής προσφορών που ανακοίνωσε ο ΑΔΜΗΕ στο διαγωνισμό προμήθειας και εγκατάστασης των καλωδίων και των σταθμών για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής (2Χ500MW) της Ariadne Interconnection, δηλαδή της ειδικής εταιρείας που έχει συστήσει ο Έλληνας διαχειριστής. Η αρχική προθεσμία έληγε στις 22 Ιουλίου και είχε δοθεί πρώτη παράταση μέχρι 29 Ιουλίου, δηλαδή την ερχόμενη Δευτέρα.
Σημειωτέον ότι παράταση για τις 30 Αυγούστου έχει επίσης δοθεί και στον άλλο διαγωνισμό, αυτόν που αφορά στη μελέτη προμήθεια και εγκατάσταση δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού για τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής (2Χ500MW).
Εδώ και μήνες η προηγούμενη κυβέρνηση και η διοίκηση του κινεζικών συμφερόντων ΑΔΜΗΕ κάνουν με τις κινήσεις τους ό,τι μπορούν για να τινάξουν στον αέρα τη διασυνοριακή ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ.
Είναι το έργο που η ΕΕ έχει εντάξει από το 2013 στα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) και αποτελεί παράλληλα πυλώνα της στρατηγικής ενεργειακής συνεργασίας Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Το θέμα όχι μόνο έχει βάλει σε δικαστικές περιπέτειες τη μείζονος σημασίας για την ελληνική οικονομία διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, οδηγώντας την σε νέες καθυστερήσεις, αλλά και έχει προκαλέσει τη δυσαρέσκεια της Λευκωσίας, με ενδεικτική την επιστολή Λακκοτρύπη στον πρώην υπ. Ενέργειας Γ. Σταθάκη όπου τον προειδοποιούσε ότι η Κύπρος παραμένει έτσι, η μοναδική ενεργειακά απομονωμένη χώρα στην Ευρώπη.
Το πιο χαρακτηριστικό μάλιστα κρούσμα είναι αυτό που συνέβη λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, όταν η προηγούμενη κυβέρνηση γύρισε την «πλάτη» σε χορηγία ύψους 355 εκατ. ευρώ από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF) για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, επιβαρύνοντας με το αντίστοιχο ποσό τους Έλληνες καταναλωτές.
Στην ουσία, πίσω από την μέχρι σήμερα εμμονή της ελληνικής πλευράς να γίνει το έργο με εθνικά κονδύλια από την «Αριάδνη», την θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, του οποίου το 24% ανήκει στην κινεζική State Grid, βρίσκονται κινεζικά ενεργειακά συμφέροντα.
Τα τελευταία ενδιαφέρονται να αναλάβουν το γιγάντιο αυτό έργο, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, καθώς όποιος κατασκευάσει το τμήμα Κρήτη-Αττική, θα έχει στην ουσία προβάδισμα και για τα υπόλοιπα τμήματα της διασύνδεσης. Κι αυτό για τον απλούστατο λόγο ότι τα διάφορα τμήματα του έργου, ως προς τις προδιαγραφές της τεχνολογίας και των υλικών, θα πρέπει να είναι μεταξύ τους απολύτως συμβατά.