Υπογράφηκε την Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022 η σύμβαση για την Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με ΣΔΙΤ (Flyover) και με προϋπολογισμό 373,2 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για την μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, ένα πρωτοποριακό έργο μήκους 13 χιλιομέτρων, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα εναέριας οδού, δηλαδή συνεχόμενης γέφυρας «Flyover», 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες που θα αποσυμφορήσει την υφιστάμενη Περιφερειακή, η οποία εφεξής θα έχει πιο τοπικά - πιο αστικά χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται, επίσης, πως πρόκειται για το πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ που θα κατασκευασθεί στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα υπό κατασκευή έργα στη Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια.
Αλλάζει το τοπίο στις μετακινήσεις
Σημαντική είναι η αλλαγή που θα επέλθει στις μετακινήσεις καθώς η πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία ως την Καλαμαριά, θα γίνεται πολύ πιο εύκολα.
Παράλληλα εξασφαλίζεται:
· Γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς τους πιο κρίσιμους προορισμούς, όπως ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική.
· Πολύ πιο εύκολη πρόσβαση στη Θεσσαλονίκη από τις γειτονικές πόλεις, όπως τις Σέρρες, τα Γιαννιτσά, το Κιλκίς, την Κατερίνη.
Το Flyover θα έχει άμεση επίδραση στην καθημερινότητα της πόλης, εξυπηρετώντας 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, προσφέροντας στους οδηγούς μετακινήσεις σε πιο σταθερούς χρόνους και με οικονομία. Αρκεί να αναφερθεί ότι η δυνατότητα του σημερινού δρόμου είναι 5.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση, ενώ το 2030 εκτιμάται ότι θα είναι 7.500 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.
Τα οφέλη του έργου για όλη την πόλη
Η ολοκλήρωση του έργου της Περιφερειακής, μαζί με το Μετρό της Θεσσαλονίκης που θα δοθεί σε λειτουργία σε περίπου έναν χρόνο, πρόκειται να συμβάλλουν καταλυτικά στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, ώστε αυτή να αποκτήσει ένα νέο, σύγχρονο πρόσωπο.
Ο οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης εξασφαλίζοντας τα εξής οφέλη:
· Αύξηση της οδικής ασφάλειας, λόγω της μείωσης του αριθμού ατυχημάτων (θανατηφόρα ατυχήματα).
· Περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης με τη μείωση του όγκου των κυκλοφορούντων οχημάτων εντός του κέντρου της Θεσσαλονίκης και αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων που ακολουθούν διαδρομές εκτός κέντρου.
· Βελτίωση στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της Βόρειας Ελλάδας, καθώς σήμερα δεν είναι ικανοποιητική η προσβασιμότητα στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και στους τουριστικούς προορισμούς της Χαλκιδικής, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής.
· Δραστική μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών και αύξηση της ανταγωνιστικότητας ιδίως του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα της οικονομίας του Μητροπολιτικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Εκτιμάται ότι, κατά την περίοδο κατασκευής διάρκειας 4 ετών θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι.
Υπενθυμίζεται ότι, ανάδοχος του έργου είναι η ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΒΑΞ Α.Ε. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. η οποία θα έχει την υποχρέωση της κατασκευής, της λειτουργίας και συντήρησης του έργου με συνολική διάρκεια Σύμβασης Σύμπραξης τα 30 έτη.
«Σήμερα είναι μια σπουδαία ημέρα για τη Θεσσαλονίκη. Γιατί, σήμερα, κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα για τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας. Ο εναέριος αυτοκινητόδρομος, Flyover, φέρνει κάθε σημείο της πόλης πιο κοντά. Ένα μοναδικό, για τα δεδομένα της χώρας μας κατασκευαστικό επίτευγμα, που ενσωματώνει όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες. Είμαστε πραγματικά υπερήφανοι γι’ αυτό το έργο. Όχι μόνο γιατί το σχεδιάσαμε από το μηδέν. Αλλά γιατί μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, το ωριμάσαμε μελετητικά, βρήκαμε το κατάλληλο χρηματοδοτικό μοντέλο, το δημοπρατήσαμε και σήμερα το κάνουμε πράξη» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι οδηγοί πλέον θα μετακινούνται σε πιο σταθερούς χρόνους με περισσότερη οικονομία. Πρόκειται για μια υπερυψωμένη ταχείας κυκλοφορίας λεωφόρος, που δίνει λύση στο κυκλοφοριακό, ενισχύει το θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αυξάνει την κυκλοφορία οχημάτων και βελτιώνει θεαματικά την οδική ασφάλεια, αφού ο δείκτης θνησιμότητας στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική».
Όραμά μας, συνέχισε, «είναι όχι μόνο να κάνουμε καλύτερη την καθημερινή ζωή σε αυτήν την πόλη, αλλά και να κατακτήσει, επιτέλους η Θεσσαλονίκη, τη θέση που της αξίζει. Να γίνει πραγματικά το κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με όλα τα απαραίτητα έργα υποδομών, που υπηρετούν αυτόν τον στόχο και που επιτέλους γίνονται».
«Όπως και με την επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά, που θα παραδοθεί λίγο μετά από τη βασική γραμμή. Αλλά και με τις επεκτάσεις προς το αεροδρόμιο και τα Δυτικά που σχεδιάζονται πλέον με σοβαρότητα και επιμέλεια. Με σύγχρονους οδικούς άξονες, όπως ο Θεσσαλονίκη – Έδεσσα. Με σύγχρονο τρένο και σπουδαία σιδηροδρομικά έργα όπως το Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες, ένα έργο ήδη δημοπρατημένο ύψους 1,7 δισ. ευρώ και συνολικού μήκους 206χλμ, και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, ένα έργο 150 εκατ. ευρώ που θα δημοπρατηθεί το 2023», συμπλήρωσε.
Και κατέληξε: «Κάνουμε, δηλαδή, επιτέλους τα αυτονόητα που επί χρόνια ήταν αδιανόητα. Κι έτσι η Θεσσαλονίκη γίνεται – όχι στα όμορφα λόγια, αλλά στην πράξη – ένας πραγματικός κόμβος υποδομών και μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ταυτόχρονα, η πόλη αποκτά και υποδομές αναγκαίες για καλύτερη ποιότητα ζωής».