Αισιόδοξος ότι «ο EastMed, ανεξάρτητα από τα όποια προβλήματα τυχόν υπάρξουν, θα υλοποιηθεί γιατί είναι ένας αγωγός που εξυπηρετεί γεωπολιτικά το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία, αλλά είναι κι ένας αγωγός απόλυτα ενταγμένος στη στρατηγική της ΕΕ για διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας της με φυσικό αέριο», εμφανίστηκε ο καθηγητής Γιάννης Μανιάτης, μιλώντας στο «Πρακτορείο 104,9 FM».
«Η επιλογή της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ να υλοποιήσουν τον EastMed είναι διαχρονική και κάθε φορά που συναντώνται οι εκάστοτε πρωθυπουργοί και υπουργοί Ενέργειας, είμαι βέβαιος πως -όπως έγινε και στο παρελθόν έτσι και στο προσεχές μέλλον- θα υπογράφουν και θα τονίζουν την πεποίθησή τους και τη βούλησή τους να υλοποιήσουν τον EastMed», ανέφερε ο κ. Μανιάτης, με αφορμή τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη με τον Ισραηλινό υπουργό Ενέργειας Γιούβαλ Στάινιτς, στην οποία αναδείχθηκε η στρατηγική σημασία του αγωγού EastMed και η βιωσιμότητα του συγκεκριμένου σχεδίου τόσο για τις συμβαλλόμενες χώρες όσο και συνολικά για την Ευρώπη.
«Ναι, ο EastMed θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει προβλήματα -είναι δύσκολο, πολύπλοκο έργο- όμως θα τα ξεπεράσει. Έχω απόλυτη βεβαιότητα γι' αυτό», σημείωσε ο κ. Μανιάτης, υπογραμμίζοντας παράλληλα την ανάγκη να καταλάβουν οι Ευρωπαίοι «τη σημασία του EastMed για τις δικές τους οικονομίες».
Σε ό,τι αφορά την απουσία - προς το παρόν- της Ιταλίας από το έργο, ο πρώην υπουργός εξήγησε ότι «η Ιταλία πάντα στα ζητήματα των αγωγών και της διαφοροποίησης της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο έχει τη δική της αντίληψη. Νομίζω όμως ότι, όπως είχε γίνει και το 2013, όταν εντάξαμε τον αγωγό EastMed στα χρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα και μας είχε στηρίξει τότε, έτσι θα γίνει και αυτό σύντομα».
Κληθείς να σχολιάσει σενάρια που προάγουν τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Λεβιάθαν μέσω Τουρκίας, ο κ. Μανιάτης, αφού επισήμανε πως δεν είναι κάτι καινούργιο, εξήγησε: «η διέλευση του φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ μέσω Τουρκίας θα σημαίνει πλήρη εξάρτηση των εξαγωγών τους από Τουρκία. Το θέλουν αυτό οι δύο χώρες; Η απάντηση είναι ότι δεν το θέλουν. Ούτε η Κύπρος προφανέστατα ούτε και το Ισραήλ.
Ως δεύτερο επιχείρημα σημείωσε: «λέει το τουρκικό λόμπι ότι ο αγωγός αυτός είναι πιο φθηνός από τον EastMed, άρα να τον περάσετε από εδώ. Αυτό που αποκρύπτουν όσοι δημοσιοποιούν το συγκεκριμένο επιχείρημα είναι η άλλη όψη της αλήθειας. Ποια είναι αυτή; Για να φτάσει αγωγός μέσω Τουρκίας να στείλει φυσικό αέριο στην Ευρώπη [...] πρέπει εκτός του αγωγού αυτού που λένε οι Τούρκοι, να κατασκευαστεί κι ένας καινούριος αγωγός αποκλειστικά γι' αυτό το φυσικό αέριο που θα ξεκινά από τα νότια παράλια της Τουρκίας και θα διασχίζει όλη την Τουρκία για να φτάσει στα σύνορα είτε με τη Βουλγαρία είτε με την Ελλάδα».
Διευκρίνισε, δε, ότι το φυσικό αέριο αυτό δεν μπορεί να μπει ούτε στον ΤΑΡ ούτε στο υφιστάμενο τουρκικό δίκτυο, που είναι παλιάς ηλικίας και μικρής δυναμικότητας, ενώ αναρωτήθηκε -ρητορικά- αν «η Ευρώπη θέλει να βάλει όλα τα αβγά της σε ένα καλάθι, δηλαδή να περνούν μόνο από την Τουρκία τόσο πολλοί αγωγοί τροφοδοσίας της με φυσικό αέριο».
Ο κ. Μανιάτης επισήμανε ακόμη πως πριν από κάποιους μήνες ολοκληρώθηκε η μελέτη σκοπιμότητας του EastMed, η οποία συνέκρινε το κόστος του αγωγού αυτού με το κόστος μιας εγκατάστασης υγροποίησης φυσικού αερίου στην Κύπρο, το γνωστό πρότζεκτ για τον Βασιλικό, αλλά και την τρίτη εναλλακτική, τον αγωγό προς Τουρκία.
«Η μελέτη αυτή, η οποία έγινε από τους καλύτερους παγκόσμιους οίκους μελετών για το φυσικό αέριο, έδειξε ότι το τελικό κόστος φυσικού αερίου μέσω EastMed προς Ευρώπη είναι απολύτως συγκρίσιμο με τις άλλες δύο εναλλακτικές λύσεις», υπογράμμισε ο πρώην υπουργός.