Του Γιώργου Φιντικάκη
Διαφορετικό μνημόνιο απ' αυτό που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Κομισιόν φαίνεται ότι διάβασε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.
Και σε μια ανακοίνωση-παραλήρημα ισχυρίζεται ότι είναι αποκύημα φαντασίας κάποιων δημοσιογράφων πως εξαιρείται ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού, ένα από τα 88 προαπαιτούμενα, από την υποχρέωση τοποθέτησης δορυφορικού συστήματος διοδίων, όπως αυτό που προωθεί το υπουργείο του. Κατηγορεί μάλιστα τους δημοσιογράφους ότι παραπληροφορούν, ότι είναι "παπαγαλάκια της ΝΔ", ότι ως τέτοια αποκρύπτουν την αλήθεια, και άλλα πολλά.
Όχι δεν διάβασε λάθος μνημόνιο ο υπουργός, το σωστό διάβασε. Η έκρηξή του σχετίζεται ακριβώς με το "άδειασμα" των θεσμών, που τον ανάγκασαν προ ημερών να πάρει πίσω όλα όσα έταζε επί μήνες στους οδηγούς της Εγνατίας, ότι η κυβέρνηση θα τους γλιτώσει από τα "μισητά" για τη συριζαϊκή σημιολογία συμβατικά διόδια.
Διότι ο καβγάς γίνεται για το πολιτικό κόστος και τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει στις τοπικές κοινωνίες και στο κίνημα "Δεν Πληρώνω", το οποίο είχαν υποστηρίξει προεκλογικά πολλοί από τους σημερινούς υπουργούς, η τοποθέτηση 38, στην πλειοψηφία τους καινούργιων, συμβατικών σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό.
Επί μήνες ο υπουργός υπόσχονταν ότι αντί να φυτρώσουν στον βορειοελλαδίτικο οδικό άξονα 38 διόδια με μπάρες - την εγκατάσταση των οποίων σημειωτέον έχει υπογράψει ο ίδιος (ΦΕΚ/1867 29/5/2017)- η είσπραξη του αντιτίμου θα γινόταν μέσω δορυφόρου.
Τελικά η πραγματικότητα τα έφερε αλλιώς, όπως προκύπτει από το ίδιο το κείμενο του συμπληρωματικού μνημονίου. Καθώς αναφέρει ρητά ότι το υπουργείο Υποδομών, από κοινού με το υπ. Οικονομικών, σε συμφωνία με τους θεσμούς και το ΤΑΙΠΕΔ, θα πρέπει να εκδώσουν νέα υπουργική απόφαση, η οποία θα εξαιρεί την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από το υπό σχεδίαση σύστημα δορυφορικών-αναλογικών διοδίων.
Στην πράξη αυτό σημαίνει το αυτονόητο : Οτι για να προχωρήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης της Εγνατίας, που έχει καθυστερήσει πολύ, ο αυτοκινητόδρομος εξαιρείται προσωρινά από το δορυφορικό σύστημα και θα εγκατασταθούν σε αυτόν, οι παραδοσιακοί σταθμοί που προβλέπονταν εξαρχής. Οταν και όποτε ολοκληρωθεί ο εν εξελίξει διαγωνισμός του υπουργείου για το δορυφορικό σύστημα που πρόκειται να εφαρμοστεί σε όλη την Ελλάδα, και αφού αυτό πρώτα δοκιμαστεί και αποδείξει ότι λειτουργεί απρόσκοπτα, τότε οι παραδοσιακές μπάρες θα καταργηθούν, για να δώσουν τη θέση τους στο δορυφορικό σύστημα. Δηλαδή μετά από καιρό.
Αυτός εξάλλου είναι και ο λόγος που το μνημόνιο αναφέρει ότι στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ο αυριανός παραχωρησιούχος, θα είναι ελεύθερος να επιλέξει, σχεδιάσει, προμηθευτεί, εγκαταστήσει και λειτουργήσει ένα αναλογικό-δορυφορικό σύστημα διοδίων, αντίστοιχο ή συμβατό με αυτό που προωθεί το υπ. Υποδομών.
Διαβάζοντας κανείς την ανακοίνωση Σπίρτζη, είναι προφανές ότι ο υπουργός έχει "ξεχάσει" ότι μέχρι να έρθει αυτή η στιγμή, ο ίδιος και όλοι όσοι κατακεραύνωναν κάποτε τα διόδια και τις μπάρες, θα πρέπει να συνηθήσουν με την ιδέα ότι αυτές είναι θέμα χρόνου να φυτρώσουν στην Εγνατία.
Και προς επίρρωσιν των παραπάνω, το ίδιο το μνημόνιο αναφέρει ότι πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες κατασκευής του σταθμού διοδίων της Ασπροβάλτας, ο οποίος θα λειτουργήσει αμέσως μόλις ολοκληρωθεί, όπως και οι σταθμοί Θεσσαλονίκης, Στρυμονικού και Καβάλας (που επίσης πρέπει να κατασκευαστούν). Επίσης, μέχρι τον Ιούλιο, το υπουργείο καλείται να έχει ζητήσει την κατασκευή όλων των υπόλοιπων μετωπικών και πλευρικών σταθμών, όπως προβλέπεται στις συμβάσεις συντήρησης της Εγνατίας Οδού. Ταυτόχρονα ο κ. Σπίρτζης καλείται να πάρει πίσω την απόφασή του για εξαιρέσεις από την πληρωμή διοδίων των κατοίκων που διαμένουν πέριξ των σταθμών της Εγνατίας. Αυτές θα ισχύσουν μόνο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018, καθώς μετά θα καταργηθούν.
Δεν είναι η πρώτη φορά το τελευταίο διάστημα που εκρήγνειται ο υπουργός. Το είχε κάνει και προ δεκαημέρου μετά την πολύωρη παρουσία του στη πρώτη συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τους εκπροσώπους των δανειστών στο Χίλτον. Εξερχόμενος εκείνης της συνάντησης είχε επιτεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, ένα φορέα του οποίου τον ρόλο ουδέποτε αποδέχθηκε, με χαρακτηριστικές τις παλαιότερες επιθέσεις του κατά του πρώην επικεφαλής του, Στ.Πιτσιόρλα.
"Αν είχαμε κάνει εμείς τους διαγωνισμούς (σσ: παραχώρηση Εγνατίας και αερολιμένα Ελευθέριους Βενιζέλου), θα είχαμε τελειώσει τώρα, και θα είχαμε πετύχει τρεις φορές υψηλότερο τίμημα", είχε χαρακτηριστικά πει τότε ο υπουργός. Εκείνο που είχε παραλείψει να αναφέρει, ήταν ο λόγος που τόσο καιρό επιμένει στην επιβολή δορυφορικού συστήματος στην Εγνατία.
Επειδή ζυγίζει το πολιτικό κόστος και τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει η εγκατάσταση δεκάδων σταθμών στις τοπικές κοινωνίες, έπειτα από απόφαση μιας κυβέρνησης, της οποίας κάποτε τα στελέχη μάζευαν ψήφους, με το πρόταγμα "Δεν Πληρώνω".