«Κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν έχει πρώτα αξιολογηθεί», σημείωσε η υπουργός Παιδείας κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την Παιδεία, που περιλαμβάνει και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής.
Παρουσιάζοντας τους βασικούς πυλώνες του νομοσχεδίου η Νίκη Κεραμέως, επεσήμανε ότι πρόκειται για άλλο ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της συνολικής αναβάθμισης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας.
«Η Παιδεία συνιστά επιτέλους πεδίο συγκλίσεων. Η κοινωνία πέρα και πάνω από κόμματα, διψά για ποιοτική εκπαίδευση, για εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, για καλύτερο και πιο αυτόνομο σχολείο και πανεπιστήμιο, για εξωστρέφεια. Για ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας», τόνισε χαρακτηριστικά.
Το νομοσχέδιο αποτελείται από 3 αλληλένδετους πυλώνες:
- 1ος πυλώνας: Ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
- 2ος πυλώνας: Θέσπιση μηχανισμού αξιολόγησης.
- 3ος πυλώνας: Ενίσχυση των δομών εκπαίδευσης.
Αναφερόμενη στον πρώτο πυλώνα η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως χώρα μας έχει ένα από τα πιο υπερσυγκεντρωτικά εκπαιδευτικά συστήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και πέρα από αυτήν.
«Η μεγάλη πλειονότητα των αποφάσεων που αφορούν στην καθημερινή λειτουργία του σχολείου, πάνω από το 80% των αποφάσεων, λαμβάνεται εδώ και χρόνια σε κεντρικό επίπεδο, στο Υπουργείο Παιδείας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σε άλλες χώρες το ποσοστό αυτό είναι 35%, δηλαδή το σύστημα είναι αποκεντρωμένο. Και θα πει κανείς, γιατί έχει σημασία αυτή η αποκέντρωση; Γιατί η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όσο περισσότερο το κέντρο λήψης αποφάσεων είναι στο ίδιο το σχολείο, τόσο βελτιώνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα.»
Ως προς το δεύτερο πυλώνα, τη θέσπιση μηχανισμού αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών ως μηχανισμού βελτίωσης και ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών, παράλληλα με αυξημένη λογοδοσία και διαφάνεια, η Νίκη Κεραμέως υπογράμμισε πως «Είναι κοινός τόπος πως κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν έχει πρώτα αξιολογηθεί. Αν δεν καταγραφούν θετικά σημεία και περιθώρια βελτίωσης».
Ο τρίτος πυλώνας περιλαμβάνει ενδεικτικές ρυθμίσεις μεταξύ των οποίων είναι η ενίσχυση του παιδαγωγικού έργου και της περαιτέρω στήριξης των μαθητών και εκπαιδευτικών με 1.100 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία.
«Το νομοσχέδιο αυτό εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια 2 χρόνων τώρα για την αναβάθμιση του σχολείου. Αλλαγές που παίρνουν σάρκα και οστά τώρα τον Σεπτέμβριο», επισήμανε η Νίκη Κεραμέως, εξηγώντας εν συνεχεία επιγραμματικά τις νέες σημαντικές αλλαγές που θα σηματοδοτήσουν την έναρξη του νέου αναβαθμισμένου σχολείου που ξεκινά από το Σεπτέμβριο.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:
Καθολική εφαρμογή:
- Δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης
- Δραστηριοτήτων στα Αγγλικά σε όλα τα νηπιαγωγεία
- Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια
- Οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών
- 123 νέα Προγράμματα Σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση
- Σχεδόν διπλασιασμός Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (από 60 το 2019 112 το 2021)
- Ίδρυση 6 Πρότυπων ΕΠΑΛ
- Ψηφιακός μετασχηματισμός (δεξιότητες, εξοπλισμός/υποδομές, υπηρεσίες).
Στη συνέχεια η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε έρευνα που δημοσιεύθηκε στον κυριακάτικο τύπο και «αποτυπώνει ανάγλυφα και πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η κοινωνία απαιτεί τις αλλαγές αυτές πέρα και πάνω από κόμματα». Σύμφωνα με την έρευνα 7 στους 10 ερωτηθέντες κρίνουν θετικά την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, όπως και την καθιέρωση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Πάνω από τους μισούς ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ, το 55,7%, όπως και το 79,2% των ψηφοφόρων ΚΙΝΑΛ και 63,5% ΚΚΕ τάσσονται επίσης υπέρ της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Η Υπουργός κατά την ομιλία της έκανε ιδιαίτερη μνεία στους νέους μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση, τους πρώτους μετά από 12 χρόνια: «Το ανθρώπινο δυναμικό μας είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε στην εκπαίδευση. Επενδύουμε στους εκπαιδευτικούς μας. Είχαμε δεσμευτεί για 5.250 διορισμούς το 2021 και εν τέλει προχωρούμε σε 11.700 διορισμούς νέων εκπαιδευτικών που από το Σεπτέμβριο αναλαμβάνουν υπηρεσία σε όλα τα σχολεία της χώρας μας».
Το νομοσχέδιο ολοκληρώνεται με ρυθμίσεις που αφορούν ένα οργανωμένο σύστημα εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού επιπέδου του κλήρου και τη συνέχιση του εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Ειδικότερα δημιουργείται ειδική μεταδευτεροβάθμια δομή εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και παράλληλα συνενώνονται οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, από 4 σε 2, με βάση και τη ζήτηση των υποψηφίων και την απορρόφηση σε θέσεις εργασίας.
Κλείνοντας την ομιλία της, η κα Κεραμέως επεσήμανε ότι «οι αλλαγές που εισάγονται με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο είναι αλλαγές που είχαμε εξαγγείλει και υλοποιούμε μία-μία, με το βλέμμα στραμμένο στο 2033, όταν τα παιδιά που είναι τώρα στο δημοτικό θα ενηλικιωθούν, θα βγουν στην κοινωνία και την αγορά εργασίας. Είναι αλλαγές που αγκαλιάζει η κοινωνία και απαιτεί η λογική και η εποχή.».