Της Αντιόπης Σχοινά
Ισχυρή χρονιά για την κρουαζιέρα αναμένεται να είναι το 2016 για το πρώτο λιμάνι της χώρας, σύμφωνα με τις προβλέψεις που καταγράφονται στο ετήσιο δελτίο χρήσης του ΟΛΠ, ως συνέχεια του 2015, το οποίο χαρακτηρίζεται ως «σημαντική χρονιά.
Ειδικότερα, το 2015 υπήρξε σημαντική χρονιά για την κρουαζιέρα στο Πειραιά, αφού υποδέχθηκε 622 κρουαζιερόπλοια, ενώ, με βάση της ήδη υπάρχουσες συμφωνίες αλλά και το γεγονός ότι τόσο η Carnival, όσο και η Celestial θα κάνουν Home Port τον Πειραιά, και το 2016 αναμένεται να είναι μια ισχυρή χρονιά.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ετήσιο δελτίο χρήσης του ΟΛΠ: «η αύξηση των προσφερόμενων δρομολογίων καθώς και του στόλου των κρουαζιερόπλοιων (7 νέα πλοία θα παραδοθούν το 2016) προβλέπεται ότι θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των διεθνών επιβατών κρουαζιέρας. Η εκτίμηση της MedCruise είναι για αύξηση 3,1%, ενώ της CLIA είναι ακόμη μεγαλύτερη, 4,35%.
Οι ίδιοι παράγοντες, σε συνδυασμό με τη δυναμική ανάπτυξης της κινεζικής αγοράς, αναμένεται να ενισχύσουν τη βιομηχανία κρουαζιέρας και να ωθήσουν τη διακίνηση των επιβατών (22,2 εκατ. επιβάτες το 2015, σύμφωνα με τη MedCruise) σε ακόμη μεγαλύτερα επίπεδα.
Σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο, εκτιμάται ότι μετά την υπογραφή της νέας συμφωνίας στήριξης της ελληνικής οικονομίας, θα δημιουργηθούν θετικές συνθήκες σταθερότητας, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι εισαγωγές και τα έσοδα στο λιμάνι και οι όποιες άμεσες απώλειες να διαγραφούν και αντισταθμιστούν.
Στα 662 τα κρουαζιερόπλοια που πέρασαν από τον Πειραιά, ανάμεσα τους και το 3ο μεγαλύτερο στον κόσμο
Ανάμεσα στα 622 κρουαζιερόπλοια που υποδέχθηκε το λιμάνι του Πειραιά ήταν και το τρίτο μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το MS QUANTUM OF THE SEAS (φωτ.), της εταιρείας Royal Caribbean International (RCI).
Photo by Matt Cardy / Stringer / Getty Images / Ideal Image
Έχει μήκος 347 μέτρα, 2.090 καμπίνες, με μέγιστη χωρητικότητα 4.905 επιβατών και πλήρωμα 1.500 ατόμων. Αποτελεί το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο που πλέει στα νερά της Μεσογείου και το μεγαλύτερο που επισκέπτεται ως νεότευκτο το λιμάνι του Πειραιά.
Μεσοπρόθεσμα, ο Πειραιάς, κυρίως λόγω της γεωγραφικής του θέσης, του υψηλού ποιοτικού επιπέδου υπηρεσιών και του μεγέθους των υποδομών του, θα μπορέσει να ανταποκριθεί θετικά στα νέα δεδομένα του ανταγωνισμού.
Άλλωστε στον τομέα της κρουαζιέρας η Μεσόγειος αποτελεί πλέον τη δεύτερη μεγαλύτερη περιοχή από πλευράς δρομολόγησης χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων, κατέχοντας το 19,5% το 2015.
Σύμφωνα με στοιχεία της MedCruise, ο μέσος αριθμός επιβατών ανά κατάπλου στα λιμάνια μέλη το 2015 για πρώτη φορά ξεπέρασε τους 2.000 επιβάτες (2.066), σε σύγκριση με 1.878 επιβάτες το 2014, 1.855 το 2013 και 1.828 το 2012.
Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν τη στρατηγική του Οργανισμού να προωθήσει την επέκταση των λιμενικών υποδομών στο νότιο μέτωπο, ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν τα νέα κρουαζιερόπλοια μεγάλης χωρητικότητας.
Μείωση διελεύσεων, αλλά αύξηση των επιβατών αφετηρίας/τερματισμού – κερδισμένος ο ελληνικός τουρισμός
Το 2015 ο Πειραιάς κατέγραψε 1.678.490 διελεύσεις επιβατών, έναντι 1.854.916 διελεύσεων επιβατών κρουαζιέρας το 2014, μειωμένες κατά 9,51%. Ωστόσο, οι επιβάτες που ξεκίνησαν ή ολοκλήρωσαν την κρουαζιέρα τους στον Πειραιά (homeporting) ανήλθαν σε 284.246 αυξημένοι κατά 11% περίπου σε σχέση με το 2014, γεγονός που έχει θετικό αντίκτυπο όχι στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, αλλά και στην τουριστική βιομηχανία της χώρας.
Η συμφωνία με την Carnival Cruise Line
Η θετική αυτή τάση θα συνεχιστεί και το 2016 ως αποτέλεσμα της σημαντικής συμφωνίας που έχει συνάψει ο ΟΛΠ με την εταιρεία CARNIVAL CRUISE LINE, όπως η δεύτερη χρησιμοποιήσει το 2016 το λιμάνι του Πειραιά ως λιμάνι αφετηρίας κρουαζιέρας για το υπό ναυπήγησή της πλοίο CARNIVAL VISTA.
Το εν λόγω πλοίο, με χαρακτηριστικά 136.000 κόρους ολικής χωρητικότητας, 336 μέτρων ολικού μήκους και μεταφορική ικανότητα 5.300 επιβατών, θα τεθεί σε υπηρεσία την άνοιξη του 2016 και αναμένεται να μεταφέρει συνολικά πάνω από 50.000 επιβάτες από και προς τον Πειραιά.
Επαναπιστοποίηση
Στο πλαίσιο αυτό ο Πειραιάς προχώρησαν οι απαιτούμενες διαδικασίες για την επαναπιστοποίηση στις Υπηρεσίες Εξυπηρέτησης Κρουαζιέρας (Cruise Terminal) σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Διαχείρισης Ποιότητας ISO 9001:2008 και Περιβάλλοντος ISO 14001:2004.
Η πιστοποίηση πραγματοποιήθηκε από το διεθνώς αναγνωρισμένο φορέα πιστοποίησης Lloyd's Register Quality Assurance / Hellenic Lloyd's SA έπειτα από σχετική επιθεώρηση και επιβεβαίωση της ικανοποίησης των απαιτήσεων και των δύο (2) Διεθνών Προτύπων. 7.
Θετικά τα μηνύματα από τη μεγαλύτερη έκθεση του κρουαζιέρας του κόσμου στο Μαϊάμι
Όσον αφορά την τρέχουσα χρονιά η συμμετοχή του ΟΛΠ στη μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας στον κόσμο, η Seatrade, στο Μαϊάμι, έκλεισε με πολλά θετικά μηνύματα, παρά τις αρνητικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών, με τις τρομοκρατικές επιθέσεις και τις πολεμικές συγκρούσεις, που έδιωξαν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Θα μειώνονται οι επιφυλάξεις για την Τουρκία... αν δεν υπάρξουν άλλες τρομοκρατικές επιθέσεις
Όσο για το 2017, οι εκτιμήσεις των Αμερικανών πρακτόρων είναι ότι σταδιακά θα μειώνονται οι επιφυλάξεις των επιβατών για την Τουρκία, πάντα με την προϋπόθεση ότι δεν θα καταγραφεί έξαρση των τρομοκρατικών επιθέσεων στη γείτονα χώρα.
Η Cosco
Επισημαίνεται ότι οι παραπάνω εξελίξεις λαμβάνουν χώρα παράλληλα με τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ Α.Ε. Όπως είναι γνωστό, τον Μάρτιο του 2014 το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την έναρξη της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας αναφορικά με την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο του Ο.Λ.Π. Α.Ε. Στις 20/01/2016 το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) έκανε αποδεκτή την προσφορά της Cosco Group (Hong Kong) Limited στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αξιοποίηση του 67% των μετοχών εκδόσεως του Ο.Λ.Π. Α.Ε.
Έτσι, αναμένεται αφενός η άμεση μεταβίβαση ποσοστού 51% του συνόλου των μετοχών του Ο.Λ.Π. Α.Ε. στον ιδιώτη επενδυτή και αφετέρου, υπό τους αναφερόμενους όρους στη σχετική σύμβαση η μεταβίβαση ποσοστού 16% του συνόλου των μετοχών του Ο.Λ.Π. Α.Ε. στον ιδιώτη επενδυτή μετά την παρέλευση πέντε ετών.
Η υπογραφή της συμφωνίας έχει οριστεί για την ερχόμενη Παρασκευή 8 Απριλίου, στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
Η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας
Είναι σαφές ότι η ανάπτυξη της Κρουαζιέρας στον Πειραιά έρχεται ως απότοκος της διεθνούς τάσης για αύξηση των δραστηριοτήτων στην συγκεκριμένη βιομηχανία παγκοσμίως, από την οποία ο Πειραιάς επωφελείται λόγω της εξαιρετικής γεωγραφικής του θέσης αλλά και λόγω της διαρκούς βελτίωσης των υποδομών του.
Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια της SeaTrade παρουσιάστηκε και η ετήσια έκθεση της MedCruise (Μεσογειακά Λιμάνια Κρουαζιέρας), σύμφωνα με την οποία η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας αναμένεται το 2016 να φθάσει στα 23 εκατ. επιβατών, ενώ μέχρι το 2018 θα έχει ξεπεράσει τα 25 εκατ. και το 2024 τους 30 εκατ. Σύμφωνα με την ίδια έκθεση το 2015 έκλεισε με 22,2 εκατ. επιβάτες και το 2016 θα καταγραφεί αύξηση περίπου 3,1%.
Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία της έκθεσης που αφορούν στο διάστημα 2000 -2015, όπου φαίνεται μια ραγδαία ανάπτυξη της. Με βάση αυτά το 1997 ήταν η πρώτη χρονιά που περισσότεροι από πέντε εκατ. άνθρωποι πραγματοποίησαν κρουαζιέρα, ενώ το 2004 ξεπέρασαν τα 10 εκατ. Επίσης, το 2005 έφτασαν τα 11,2 εκατ., ενώ 10 χρόνια μετά, το 2015, ο αριθμός διπλασιάστηκε και έφτασε τα 22,2 εκατ., αυξημένος κατά 3,2% σε σχέση με το 2014.
Στοιχεία που σύμφωνα με την MedCruise, δείχνουν ότι η δυναμική του κλάδου είναι πολύ ισχυρή, ενώ και τα περιθώρια περαιτέρω άνθησης της βιομηχανίας τεράστια.
Η εκτίμηση αυτή γίνεται σε συνάρτηση με τη μεγέθυνση του στόλου των κρουαζιερόπλοιων. Υπολογίζεται ότι το 2024 θα υπάρχουν διαθέσιμες 790.000 κλίνες, ενώ πέρυσι ταξίδεψαν συνολικά 303 πλοία με δυνατότητα φιλοξενίας 470.000 επιβατών. Υπογραμμίζεται ότι το 2009 υπήρχαν διαθέσιμες μόλις 373.000. Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο κατασκευάζονται, κυρίως σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας από 663 μέχρι και 5.400 επιβάτες.