Βαριές ζημίες δημιουργεί στα αεροδρόμια της χώρας η πανδημία. Παράγοντες της αγοράς αναφέρονται σε άνευ προηγουμένου ζημίες που φτάνουν το 1,5 εκατ. ευρώ την ημέρα για τα αεροδρόμια που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες.
Πρόκειται για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που διαχειρίζεται η Fraport. Oι καθημερινές ζημίες που καταγράφουν σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχονται σε 800 χιλ. ευρώ την ημέρα στην Fraport και τις 700 χιλ. ευρώ την ημέρα για τον ΔΑΑ.
Ο ρυθμός αυτός ζημιών, αναμένεται να προκαλέσει στους δύο παραχωρησιούχους ζημίες που πιθανώς να ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η εκτίμηση αυτή πλέον θεωρείται πολύ πιθανή μετά το πέρας της θερινής σεζόν, η οποία τελικά διέψευσε τις προσδοκίες των παραγόντων της αγοράς για μια ταχεία ανάκαμψη της κίνησης από το μηδέν που βρέθηκε κατά την περίοδο του lockdown. Η κίνηση επιβατών και αεροπλάνων, όπως φάνηκε και με τα τουριστικά έσοδα, παρόλο που τους τρεις τελευταίους μήνες αυξήθηκαν, εν τούτοις παρέμειναν σε χαμηλότερα επίπεδα των αναμενομένων.
Το χειρότερο είναι ότι με την πορεία που έλαβε η πανδημία μετά τον περασμένο Σεπτέμβριο, τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, γίνεται φανερό ότι η κατάσταση δεν πρόκειται να βελτιωθεί, τουλάχιστον στο δ’ τρίμηνο του έτους. Η κίνηση θα είναι πενιχρή και πιθανώς να επιδεινωθεί και τα επόμενα τρίμηνα.
Σημειώνεται ότι η τάση επιδείνωσης της κίνησης ήδη έχει αποτυπωθεί στα στοιχεία Σεπτέμβριο, όπου ο ρυθμός μεταβολής της κίνησης επιδεινώθηκε εκ νέου για πρώτη φορά μετά τον περασμένο Ιούνιο. Και δεν αναφερόμαστε μόνον στα απόλυτα μεγέθη της επιβατικής κίνησης, αλλά και συγκριτικά σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019. Για παράδειγμα, η επιβατική κίνηση στον ΔΑΑ τον περασμένο Ιούνιο, από το 12,1% που ήταν σε σχέση τον αντίστοιχο μήνα του 2019, τον Ιούλιο ανήλθε στο 30% και τον Αύγουστο στο 34,4%. Δεν συνέβη το ίδιο το Σεπτέμβριο όπου η κίνηση υποχώρησε στο 32% της κίνησης που είχε καταγραφεί τον αντίστοιχο μήνα της περασμένης χρονιάς.
Αντίστοιχη πορεία έχει και η κίνηση στα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport, αλλά και στα 23 μικρότερα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Συνολικά η κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια αυξήθηκε από 7% τον Ιούνιο (σε σχέση με την αντίστοιχη κίνηση του 2019), στο 21,4% τον Ιούλιο και στο 44,3% τον Αύγουστο. Τον Σεπτέμβριο η κίνηση υποχώρησε στο 31,1% και όλα δείχνουν ότι με την πορεία που έχει λάβει η πανδημία ότι θα υποχωρήσει περαιτέρω.
Για να ανταπεξέλθει στην άσχημη κατάσταση ο ΔΑΑ έλαβε πρόσφατα νέο δάνειο από τράπεζες προκειμένου να καλύψει τις τρέχουσες δαπάνες του. Τα έργα ανάπτυξης του αερολιμένα που υλοποιούνταν πριν την πανδημία σταμάτησαν ολοσχερώς. Η επέκταση του βασικού τερματικού σταθμού ολοκληρώθηκε στην κατασκευή της, αλλά δεν ολοκληρώθηκε για την υποδοχή επιβατών. Και πιθανώς αυτό να μην συμβεί στο άμεσο διάστημα, μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση με την πανδημία, αφού όπως σημειώνουν καλά ενημερωμένες πηγές, η διοίκηση του αεροδρομίου, απενεργοποιεί κάθε βράδυ την χρήση του δεύτερου διαδρόμου προσαπογείωσης.
Επίσης πάγωσε η δημιουργία του νέου τερματικού σταθμού που απέρρεε από την αύξηση της επιβατικής κίνησης πάνω από τα 26 εκατ. μετακινήσεις σε ένα συνεχόμενο 12μηνο. Το σχέδιο παρόλο που είχε ξεκινήσει να υλοποιείται, βρίσκονταν σε αρχικό στάδιο. Πρόκειται για την μεγάλη επένδυση του ΔΑΑ, ύψους 400-500 εκατ. ευρώ που θα κάλυπτε την επόμενη φάση ανάπτυξης του αεροδρομίου για τα επόμενα 5-10 χρόνια.
Δεν ισχύει το ίδιο για την Fraport. Η εταιρεία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι έχει ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό των 11 από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Μάλιστα οι κεφαλαιουχικές δαπάνες της εταιρείας για φέτος, ύψους 100 εκατ. ευρώ, είναι μόνες που δεν μειώθηκαν στον όμιλο της Fraport, καθώς βρίσκονται στο τέλος του. Η εταιρεία έτρεξε και κατάφερε μέσα στην τριετία, αντί της τετραετίας όπως είχε δεσμευθεί, να ολοκληρώσει τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων τα οποία ομολογουμένως βρίσκονταν σε άθλια κατάσταση.
Αντίθετα επεκτάσεις αεροδρομίων ανά τον κόσμο που ελέγχονται από τη Fraport, έχουν παγώσει ή στην καλύτερη περίπτωση καθυστερούν. Αυτό ισχύει ακόμη και για τον Τερματικό Σταθμό 3 του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης που βρίσκεται η έδρα της εταιρείας.