Της Αντιόπης Σχοινά
«Και έσονται η δύο εις σάρκαν μια», και ο μεγαλύτερος γάμος στο παγκόσμιο ξενοδοχειακό τοπίο είναι πλέον γεγονός με προικώο 12,2 δις. δολάρια. Η Marriott International Inc με το ποσό μαμούθ των 12,2 δισ. δολαρίων αποκτά την Starwood Hotels & Resorts Wordwide, δημιουργώντας έναν κολοσσό με 5.500 ξενοδοχεία, περισσότερα από 1,1 εκατ. δωμάτια συνολικά, και παρουσία σε περισσότερες από 100 χώρες.
Μια συμφωνία που στην Ελλάδα ακουμπά περισσότερες από 10 ξενοδοχειακές μονάδες, στα καλύτερα σημεία της χώρας και με την πλέον ισχυρή παρουσία στην πρωτεύουσα.
Τόσο η Starwood, που αποτελεί και την υπό εξαγορά εταιρεία όσο και η Marriot, έχουν μακροχρόνια ιστορία στην χώρα μας και μάλιστα σε χρόνους που το τουριστικό προϊόν δεν ήταν και το πιο ελκυστικό σε επίπεδο υπηρεσιών.
Σήμερα, που η Ελλάδα, συγκαταλέγεται στους 20 δημοφιλέστερους προορισμούς παγκοσμίως και το επίπεδο υπηρεσιών έχει ανέβει σημαντικά, η παρουσία του νέου ηγέτη της παγκόσμιας αγοράς αποκτά ιδιαίτερη σημασία.
Μια απλή καταγραφή των σημείων που οι δύο φίρμες διαχειρίζονται περιλαμβάνει τα μεγαλύτερα και γνωστότερα ξενοδοχεία της χώρας μας.
H Starwood Starwood διαθέτει 9 ξενοδοχεία με ναυαρχίδες βέβαια στην Αθήνα την Μεγάλη Βρετανία και το King George, ενώ ακολουθούν το Costa Navarino στη Μεσσηνία, στον Αστέρα Βουλιαγμένης με μια συμφωνία franchising γίνεται η χρήση των σημάτων Arion, A Luxury Collection Resort & Spa και The Westin Athens στη Σαντορίνη έχει τα Mystique, και Vedema Resort, στη Μύκονο το Santa Marina, και στη Ρόδο το Sheraton Rhodes Resort.
Η Starwood είναι μία από τις κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες ξενοδοχείων και αναψυχής με 1.025 ξενοδοχεία σε περισσότερες από 100 χώρες και 145.000 εργαζόμενους στα ξενοδοχεία ιδιοκτησίας και διαχείρισης της.
Όσον αφορά στην Marriot, έχει παρουσία 30 ετών στην Αθηναϊκή πρωτεύουσα μέσω του Ledra Marriot στη Λ. Συγγρού που μετονομάστηκε το 2013 σε Athens Lydra όταν σταμάτησε η συνεργασία του με τον όμιλο Παρασκευαϊδη . Το εμβληματικό ξενοδοχείο Athens Ledra κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1980 από τον Γεώργιο -Γώγο, όπως τον αποκαλούσαν όσοι τον γνώριζαν καλά- Παρασκευαΐδη. Ύστερα από τον θάνατό του, τον Δεκέμβριο του 2007, ο έλεγχος του ξενοδοχείου περιήλθε στην οικογένεια Παρασκευαΐδη, ενώ το 2013 ολοκληρώθηκε η τριακονταετής διαχείριση της μονάδας από την αμερικανική αλυσίδα Ledra Marriott.
Είναι γεγονός ότι ο όμιλος Marriot παρά την παύση της συνεργασίας με τον όμιλο Παρασκευαϊδη δεν έπαψε να βολιδοσκοπεί την ελληνική αγορά και να αναζητά τον επόμενο συνεργάτη για να έχει παρουσία στη χώρα μας.
Έτσι πολύ σύντομα επέστρεψε μέσω της συνεργασίας του με τον όμιλο Ledra Hotels and Villas, της οικογένειας Σπανού για την έλευση στην Ελλάδα της αλυσίδας Autograph στην Κρήτη, διατηρώντας ενδιαφέρον και για την πρωτεύουσα και άλλα ισχυρά τουριστικά σημεία.
Η Autograph Collection Hotels ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2010, ως ένα μοναδικό επιχειρηματικό εγχείρημα, και είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη φίρμα του ομίλου.
Περιλαμβάνει σήμερα περισσότερα από 80 ξενοδοχεία στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη, την Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Καραϊβική και τη Νότια Αμερική.
Λόγω της αυξανόμενης ζήτησης, η Marriott σχεδιάζει την περαιτέρω επέκταση της αλυσίδας σε όλο τον κόσμο και ειδικότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή / Αφρική και την Κεντρική Αμερική, με στόχο στο τέλος του 2015 να φτάσει τα 100 ξενοδοχεία.
Τα ξενοδοχεία που συμμετέχουν στην Autograph Collection έχουν πρόσβαση βέβαια σε όλο το παγκόσμιο δίκτυο πωλήσεων και marketing της Marriott International, που εκτείνεται σε 79 χώρες.
Στην Ευρώπη η Autograph έχει παρουσία σε Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Ελβετία, Πορτογαλία, Γαλλία,Γερμανία, Τσεχία, Ολλανδία, Ουγγαρία, κ.α.
Συνολικά η Marriott International ιδρύθηκε από τους John Willard και Alice Marriott το 1927 και διαθέτει 3.900 ξενοδοχεία με 110.000 δωμάτια και 18 hotel brands, μεταξύ των οποίων τα Marriott, JW Marriott, The Ritz-Carlton, Renaissance, Residence Inn, Courtyard, TownePlace Suites, Fairfield Inn, SpringHill Suites, Bulgari, Autograph, κ.ά.
Είναι σαφές ότι με την επιχειρούμενη συγχώνευση η παρουσία της νέας εταιρείας είναι πολύ ισχυρή στην Ελληνική αγορά, γεγονός που αυξάνει ακόμα περισσότερο τα standards των ελληνικών ξενοδοχείων και ανεβάζει τον πήχη σε επίπεδο υπηρεσιών πολύ ψηλά καθώς σε αυτές τις συγχωνεύσεις ένα και ένα πρέπει να κάνει δύο και όχι λιγότερο.
Σημειώνεται ότι βάση της συμφωνίας η Marriott θα καταβάλει 11,9 δισ. δολάρια σε μετοχές και 340 εκατ. δολάρια σε μετρητά, στο πλαίσιο της συμφωνίας.
Η συμφωνία αποτιμά κάθε μετοχή της Starwood στα 72,08 δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των 2 δολαρίων ανά μετοχή.
Ποιοι έχουν παρουσία στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται ορισμένες από τις μεγαλύτερες διεθνείς αλυσίδες ξενοδοχείων, οι οποίες έχουν μέσω συμφωνιών το management μεγάλων ξενοδοχείων, ή διατηρούν συμφωνίες franchise., εντάσσοντας έτσι τις συγκεκριμένες μονάδες στις επωνυμίες τους, στα δίκτυα πωλήσεων και κρατήσεων.
Μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων που δηλώνουν παρουσία στην Ελλάδα, εκτός από την Marriot και την Starwood, είναι η Intercontinental Hotels Group (IHG), με τις επωνυμίες Intercontinental, Crowne Plaza, Holiday Inn και 4 ξενοδοχεία.
H Hilton έχει παρουσία με δύο επωνυμίες: τη Hilton μέσω του Hilton Αθηνών και την DoubleTree ένα ξενοδοχείο στην Κω.
Η Accor έχει τρεις επωνυμίες σε τρία διαφορετικά ξενοδοχεία και συγκεκριμένα στα Sofitel, Novotel, και Club Med.
Μια μονάδα διατηρεί η Hyatt στη Θεσσαλονίκη, ενώ ισχυρότερη όλων εμφανίζεται η Best Western International, που μέσω franchising, συνεργάζεται με 20 περίπου ξενοδοχεία.
Επίσης παρούσα και η Aman Resorts, με τη μονάδα στο Πόρτο Χέλι, η Iberostar με οκτώ μονάδες, η Radisson, με το Radisson Blu Park Hotel Athens και η Melia Hotels International με τρεις μονάδες.
Τέλος, παρουσία έχει και η κυπριακή Louis Hotels με εννέα μονάδες.