Το πιο κοντινό πλοίο του EMSA στην Ελλάδα, εκτός από αυτό που ήταν στην Ελλάδα, βρισκόταν στη Μάλτα, εξήγησε ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, απαντώντας στις επικρίσεις για ολιγωρία από τις ελληνικές αρχές, σε ότι αφορά την έκκληση για συνδρομή στις προσπάθειες, από τον αρμόδιο ευρωπαϊκό οργανισμό.
Μιλώντας στην εκπομπή «ΣΗΜΕΡΑ» του ΣΚΑΪ, ο υπουργός επανέλαβε πως ήταν «ατυχία για τη χώρα μας», που η βύθιση του δεξαμενόπλοιου έγινε νύχτα και υποστήριξε πως το πλοίο της EMSA ήταν δεσμευμένο με άλλη σύμβαση.
Όπως εξήγησε ο κ. Κουρουμπλής, το πλοίο της EMSA που βρισκόταν στην Ελλάδα αποδεσμευόταν την Τρίτη, δηλαδή την ίδια ημέρα που εμφανίστηκε και η πρώτη κηλίδα στον Πειραιά. «Δεν φαινότανε αυτό το πράγμα την Κυριακή», είπε.
Το πλοίο από τη Μάλτα ταξίδευε με 10 κόμβους και θα χρειαζόταν τρεισίμισι ημέρες για να φτάσει στην χώρα μας καθώς «το πλοίο δεν είναι αεροπλάνο», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση για το εάν οι επαγγελματίες ψαράδες μπορούν να ξαναρχίσουν το ψάρεμα στις πληγείσες περιοχές, ο κ. Κουρουμπλής ζήτησε να «κάνουν λίγη υπομονή». «Το ατύχημα έγινε ξημερώματα Κυριακής στις 10 του μηνός και στις 12 υποβάλαμε αίτημα», συνέχισε ο υπουργός.
Συγγενής του υπουργού η συνεργάτης που προσέβαλε τον Κυριάκο Μητσοτάκη
Όπως παραδέχθηκε ο υπουργός, η συνεργάτης του που γελούσε χθες με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά την ομιλία του στην επιτροπή Περιβάλλοντος είναι συγγενής του. Η συγγενής και συνεργάτης του κ. Κουρουμπλή είχε τέτοια συμπεριφορά που ανάγκασε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να διακόψει την ομιλία του.
«Δεν δικαιούμαι να έχω έναν άνθρωπο της εμπιστοσύνης μου», αναρωτήθηκε ο υπουργός.
Ζητώ συγγνώμη από τον Κυρ. Μητσοτάκη
Μιλώντας στη συνέχεια τον ΑΝΤ1, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής είπε πως σύντομα έρχεται στη Βουλή ρύθμιση για να τεθεί όριο ηλικίας για τα πλοία, κατηγορώντας τη ΝΔ ότι λόγω σχέσεων με συμφέροντα δεν είχε προωθήσει τέτοια ρύθμιση. Σημείωσε, ακόμη, πως εντός του Οκτωβρίου λήγει ο διαγωνισμός για τους μηχανισμούς εισροών- εκροών, ώστε να αντιμετωπιστεί το λαθρεμπόριο πετρελαίου. Επανέλαβε πως δεν υπήρξε ολιγωρία στην αντιμετώπιση της ρύπανσης και υποστήριξε πως το υπουργείο ειδοποίησε το πλοίο της ΕMSA την Τρίτη, καθώς τότε επέστρεφε από αποστολή, ενώ το πλέον κοντινό βρισκόταν στη Μάλτα και χρειαζόταν 3,5 μέρες για να φθάσει στον Πειραιά.
Ανέφερε για μια ακόμη φορά ότι είχε δώσει εντολή από την πρώτη στιγμή στον αρχηγό του Λιμενικού να εποπτεύσει του ναυαγίου και να είναι συνεχώς εκεί, ενώ ειδοποιήθηκαν άμεσα όλα τα Λιμεναρχεία που είναι αρμόδια για την εκπόνηση του σχεδίου για την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας.
Ζήτησε συγγνώμη για τη συνεργάτιδά του που γέλασε χθες στη Βουλή όταν μιλούσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε ότι έχει επιλέξει για λόγους εμπιστοσύνης συγγενή του.
Σε ότι αφορά το ταξίδι του στο Λονδίνο υπογράμμισε ότι προετοιμαζόταν μήνες, με στόχο να πεισθούν κάποιοι από τους τέσσερις μεγάλους ναυτικούς ασφαλιστικούς οργανισμούς να φέρουν την έδρα τους στον Πειραιά.
N. Σαντορινιός για πετρελαιοκηλίδα: Δεν υπήρξε καθυστέρηση, δεν θα τους κάνουμε τη χάρη να παραιτηθούμε
Πιστός στη «σκληρή» κυβερνητική γραμμή που θέλει τους αρμόδιους υπουργούς να κινήθηκαν άμεσα μετά τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ», ο υφυπουργός Ναυτιλίας διεμήνυσε ότι την απόδοση ευθυνών θα την κάνει η κοινωνία πρώτιστα και ο πρωθυπουργός.
Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νεκτάριος Σαντορινιός δήλωσε ότι η διαδικασία απάντλησης πετρελαιοειδών από τις δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ» έχει προχωρήσει αρκετά, ήδη έχουν απαντληθεί πάνω από τα 2/3 (1533 κυβικά) και το ζητούμενο είναι τι γίνεται στις παραλίες, όπου η εικόνα σήμερα από την ενημέρωση που έχουμε από τον συντονιστή είναι αρκετά βελτιωμένη.
Ο κ. Σαντορινιός γνωστοποίησε ότι πιθανόν και εντός της ημέρας θα έχει έλθει νέο δεξαμενόπλοιο, καθώς συνεχίζεται η διαδικασία της απάντλησης, ενώ σε ό,τι αφορά το δεξαμενόπλοιο «Lassea», που μέχρι την περασμένη Τρίτη έκανε απάντληση διευκρίνισε: «Βρέθηκε όντως με κάποια ποσότητα λαθραίων καυσίμων και -ακριβώς αυτό δείχνει ότι εμείς δεν εξαρτόμαστε από κανέναν, δεν εξαρτόμαστε ούτε καν από σκοπιμότητες- μόλις ανακαλύψαμε ότι υπάρχει αυτό, διατάξαμε να προχωρήσει η διαδικασία, γιατί όλα τα φέρνουμε στο φως».
Ο υφυπουργός διαβεβαίωσε πως «το υπουργείο κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ούτως ώστε να διασφαλιστεί ότι όσοι -με αποδεικτικά- έχουν πληγεί θα μπορέσουν να αποζημιωθούν», εξηγώντας πως ένας τρόπος απόδειξης των απωλειών για τις επιχειρήσεις και επαγγελματίες που επλήγησαν (αλιείς, επιχειρηματίες εστίασης, ξενοδόχοι κ.λπ.) είναι η σύγκριση του τρέχοντος κύκλου εργασιών με τον αντίστοιχο περσινό. «Πρόθεση είναι να αποζημιωθούν. Αυτό θα γίνει μέσα από τη διαδικασία των διεθνών αποζημιώσεων από την ασφαλιστική εταιρεία και άλλα διεθνή κεφάλαια, που υπάρχουν για τέτοιες περιπτώσεις» σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά την κριτική που ασκεί στην κυβέρνηση η ΝΔ, ζητώντας την παραίτηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, ο κ. Σαντορινιός σχολίασε: «Αν κάτσουμε και μετρήσουμε πόσες παραιτήσεις υπουργών ζήτησε η ΝΔ -και ο κ. Κικίλιας προσωπικά- νομίζω ότι θα έπρεπε περίπου το μισό υπουργικό συμβούλιο να παραιτηθεί. Δεν πρόκειται να τους κάνουμε τη χάρη. Την απόδοση ευθυνών θα την κάνει η κοινωνία πρώτιστα και ο πρωθυπουργός, όταν θα πρέπει να την κάνει».
Κάνοντας μία αποτίμηση της διαχείρισης της κατάστασης από την κυβέρνηση ο υφυπουργός εξέφρασε την πεποίθηση ότι «δεν υπήρξε καθυστέρηση στην αντίδραση» και εξήγησε: «Όταν παίρνεις σήμα 2.31 -όχι από το πλοίο, αλλά από άλλο σκάφος, το οποίο βρίσκεται κοντά- και 2.35 στέλνεις δύο περιπολικά να πάνε στο σημείο και ουσιαστικά 16 λεπτά μετά, κηρύσσεις την έναρξη εθνικού σχεδίου απορρύπανσης και έχει συνέχεια σκάφη και ρυμουλκά, που βρίσκονται εκεί, νομίζω ότι στην αρχική αντίδραση δεν έχεις κάνει λάθος. Όταν βυθίστηκε στις 4 η ώρα το πλοίο, στις 6 η ώρα ξεκίνησε η πόντιση του φράγματος, καθώς δεν μπορείς να ποντίσεις φράγμα ή να κάνεις οποιαδήποτε άλλη ενέργεια, μέχρι να βυθιστεί ολοκληρωτικά το πλοίο. Από εκεί και πέρα μπαίνουν απορρυπαντικά σκάφη -και του λιμενικού σώματος και των ιδιωτών- και αυτά διαρκώς κλιμακώνονται. Η κηλίδα πηγαίνει στη Σαλαμίνα, όπου υπάρχουν λιμανάκια. Στα λιμανάκια ένα μεγάλο σκάφος, όπως αυτό του EMSA, δεν μπορεί να επιχειρήσει. Και για πρώτη φορά βλέπουμε την κηλίδα να έρχεται την Τρίτη το μεσημέρι. Την Τρίτη το βράδυ καλούμε το σκάφος του EMSA, αφού προηγουμένως από τη Δευτέρα γνωρίζαμε ότι βρισκόταν σε αποστολή. Το πλησιέστερο σκάφος βρισκόταν στη Μάλτα. Με την ταχύτητα των 10 κόμβων ένα σκάφος θα κάνει 3 μέρες να έλθει, άρα και την Κυριακή να το είχαμε καλέσει δε θα ερχόταν πριν την Τετάρτη. Την Τετάρτη το πρωί ξεκίνησε να επιχειρεί το σκάφος του EMSA».
Ο κ. Σαντορινιός επισήμανε ότι «υπάρχει μία διελκυστίνδα της άμεσης αντίδρασης και της πιστής εφαρμογής ενός σχεδίου που έχει γραφτεί πριν από 15 χρόνια», προσθέτοντας ότι για τον λόγο αυτό σε ένα μεγάλο κομμάτι των ενεργειών που προβλέπονται στο εθνικό σχέδιο για τη διαχείριση τέτοιων περιστατικών «επιλέξαμε να κάνουμε τις ενέργειες πρώτα τηλεφωνικά και μετά γραφειοκρατικά». «Τα χαρτιά μένουν αλλά το ζητούμενο είναι να μπορέσεις να αντιμετωπίσεις το πρόβλημα γρήγορα. Είναι σημαντικό ότι σε αυτό το ναυάγιο ουσιαστικά δοκιμάσαμε το σύνολο του σχεδιασμού. Υπάρχουν ζητήματα, καθώς είναι ένα εθνικό σχέδιο, το οποίο είναι εξαιρετικά γραφειοκρατικό και πραγματικά να απλοποιηθεί και να γίνει πιο επιχειρησιακό» είπε.
Με πληροφορίες από skai.gr και ΑΠΕ-ΜΠΕ