«Το Μετρό γίνεται πραγματικότητα» δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Νίκος Ταχιάος, σε επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη.
Ειδικότερα, ο υφυπουργός επισκέφθηκε και εργοτάξια των δύο σημαντικότερων έργων που εκτελούνται στην πόλη, του Μετρό και της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού με την Υπερυψωμένη Λεωφόρο Ταχείας Κυκλοφορίας (Flyover).
Στα γραφεία της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ο Υφυπουργός συναντήθηκε με τη Διοίκηση και διευθυντικά στελέχη της εταιρείας, με τους οποίους συζήτησε την επιτάχυνση των διαδικασιών παράδοσης της οδού στη συσταθείσα από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και EGIS PROJECTS S.A. παραχωρησιούχο, «Νέα Εγνατία Οδός Α.Ε.», με την οποία έχει ήδη υπογραφεί η σχετική σύμβαση, από την περασμένη άνοιξη.
Στη σύσκεψη συμμετείχε και ο Πρόεδρος της Διοικητικής Αρχής Σηράγγων και Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου, Δημήτρης Αναγνώπουλος. Κατά τη συζήτηση, συμφωνήθηκε η άμεση κατάληξη των διαδικασιών που οδηγούν στην πιστοποίηση των, άνω των 500 μέτρων μήκους, σηράγγων της οδού, σύμφωνα με τις προβλέψεις της υπογραφείσας σύμβασης, η οποία μέσα στο αμέσως προσεχές διάστημα, θα οδηγηθεί στη Βουλή για κύρωση.
Παράλληλα, η Διοίκηση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» παρουσίασε το σχέδιο στο οποίο κατέληξε σχετικά με τη λειτουργία της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης, κατά το μήκος του εργοταξίου του Flyover, μία αρμοδιότητα που της ανατέθηκε κατ’ εφαρμογήν του άρθρου 28 του Νόμου 5058/2023, μία νομοθετική πρωτοβουλία που έλαβε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον προηγούμενο Οκτώβριο.
Σύμφωνα με αυτό, ομάδες άμεσης επέμβασης, με οχήματα τύπου βαν και μοτοσικλέτες, ξεκινούν περιπολίες όλο το 24ωρο, ώστε να παρέχουν ταχύτατα συνδρομή σε συμβάντα στην οδό. Τέσσερις γερανοί και οχήματα οδικής βοήθειας, σε 24ωρη βάση επίσης, κινητοποιούνται ώστε σε αδιάκοπη επιφυλακή να συνδράμουν την Τροχαία για την άμεση απομάκρυνση οχημάτων σε περίπτωση βλάβης ή ατυχήματος. Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας, στελεχωμένο σε 24ωρη βάση, αναλαμβάνει την εποπτεία της κυκλοφορίας της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού, ώστε σε συνεργασία με την Τροχαία να συντονίζει τις επεμβάσεις σε περιπτώσεις εκτάκτων καταστάσεων.
Εγκαθίστανται ήδη υπερσύγχρονοι εξοπλισμοί εποπτείας της Οδού, επιπλέον αυτών που ήδη λειτουργούν. Η λειτουργία του τηλεφωνικού αριθμού 1077 για άμεση αναφορά των οδηγών τυχόν έκτακτων συμβάντων επί της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού τίθεται πλέον στη διάθεση των εποχουμένων.
Η σχετική Σύμβαση, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ περίπου, που σε συντομότατο χρόνο κατήρτισε και υπέγραψε η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», αφορά περιοριστικά στα αντικείμενα λειτουργίας της Οδού και διαχείρισης της κυκλοφορίας και καλύπτει αποκλειστικά και μόνο το επιμέρους τμήμα της Περιφερειακής Οδού από τον Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Μουδανιών) στο οποίο εκτελούνται οι εργασίες του Flyover, ενώ σε ό,τι αφορά τα υπολειπόμενα αντικείμενα και την εναπομένουσα έκταση της οδού, οι αρμοδιότητες παραμένουν ως είχαν. Στην πορεία του έργου και σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες αρχές (Τροχαία, Πυροσβεστική) θα εξεταστούν και πρόσθετα μέτρα που τυχόν θα απαιτηθούν.
Στα εργοτάξια του Flyover, ο κ. Ταχιάος, συνοδευόμενος από τον Γενικό Διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών, ενημερώθηκε για την πρόοδο των εργασιών και συζήτησε με τα στελέχη του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης «Κέδρηνος Λόφς Α.Ε.» και της κατασκευάστριας κοινοπραξίας τα πιθανά σενάρια επιτάχυνσης της εκτιμώμενης καταληκτικής ημερομηνίας του έργου, καθώς και τις εκκρεμότητες που αφορούν σε ζητήματα απόδοσης των υπολειπόμενων για την εργοταξιακή εγκατάσταση χώρων, τα οποία μετά την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους των καταλήψεων των χαρακτηρισμένων ως «δασικών εκτάσεων», περιορίζονται στη συντέλεση των κηρυχθεισών απαλλοτριώσεων και την αποβολή αυθαίρετων καταλήψεων, διαδικασίες που βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο.
Ο κ. Ταχιάος επισκέφθηκε επίσης, το εργοτάξιο του Σταθμού Βενιζέλου του Μετρό και το Αμαξοστάσιο Πυλαίας, όπου συμμετείχε σε σύσκεψη με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.» , Νίκο Κουρέτα και στελεχών του εποπτευόμενου φορέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με εκπροσώπους της κατασκευάστριας κοινοπραξίας «ΑΚΤΩΡ WEBUILD HITACHI RAIL STS» και της εταιρείας ειδικού σκοπού THEMA Α.Ε. (Thessaloniki Metro Automatic), η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία του μέσου για λογαριασμό της σύμπραξης του ιταλικού ATM Group και του γαλλικού EGIS Group. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης και της σύσκεψης, διαπιστώθηκε αφενός, η ταχύτατη περαίωση των κατασκευαστικών εργασιών που αφορούν σε όποιες εκκρεμότητες του έργου υπάρχουν, όπως αυτές του Σταθμού Βενιζέλου, της διάνοιξης της οδού Ψελλού με συντέλεση των απαλλοτριώσεων από την πλευρά του Δήμου Θεσσαλονίκης, για την οποία τελικά, θα έχουν διατεθεί από το δημόσιο περίπου 25 εκατ. ευρώ και της παράλληλης κατασκευής του Σταθμού Μετεπιβίβασης της Νέας Ελβετίας και αφετέρου, επιβεβαιώθηκαν η εξαιρετική πρόοδος των δοκιμών των συστημάτων και του τροχαίου υλικού και της διαδικασίας πιστοποίησης από ανεξάρτητο οίκο.
Οι δηλώσεις του Ν. Ταχιάου
«Από τις πρώτες ημέρες της ανάληψης της υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δώσαμε την υπόσχεση ότι θα εργαστούμε συστηματικά και συλλογικά για να δώσουμε λύσεις για το μέλλον της πόλης. Παραλάβαμε και συνεχίζουμε ένα ώριμο πρόγραμμα έργων, που σχεδιάστηκε και δρομολογήθηκε στην πρώτη τετραετία της διακυβέρνησης Μητσοτάκη.
Το Μετρό γίνεται πραγματικότητα! Και μάλιστα, όπως λίγες ημέρες νωρίτερα επιβεβαίωσε η κα Μενδώνη, κάναμε πράξη τη δέσμευση «και Μετρό και αρχαία». Ο Σταθμός Βενιζέλου είναι -και θα παραμείνει μέχρι την απόδοσή του στους Θεσσαλονικείς, την ίδια ημέρα με τους υπολοίπους- η τεράστια έκπληξη. Ένα κομψοτέχνημα μνήμης, αισθητικής και λειτουργικότητας, και μία μαρτυρία μίας μοναδικής τεχνολογίας που αναπτύχθηκε για την επίτευξη ενός πολύ δύσκολου εγχειρήματος συνύπαρξης του μακρινού παρελθόντος με τη σύγχρονη πόλη.
Αρκετά πριν από την εκπνοή της χρονιάς που διανύουμε, το Μετρό που τρέχει ήδη στις ράγες, θα έχει μπει στη ζωή της πόλης. Την ημέρα των εγκαινίων, για την οποία μπορούμε πλέον να αρχίσουμε να μιλάμε, η Θεσσαλονίκη δεν θα ζήσει απλώς μία γιορτή, θα έχει διαβεί μία καμπή του σημερινού εαυτού της.
Το Flyover έχει πάρει μπροστά για τα καλά! Σε όλο το μήκος του εργοταξίου, οι εργασίες είναι περισσότερο από ορατές με έναν αδιαμφισβήτητα ταχύτατο ρυθμό. Τα πρώτα φρεάτια που θα υποδεχθούν τα βάθρα της Υπερυψωμένης Λεωφόρου, έχουν ήδη κατασκευαστεί. Είμαστε στους χρόνους μας και θα γίνουμε πιο γρήγοροι για να απορροφηθούν οι μικρές καθυστερήσεις που έφεραν οι δικαστικές εμπλοκές.
Αλλά και σε ό,τι αφορά στην αναστάτωση που ένα τέτοιο έργο, θα έφερνε αναντίρρητα στην πόλη, οι ενέργειες ήταν άμεσες. Περίπου 23 εκατ. ευρώ διατέθηκαν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο μηχανισμός της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» κινητοποιήθηκε ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες κυκλοφορίας στην Περιφερειακή Οδό. Με τη νομοθετική πρωτοβουλία που ήδη ελήφθη, επιπλέον μέτρα μπορούν να διευκολύνουν τις επιλογές των τοπικών αρχών, οι οποίες έχουν και την ευθύνη της πόλης. Ο κ. Σταϊκούρας συμμετέχει και ο ίδιος στις συναντήσεις με τους φορείς, τις οποίες συντονίζει ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι εδώ, ώστε να δώσει λύσεις, όπως άλλωστε και όσα Υπουργεία ακόμη εμπλέκονται, καθώς και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, όπως κατ’ επανάληψη έχουν διαπιστώσει και οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι της Θεσσαλονίκης.
Και τέλος, τρέχουμε πραγματικά, το σημαντικότερο έργο που στη γενιά μας είδε η Βόρειος Ελλάς, η Εγνατία Οδός, να αλλάξει επίπεδο, να προσθέσει ασφάλεια, άνεση μετακινήσεων, λειτουργικότητα υποδομών και νέα έργα. Φέρνουμε πιο κοντά τη μετάβαση στη Νέα Εγνατία Οδό.
Αλλάζουμε τη Θεσσαλονίκη, αλλάζουμε τη Βόρεια Ελλάδα».