Της Αγγελικής Κώττη
Μόνο ντροπή μπορεί να αισθανθεί κανείς για την στάση της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά η οποία αφού πρότεινε στον Κώστα Βαρώτσο να ανταλλαχθεί ο «Δρομέας» του με άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τα Σκόπια, δεν έχει το θάρρος και την παρρησία να το παραδεχτεί.
Αφού λοιπόν έκανε- η μετέφερε- στον διεθνούς φήμης καλλιτέχνη την εξοργιστική πρόταση, η υπουργός επιχειρεί τώρα να διαψεύσει το γεγονός. Με ποια λογική και κυρίως με ποια ηθική; Κυβερνητική παράγων και να θέλει να βγάλει… τρελό έναν άνθρωπο τον οποίο εκείνη είχε καλέσει στο γραφείο της; Μόνο θλίψη προκαλούν όλα αυτά.
Την προηγούμενη Παρασκευή ο γλύπτης και καθηγητής του ΑΠΘ πήγε στο γραφείο της υπουργού μετά από πρόσκλησή της. Η κα Ζορμπά ήθελε να συζητήσουν πρόταση σύμφωνα με την οποία ο εμβληματικός «Δρομέας» του θα μεταφερόταν σε κεντρική πλατεία στα Σκόπια και στη θέση του, απέναντι από το Χίλτον θα έμπαινε άγαλμα του Μέγα Αλέξανδρου.
Καταφανώς η πρόταση είχε σχέση με τη Συμφωνία των Πρεσπών. Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, που ήταν ιδιαίτερα φειδωλός στο να περιγράψει τη συζήτηση, το θέμα της συζήτησης εξαντλήθηκε πέντε λεπτά μετά την ανακοίνωση της ιδέας. Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε σύντομα και ο κ. Βαρώτσος αναχώρησε. Στη συνέχεια, το θέμα εμφανίστηκε από τρίτους στο facebook.
Ωστόσο, την είδηση διέψευσε μέσω του ethnos.gr η κ. Ζορμπά: «Δεν υπάρχει τέτοια πρόταση, ούτε έγινε τέτοια συζήτηση. Δεν έχει βάση όλο αυτό. Άλλωστε οφείλουμε να λάβουμε υπ΄όψιν και το εξής: μια τέτοια πρόταση δεν θα μπορούσε να προέλθει από το ΥΠΠΟΑ καθώς αφορά σε γλυπτό που έγινε κατά παραγγελία του Δήμου Αθηναίων επί Έβερτ, ανήκει στον Δήμο Αθηναίων και βρίσκεται τοποθετημένο σε δημόσιο χώρο. Ως εκ τούτου το ζήτημα εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Δήμου Αθηναίων».
Απαντώντας στην κ. Ζορμπά, ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος επέμεινε μιλώντας στο ethnos.gr ότι η υπουργός του έκανε την εν λόγω πρόταση. «Καταλαβαίνω ότι μετά την έκταση και τη δημοσιότητα που πήρε το θέμα η υπουργός βρίσκεται σε δύσκολη θέση και προσπαθεί να τα μαζέψει, αρνούμενη ότι μου έγινε οποιαδήποτε πρόταση. Δεν είναι όμως έτσι. Είναι γνωστό το ήθος μου και δεν θα έβγαζα κάτι ξαφνικά από το μυαλό μου».
Και επειδή μόνο φαντασιόπληκτος δεν είναι ο κ. Βαρώτσος, η ερώτηση είναι απλή: γιατί η υπουργός, ενώ συνελήφθη κλέπτουσα οπώρας τολμά να επιχειρεί διάψευση; Ποιος έχει την ευθύνη για την προσβλητική πρόταση στον Κ. Βαρώτσο; Πώς, όντως, χωρίς γνώση και γνώμη του Δήμου Αθηναίων, η κυβέρνηση αποφασίζει και διατάζει; Τι ήθος έχουμε να αντιμετωπίσουμε;
Και τι αποφάσισε και διέταξε; Ένα εμβληματικό έργο της Αθήνας να ανταλλαχθεί με ένα έργο που έγινε με αλυτρωτικές βλέψεις από τους γείτονες. Πρόκειται επομένως για προπαγανδιστικό κατασκεύασμα. Απορούμε και εξιστάμεθα.
Ο δρομέας, δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 1988 στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής δράσης «Δρώμενα» που οργάνωνε ο δήμος Αθηναίων επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ και αντιδημαρχίας πολιτισμού Σταύρου Ξαρχάκου. Ένα χρόνο νωρίτερα, ο Βαρώτσος είχε εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην ΧΙΧ Biennale του Σάο Πάολο.
Το γλυπτό, από γυαλί και σίδερο, σχεδιάστηκε αρχικά με πρόθεση να τοποθετηθεί, όπως και τα έργα των υπόλοιπων καλλιτεχνών που συμμετείχαν στη συγκεκριμένη δράση, σε επιλεγμένα σημεία της πόλης και να παραμείνει εκεί περίπου για ένα μήνα, δηλαδή όσο θα διαρκούσαν τα «Δρώμενα». Εγκαταστάθηκε αρχικά στην Ομόνοια, πριν αποφασιστεί η μεταφορά του στο Χίλτον, λόγω των εργασιών του μετρό.
Φωτογραφία intime news