Του Αλέξανδρου Διαμάντη
Δριμύ κατηγορώ εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ για την διαχείριση των απορριμμάτων εξαπέλυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής, κατά τη διάρκεια της Ώρας του πρωθυπουργού. Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ όπως και στην οικονομία έτσι και στη «διαχείριση του περιβάλλοντος έχασε το τραίνο των επενδύσεων και υπονόμευσε κάθε απόπειρα διαχείρισης των απορριμμάτων». Σύμφωνα με τον ίδιο μόνο η αυτοδιοίκηση προχώρησε σε κάποιες πρωτοβουλίες, ενάντια στις επιταγές της προηγούμενης κυβέρνησης.
Σε κάθε περίπτωση, ο Κυρ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι η Νέα Δημοκρατία θα προχωρήσει σε νέα πολιτική διαχείρισης των σκουπιδιών. Σε εκείνο το σημείο υπογράμμισε ότι η εικόνα των απορριμμάτων στην Κέρκυρα και την Ηλεία είναι «αποκαρδιωτική και αποκρουστική». «Τα στερεά απόβλητα που προέρχονται από τα σπίτια μας ανακυκλώνονται μόνο σε ποσοστό 20% που σημαίνει θάβουμε 80%», υπογράμμισε και εξήγησε ότι στόχος του είναι η αξιοποίηση της κυκλικής οικονομίας. Δηλαδή, να πηγαίνουν σε ταφή όσο το δυνατόν λιγότερα απορρίμματα! «Τα οφέλη είναι προφανή: τελειώνουμε με βάσανο χωματερών που κοστίζουν σε πρόστιμα και περιβάλλον. Οι χώροι υγειονομικής ταφής να μην επιτρέπεται να παίρνουν πάνω από 10% των απορριμμάτων. Να παράγουμε πράσινη ενέργεια από απορρίμματα που φέρνουν πρόσθετα οφέλη και αισθητική αναβάθμιση πόλεων και χωριών», είπε χαρακτηριστικά.
Λίγο αργότερα, ο Κ. Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι θα προχωρήσει σε μια νέα πρωτοβουλία, σύμφωνα με την οποία θα επιβραβεύονται οι δήμοι Δήμων που δείχνουν υψηλά ποσοστά ανακύκλωσης. Συγκεκριμένα, σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνονται τα νοσοκομεία, τα εστιατόρια και αργότερα τα σπίτια. «Θα γίνεται διαλογή για να πηγαίνουν για κομπόστ. Πρέπει να μεταφέρουμε πόρους και αρμοδιότητες σε ΟΤΑ. Να εστιάσουμε στην εφαρμογή και υλοποίηση ενός συστήματος με 3 κάδους: μπλε, καφέ και πράσινους», σημείωσε. Εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι -όπως είπε- είμαστε 24 στην ΕΕ στην ανακύκλωση, και παράλληλα 2η στην Ευρώπη στην ταφή των απορριμμάτων δυστυχώς. Την ίδια ώρα στη χώρα υπάρχουν καταγεγραμμένες 53 χωματερές, 22 στα νησιά, 21 στην Πελοπόννησο!
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, τα σκουπίδια δεν είναι για πέταμα. Πρόκειται για «δευτερογενή προϊόντα ή καύσιμα»! «Δουλεύουμε για την εκπόνηση του επόμενου σχεδίου με ορίζοντα 2026. Πρέπει να αναθεωρήσουμε τους στόχους ανακύκλωσης. Είχε μπει στόχος ανακύκλωσης 50% που αποδείχθηκε εξωπραγματικός. Σήμερα ανακυκλώνουμε 20% και άρα πρέπει να αναθεωρήσουμε τους στόχους», υπογράμμισε με νόημα ο πρωθυπουργός.
Κατά τη διάρκεια της δευτερολογίας του έκανε ειδική αναφορά στον ΧΥΤΑ της Φυλής. Αναγνώρισε ότι πρόκειται για ένα μεγάλο πρόβλημα, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι «πριν πάρει εκρηκτικές διαστάσεις, πρέπει να δούμε τι μπορεί να γίνει». Επανερχόμενος στα ΣΔΙΤ σημείωσε ότι προτεραιότητα της κυβέρνηση είναι να ενθαρρύνει τέτοιου είδους συμπράξεις.
Κάποιες αυξήσεις των τραπεζών είχαν δρομολογηθεί από την 1η Ιουλίου
«Έχουμε απτά αποτελέσματα από τις τράπεζες που ανακοίνωσαν πρωτοβουλίες για εξαγγελίες που δεν θα υλοποιηθούν». Αυτό σχολίασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή αναφερόμενος στο «πάγωμα» των τραπεζικών αυξήσεων, που ανακοινώθηκε χθες, ενώ παράλληλα αποκάλυψε ότι κάποιες εξ αυτών είχαν ήδη δρομολογηθεί από την 1η Ιουλίου, αρκετές μέρες πριν διεξαχθούν εκλογές και ενόσω στην κυβέρνηση βρισκόταν ο ΣΥΡΙΖΑ. Πάντως, ο πρωθυπουργός σχολίασε ότι η κυβέρνηση αντέδρασε μετά το ζήτημα που τέθηκε στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, χαρακτηρίζοντας ως «καλό παράδειγμα» του τρόπου που πρέπει να λειτουργεί η Βουλή. «Είναι παράδειγμα πως τα κόμματα μπορούν να δουλεύουν μαζί», υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της Ώρας του πρωθυπουργού.
Υπενθυμίζεται ότι χθες όλες οι τράπεζες έδωσαν το απόγευμα της Πέμπτης διαβεβαιώσεις στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων πως οι αυξήσεις που είχαν προαναγγείλει και ήταν προγραμματισμένες να τεθούν σε ισχύ από την Παρασκευή, «παγώνουν». Είχε προηγηθεί απάντηση και του Άδωνι Γεωργιάδη στη Βουλή, στην οποία υπενθύμιζε ότι ο Πρωθυπουργός συγκάλεσε μία σύσκεψη, την περασμένη Παρασκευή, στο Μέγαρο Μαξίμου, με την Ένωση των Ελληνικών Τραπεζών αλλά και με τη συμμετοχή των τεσσάρων διευθυνόντων συμβούλων των ελληνικών τεσσάρων συστημικών τραπεζών. «Δεν θα κάνουν οι τράπεζες ό,τι θέλουν στην Ελλάδα. Τελεία και παύλα σε αυτό», τόνισε χαρακτηριστικά στη Βουλή.
Οδ. Κωνσταντινόπουλος: Σε έξι μήνες θα αποδειχθεί αν θα λυθεί ο γόρδιος δεσμός του ΣΔΙΤ Πελοποννήσου
Για τις αδυναμίες των κυβερνήσεων και των περιφερειών ως προς το ζήτημα της Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου έκανε λόγο ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, σημειώνοντας πως το συγκεκριμένο έργο για 7 ολόκληρα χρόνια δεν μπορεί να ξεκινήσει.
Σύμφωνα με τον βουλευτή, το ΠΑΣΟΚ ήταν πάντα σταθερό στην υλοποίηση του έργου γιατί πίστευε στα χαρακτηριστικά του: προστατεύεται απόλυτα το φυσικό περιβάλλον από την άναρχη εναπόθεση των απορριμμάτων, παράγεται πράσινη ενέργεια, έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, βελτιώνεται η ποιότητα ζωής των κατοίκων, προστατεύεται απόλυτα η δημόσια υγεία και μειώνεται η οικονομική επιβάρυνση. Όμως αυτό δεν προχώρησε γιατί:
- Σε επίπεδο αυτοδιοίκησης ο κ. Τατούλης κατά τη διάρκεια της θητείας του ήταν υπέρ του έργου και μερικοί σημερινοί Περιφερειακοί Σύμβουλοι με τον κ. Νίκα κατήγγειλαν το έργο. Ενώ, πριν λίγες ημέρες, στο Περιφερειακό Συμβούλιο στην εξέταση του θέματος για την κήρυξη αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων ο κ. Τατούλης την καταψήφισε, ενώ ψήφισαν οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι του κ. Νίκα που αντιδρούσαν πριν.
- Ο υποψήφιος Περιφερειάρχης με τον ΣΥΡΙΖΑ και πρώην Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών είχε υπογράψει και στηρίξει το έργο, αλλά ως επικεφαλής στο περιφερειακό συμβούλιο, στην τελευταία συνεδρίαση καταψήφισε τις απαλλοτριώσεις. Επειδή όλοι κατάλαβαν τι γινόταν με τα συμφέροντα που εκπροσωπούσε η Κυβέρνηση και η Περιφερειακή Αρχή, είχαμε και το αποτέλεσμα που είχαμε στις εκλογές.
Όπως σημείωσε ο Οδ. Κωνσταντινόπουλος, άμεσα θα πρέπει να προκηρυχθούν και τα ΣΔΙΤ Αθήνας – Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ με 2.500 χιλ. άμεσες θέσεις εργασίας. Η Αθήνα χρειάζεται νέο περιφερειακό σχεδιασμό, αφού της κας Δούρου απεδείχθη ανεφάρμοστος. Άρα, τώρα δεν υπάρχουν δικαιολογίες για καθυστέρηση.
«Η πρόταση μας για τα ΣΔΙΤ Αθήνας-Θεσσαλονίκης και γενικότερα είναι η σύσταση επιτελικής ομάδας στη Γενική Γραμματεία που θα παρακολουθεί τις συμβάσεις και θα αποφεύγονται οι καθυστερήσεις. Αυτό θα βοηθήσει να αυξηθεί ο αριθμός των επενδυτών και να μειωθεί το κόστος για τους πολίτες», πρόσθεσε.