Λίγες μόνο μέρες πριν από την επιστροφή των εκπροσώπων της τρόικας στην Αθήνα για την ολοκλήρωση της β' μεταμνημονιακής αξιολόγησης, η κυβέρνηση συνεχίζει απτόητη την πρακτική του «βολέματος των δικών μας παιδιών», αγνοώντας την υπογεγραμμένη δέσμευσή της για την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης, με μια «αντικειμενική» διαδικασία επιλογής των νέων «μόνιμων» ειδικών και τομεακών γραμματέων, οι οποίοι -για τα επόμενα 4 χρόνια- θα αντικαταστήσουν τους σημερινούς γενικούς γραμματείς των υπουργείων.
Ο «Φιλελεύθερος» σήμερα αποκαλύπτει ότι η «κοπτοραπτική» των τυπικών προσόντων και «ειδικών εμπειριών» αποδίδει καρπούς. Mόνο για τους κυβερνητικούς υποψηφίους.
Στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής αλλά και στο υπουργείο Περιβάλλοντος, από τους συνολικά 82 (!) υποψηφίους, η αξιολόγηση του ΑΣΕΠ με βάση τα τυπικά προσόντα κατέληξε στο εξής εκπληκτικό αποτέλεσμα: Για κάθε μία θέση επελέγησαν -αντικειμενικά φυσικά- μόνον 2 υποψήφιοι για κάθε θέση και -προφανώς από σατανική σύμπτωση- ο ένας από τους δύο υποψήφιους για κάθε θέση είναι ο... σημερινός -διορισμένος από τον ΣΥΡΙΖΑ φυσικά- γενικός γραμματέας του υπουργείου.
Συμπτώσεις...
Για τη θέση του τομεακού γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής είχαν υποβληθεί 47 φάκελοι υποψηφίων. Η 9μελής επιτροπή αξιολόγησης του ΑΣΕΠ μοριοδοτώντας κάθε υποψήφιο με βάση τα πτυχία, την επαγγελματική εμπειρία και τις άλλες δραστηριότητες, απέρριψε τους 45 φακέλους. Στη διαδικασία της συνέντευξης προχώρησαν μόνον 2, από τους οποίους ο πρώτος, εντελώς συμπτωματικά προφανώς, είναι ο σημερινός γενικός γραμματέας Μεταναστευτικής Πολιτικής, ο Ηλίας-Μιλτιάδης Κλάπας με σπουδές στη βιομηχανική χημεία και θητεία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ως δήμαρχος και αντιδήμαρχος Πρέβεζας. Προφανώς για να ξεχωρίσει η υποψηφιότητα του κυρίου Κλάπα πρέπει να μοριοδοτήθηκε επιπλέον η… εμπειρία του ως «επιστημονικός σύμβουλος του γ.γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου - Δυτικής Μακεδονίας (2012-2013) και η συμμετοχή του σε... «επιστημονικά συνέδρια, σεμινάρια και ημερίδες σχετικά με την αυτοδιοίκηση».
Για τη θέση του ειδικού τομεακού γραμματέα Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του υπουργείου Ενέργειας υποβλήθηκαν συνολικά 35 υποψηφιότητες. Τελικά η Επιτροπή του ΑΣΕΠ καρατόμησε τις 33 και εισηγείται για την τελική διαδικασία της «δομημένης συνέντευξης» μόνον δύο. Φυσικά -από σύμπτωση- ο ένας από αυτούς είναι ο σημερινός ειδικός γραμματέας του υπουργείου, ο Θεσσαλονικιός Δημήτρης Δερματάς, αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Προφανώς το βιογραφικό του κ. Δερματά ξεχώρισε από τον σωρό των άλλων υποψηφίων επειδή είναι «ιδρυτικό μέλος της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Οργάνωση Γη (www.organizationearth.org), μία ενεργή κοινότητα πολιτών με συλλογικές και δημιουργικές δράσεις και εκπαιδευτικές δομές (πάρκο Τρίτση), που έχει ως σκοπό την ανάπτυξη της κοινωνικής και περιβαλλοντικής νοημοσύνης...».
Ουδείς αμφισβητεί ότι οι ανωτέρω διορισμένοι γραμματείς δικαιούνται να συμμετέχουν και να προκρίνονται λόγω των ειδικών προσόντων τους στη διαδικασία επιλογής. Το πρόβλημα είναι ότι στη συγκεκριμένη φάση -όχι της μοριοδότησης, αλλά του ελέγχου συμμόρφωσης, των τυπικών προσόντων των υποψηφίων με τις προδιαγραφές της προκήρυξης- απορρίφθηκαν οι 83 από τους 87 (!). Αυτό αποκαλύπτει περίτρανα ότι οι προκηρύξεις είχαν γραφτεί «κατά παραγγελία» από τον κάθε υπουργό και όχι -όπως απαιτούσε η τρόικα- με «ομογενοποιημένα κριτήρια αξιολόγησης».
Η αντιπολίτευση
Η Νέα Δημοκρατία από καιρό έχει καταγγείλει αυτή την κακότεχνη παράσταση της αντικειμενικής επιλογής των νέων μονίμων ειδικών και τομεακών γραμματέων, επισημαίνοντας τις φωτογραφικές διατάξεις και απαιτήσεις ειδικών προσόντων που ουσιαστικά οδηγούσαν στην επιλογή των σημερινών -διορισμένων από τον κομματικό μηχανισμό του ΣΥΡΙΖΑ- γενικών γραμματέων. Ο βουλευτής κ. Γεωργαντάς είχε αποκαλύψει έγγραφα του ΑΣΕΠ, από τα οποία προέκυπτε ότι υπουργοί της κυβέρνησης ζήτησαν και πήραν τα ονοματεπώνυμα των υποψηφίων. Τέσσερις από αυτούς τους πίνακες εκτός του ονοματεπώνυμου, περιελάμβαναν και τα προσόντα τους για να τα «αξιολογήσει» ο υπουργός.
Οι «θεσμοί» είχαν απαιτήσει από την κυβέρνηση να ακυρώσει την προηγούμενη φαύλη διαδικασία σε 22 περιπτώσεις και την υποχρέωσαν ως «μετα-μνημονιακή δέσμευση» να προσδιορίσει μια νέα «αντικειμενική» διαδικασία επιλογής «μόνιμων» τομεακών και ειδικών τομεακών γραμματέων, καθώς και των αναπληρωτών τους, οι οποίοι θα διοικούν για τα επόμενα 4 χρόνια -με κλειστό συμβόλαιο- το κράτος.
Η κυβέρνηση ωστόσο συνέχισε απτόητη την απροκάλυπτη αλλά και προκλητικά δόλια επιχείρηση απόλυτου ελέγχου του κρατικού μηχανισμού, με στόχο τη μετά τις εκλογές εποχή.
Ο περιβόητος «νόμος Βερναρδάκη» (4369/16) δημιούργησε ένα Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Διοικήσεων (ΕΣΕΔ), ένα εννεαμελές ανεξάρτητο όργανο υπό τη σκέπη του ΑΣΕΠ, που θα αξιολογεί τα προσόντα των υποψηφίων και θα καλεί σε δομημένη συνέντευξη τους 10 επικρατέστερους για κάθε θέση. Από αυτούς τους 10, οι 6 πρέπει να προέρχονται από το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, δηλαδή να είναι ήδη υπηρετούντες στη δημόσια διοίκηση, πράγμα που σημαίνει ότι απλοί ιδιώτες μπορούν να συμμετέχουν κατά 40%. Το ΕΣΕΔ προτείνει στη συνέχεια 3 υποψήφιους στον αρμόδιο υπουργό, ο οποίος τελικά θα επιλέξει τους «μη κομματικούς» γραμματείς.
Στις περιπτώσεις που αποκαλύπτει σήμερα ο «Φ», στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής και στο υπουργείο Ενέργειας, η Επιτροπή δεν μπήκε στον κόπο να διαλέξει τρεις, αλλά μόνον δύο, από τους οποίους ο ένας ήταν ο υφιστάμενος ειδικός ή γενικός γραμματέας…
*Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο που κυκλοφορεί σήμερα 7 Ιανουαρίου