Του Γιώργου Φιντικάκη
Δεν είναι μόνο οι καταναλωτές της ΔΕΗ, που χάνουν την έκπτωση συνέπειας και κινδυνεύουν να τους διακοπεί το ρεύμα, λόγω της απίστευτης πρακτικής των ΕΛΤΑ να παρακρατούν χρήματα που προορίζονταν για τη ΔΕΗ, προκειμένου να καλύψουν δικές τους ταμειακές “τρύπες”.
Είναι ότι το ίδιο μπορεί να έχει συμβεί και με καταναλωτές άλλων ιδιωτικών παρόχων ρεύματος που ενδεχομένως έχουν σύμβαση με τα ΕΛΤΑ, όπως προκύπτει από επιστολή της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Σε αυτήν, η ανεξάρτητη αρχή, που λειτουργεί ως θεματοφύλακας της αγοράς ηλεκτρισμού, ζητά από όλους τους προμηθευτές, αναλυτική ενημέρωση εντός δέκα ημερών, για τον αριθμό των διαπιστωμένων περιστατικών, τον μέσο όρο υπερημερίας πέραν των προβλεπόμενων στη σχετική σύμβαση, και το ύψος σωρευτικά των χρωστούμενων ποσών.
Και σημειώνει ότι το τελευταίο διάστημα έχει γίνει αποδέκτης παραπόνων καταναλωτών, οι οποίοι παρότι εξόφλησαν εμπρόθεσμα ως όφειλαν τους λογαριασμούς ρεύματος μέσω εταιρειών που έχουν εισπρακτικό ρόλο (όπως τα ΕΛΤΑ), διαμαρτύρονται για την απώλεια του δικαιώματος “εκπτώσεων συνέπειας” η οποία οφείλεται στην καθυστέρηση απόδοσης των εισπραχθέντων από τις εταιρείες αυτές, ποσών, προς τους προμηθευτές.
Είναι με άλλα λόγια πιθανό, όπως αφήνει να εννοηθεί η ΡΑΕ, ότι το "πρόβλημα ΕΛΤΑ" μπορεί να αφορά ευρύτερα την αγορά ηλεκτρισμού, και όχι μόνο τη ΔΕΗ.
Το ακόμη πιο σοβαρό ωστόσο ζήτημα, είναι ότι τα ΕΛΤΑ είναι και αυτά πάροχος ρεύματος. Εχουν δηλαδή πάρει άδεια προμηθευτή, και μάλιστα από τη ΡΑΕ, ασκούν εμπορική πολιτική, και έχουν πελάτες στη χαμηλή, όσο και στη μέση τάση, δηλαδή καταστήματα, επιχειρήσεις, κ.ό.κ.
Με άλλα λόγια την ίδια στιγμή που τα ΕΛΤΑ παρακρατούν χρήματα της ΔΕΗ ή ενδεχομένως και άλλων προμηθευτών, είναι ταυτόχρονα και ανταγωνιστές τους! Χρηματοδοτούν δηλαδή με χρήματα τρίτων, τη δική τους εμπορική πολιτική, πρακτική που παραπέμπει σε μεθόδους “σταυροειδών επιδοτήσεων”. Ζήτημα για το οποίο, η ΡΑΕ, δεν έχει μέχρι σήμερα πάρει θέση, εξ όσων τουλάχιστον έχει η ίδια κάνει γνωστό.
Καθυστερημένη αντίδραση
Εξάλλου η αντίδραση της αρχής ήρθε με καθυστέρηση. Χρειάστηκε βροχή τηλεφωνημάτων στη ΔΕΗ, και μπόλικος θόρυβος στα μέσα ενημέρωσης, προκειμένου να ενεργοποιηθεί ο θεματοφύλακας της αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να ζητήσει από τους εμπλεκόμενους εξηγήσεις.
Δέκα περίπου ημέρες μετά την αποκάλυψη του θέματος από το Liberal, και αφού είχε προηγηθεί παρέμβαση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, και καταναλωτικών οργανώσεων, μόλις χθες, η ΡΑΕ απηύθυνε επιστολή προς τη ΔΕΗ και όλους τους ενεργούς προμηθευτές, ζητώντας αναλυτική πληροφόρηση γύρω από το θέμα.
Κι αυτό, παρ' ότι αναγνωρίζει η ίδια στην επιστολή της, ότι έχει γίνει το τελευταίο διάστημα αποδέκτης παραπόνων καταναλωτών, οι οποίοι παρ' ότι εξόφλησαν εμπρόθεσμα τους λογαριασμούς ρεύματος, αφενός έχασαν την “έκπτωση συνέπειας” λόγω καθυστερημένης απόδοσης των χρημάτων τους προς τη ΔΕΗ ή άλλους προμηθευτές, αφετέρου κινδυνεύουν ακόμη και με διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω ανεξόφλητων οφειλών.
Σημειωτέον ότι χθες είχαμε μια διπλή παρέμβαση για το ίδιο θέμα, από τον Συνήγορο του Καταναλωτή, και το ΙΝΚΑ. Ειδικά η ανεξάρτητη αρχή, ζήτησε από τα ΕΛΤΑ να ενημερώσουν για τους λόγους της παρακράτησης των χρημάτων από τους καταναλωτές, να επιλύσουν το θέμα με τη ΔΕΗ δίχως να χρειάζεται η μαζική προσέλευση των καταναλωτών στα κατά τόπους καταστήματα, καθώς και να εγκαταλείψουν οριστικά την πρακτική αυτή.
Ταυτόχρονα, το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) ανακοίνωσε ότι προτίθεται να ασκήσει συλλογική αγωγή «υπέρ των καταναλωτών ρεύματος από την ΔΕΗ που πλήρωσαν τους λογαριασμούς τους έγκαιρα και με την συμφωνία της σχετικής έκπτωσης που συμφωνήθηκε, τα ποσά παρέμειναν στα ΕΛΤΑ μέσω των οποίων έκαναν τις πληρωμές τους».
Στο σκεπτικό της αγωγής θα αναφέρεται ότι τα ΕΛΤΑ οφείλουν να αποζημιώσουν άμεσα τους πελάτες, και η ΔΕΗ οφείλει αμέσως και όχι αργότερα να ρυθμίσει το υπόλοιπο και να αποδώσει την έκπτωση που συμφωνήθηκε, με βάση το γεγονός ότι έχει λάβει γνώση σχετικά με την πληρωμή από τα ΕΛΤΑ.