«Στην παρούσα φάση υπάρχει επάρκεια και ικανοποιητικά αποθέματα σε τρόφιμα, πρώτες ύλες, σιτηρά», δήλωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιώργος Γεωργαντάς από το 7ο Οικονομικό Φόρουμ στους Δελφούς. Μάλιστα υπογράμμισε ότι η Ελλάδα και η Ευρώπη παράγει και το εμπόριο κινείται κανονικά, ενώ σε ό,τι αφορά ειδικά το ηλιέλαιο τόνισε χαρακτηριστικά ότι «είμαστε καλυμμένοι για τους επόμενους πέντε μήνες».
Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε στο δικαίωμα που δίνει η ΕΕ στους αγρότες που έχουν εκτάσεις σε αγρανάπαυση να καλλιεργήσουν, σημειώνοντας ότι στην Ελλάδα υπάρχουν τέτοιες εκτάσεις 380.000 στρεμμάτων, τις οποίες το Υπουργείο κατευθύνει για καλλιέργεια μαλακού σιταριού, αραβόσιτου και ηλίανθο – τρία προϊόντα τα οποία η χώρα μας εισάγει από Ουκρανία και Ρωσία - και υπάρχει, ήδη, ενδιαφέρον από την πλευρά των αγροτών.
Την ίδια στιγμή ανέφερε ότι, εν όψει των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι μια αναγκαιότητα ο μετασχηματισμός του αγροτικού τομέα, ο οποίος θα βοηθηθεί από αυτή τη χρηματοδότηση, που συνδέεται με τις μεταρρυθμίσεις και τα σχέδια που θα υλοποιούνται σε συγκεκριμένο χρόνο.
Από την πλευρά του, δε, σημείωσε ότι γίνεται προσπάθεια ενίσχυσης των αγροτών, μέσω μείωσης του κόστους παραγωγής, με στόχο να δώσουν το προϊόν τους σε τιμή προσιτή για τον καταναλωτή, προσέχοντας ιδιαίτερα για τα σημάδια αισχροκέρδειας, τα οποία παρακολουθούν με συγκεκριμένα εργαλεία, με ελέγχους και με την παρακολούθησή της μέσω βάσης δεδομένων, της οποίας οι τιμές επικαιροποιούνται κάθε πέντε μέρες.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο Θάνος Μαύρος, Partner EY, καθώς και ο Άλκης Αλεξάνδρου, Γενικός Διευθυντής Αγροτικής Τραπεζικής της Τράπεζας Πειραιώς παρουσίασαν κάποια συμπεράσματα της έρευνας ‘’Πως μπορεί ο αγροδιατροφικός τομέας να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του αύριο, σήμερα’’ δεδομένου ότι το 2050 ο πλανήτης θα πρέπει να τρέφει 40% παραπάνω ανθρώπους απ' ό,τι σήμερα, με τον μεγαλύτερος εργοδότη του κόσμου να είναι ο αγροδιατροφικός τομέας. Κατά τον κ. Αλεξάνδρου «η ψηφιακή τεχνολογία αλλάζει το τοπίο, τα drones θα είναι τόσο χρήσιμα, όσο είναι οι σπόροι και τα τρακτέρ», με το ποσό των 240 δισ. ευρώ να επενδύεται στον ψηφιακό μετασχηματισμό μέχρι το 2050.
Στα αδύναμα σημεία της εγχώριας γεωργικής πραγματικότητας συγκαταλέγονται οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και το υψηλό κόστος παραγωγής, ενώ στα δυνατά της σημεία ανήκουν οι ιδανικές συνθήκες παραγωγές και η μεγάλη ποικιλία των ελληνικών αγροτικών προϊόντων.
Τέλος, βασικός στόχος είναι η υλοποίηση, μέσα στα επόμενα χρόνια, σημαντικών υποδομών που θα ενδυναμώσουν την γεωργική απόδοση και παραγωγή.
Από τη δική του πλευρά, ο Aνδρέας Δημητρίου, Ιδιοκτήτης της ΠΙΝΔΟΣ, παραδέχθηκε ότι είναι γεγονός πως πολλές μελέτες καταδεικνύουν ότι μεγάλα ζητήματα για την αγροτική πραγματικότητα είναι το υψηλό κόστος παραγωγής, η έλλειψη επιχειρηματικής ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας, όμως, μεγάλο βάρος έχει και η φθίνουσα πορεία των συνεταιρισμών.
Όπως πρόσθεσε, στην Ευρώπη, υπάρχει άνοδος σε αυτό τον τομέα, καθώς καταγράφονται 300000 συνεταιρισμοί με 2 εκατ. θέσεις εργασίας, ενώ υπογράμμισε ότι οι συνεταιρισμοί στην Ελλάδα απαιτείται να έχουν σοβαρό και παρεμβατικό ρόλο στην παραγωγή, στη διαδικασία και τη διάθεση των προϊόντων και μόνο έτσι θα έχουν προοπτική και μέλλον. Μάλιστα, πρόσθεσε ότι ο νόμος περί συνεταιρισμών, ο οποίος, όπως ανέφερε αλλάζει με κάθε κυβέρνηση, οφείλει να είναι ένας νόμος πλαίσιο, με δύναμη και με λιγότερη κρατική παρέμβαση.
Για μια εταιρεία, την Venus Growers, που προάγει τη γεωργική επιχειρηματικότητα, μέσω της παραγωγής ροδακίνων, μίλησε ο Στέλιος Θεοδουλίδης, General Manager της Venus Growers, τονίζοντας ότι καθημερινά ελέγχονται όλα τα κανάλια διανομής και η πορεία της, προς την καλύτερη δυνατή απόδοση, με την επόμενη ημέρα να αναπτύσσει ένα προϊόν με εξελισσόμενο branding, καθώς το ροδάκινο είναι ένα σημαντικό αγαθό για την Ελλάδα, με συνεχώς ανοδική προώθηση σε αγορές του εξωτερικού.
Επίσης, τόνισε ότι τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια αναδιάρθρωσης και προγραμματισμού των καλλιεργειών που θα συντελέσουν στην ακόμα περισσότερη και γοργή ανάπτυξή τους.
Τη δική του εμπειρία στη διαδικασία στο branding τροφίμων κατέθεσε ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, CEO Chipita Foods, σημειώνοντας ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται σημαντικά βήματα branding, όμως αυτή η διαδικασία δεν χτίζεται αμέσως, θέλει διάρκεια και πιθανόν μια διαφημιστική επένδυση για να διαμορφωθεί. Κατά τον επιχειρηματία, υπάρχει μια καλή προσπάθεια, όμως χρειάζεται συστηματικό marketing και διαφήμιση των αγροτικών προϊόντων στο εξωτερικό.
Ο κ. Θεοδωρόπουλος, επίσης, έβαλε στο κάδρο και τα θερμοκήπια ως πόλο της αγροτικής παραγωγής, τονίζοντας ότι χρειάζονται κεφάλαια, επιστημονικότητα και επιχειρηματικότητα, προσθέτοντας ότι καθημερινά χτίζονται χιλιάδες θερμοκήπια ανά τον πλανήτη, καθώς η εν λόγω διαδικασία παραγωγής αποφέρει συγκεκριμένη απόδοση και προστατευμένα από την κλιματική αλλαγή προϊόντα.
Καταλήγοντας, σύμφωνα με τον Tάσο Χανιώτη, Διευθυντή της Διεύθυνσης Στρατηγικής, Απλοποίησης και Αναλύσεων Πολιτικής στη Γενική Διεύθυνση Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει παθογένειες στον αγροτικό τομέα, όμως δεν υπάρχουν μόνο προβλήματα, καθώς βρίσκεται μέσα στις δέκα πρώτες χώρες στην έρευνα και την καινοτομία, αλλά λείπουν οι εφαρμογές.
Κατά τον ίδιο, υπάρχει μεγάλη στροφή στη ζήτηση γεωργικών καταναλωτικών προϊόντων που συνδέεται με την τάση για μεσογειακή διατροφή και στην Ευρώπη υπάρχει άνοδος στο εισόδημα των αγροτών, γεγονός που κάνει ελκυστική την επαγγελματική απασχόληση, ειδικά για τους νέους. Για τον ίδιο, η λέξη - κλειδί στη γεωργία είναι ‘’παραγωγικότητα’’ που σημαίνει αύξηση της περιβαλλοντικής και αγροτικής αποδοτικότητας.