Σφοδρή κριτική Μητροπολίτη Χαλκιδόνος στον Πατριάρχη Κύριλλο για την ευθυγράμμισή του με το Κρεμλίνο
Le Monde

Σφοδρή κριτική Μητροπολίτη Χαλκιδόνος στον Πατριάρχη Κύριλλο για την ευθυγράμμισή του με το Κρεμλίνο

Την απόλυτη ευθυγράμμιση του Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου με την πολιτική του Κρεμλίνου στηλιτεύει ο Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Εμμανουήλ σε μια συνέντευξη του εφ´ όλης της ύλης που παραχώρησε στην γαλλική εφημερίδα Le Monde με αφορμή την έκδοση του τελευταίου του βιβλίου « Ελεύθερα παιδιά του Θεού» στα γαλλικά (Libres enfants de Dieu, εκδόσεις Cerf),

Στο σχετικό δημοσίευμα με τίτλο «Πόλεμος στην Ουκρανία: υπάρχει ρήξη, αλλά όχι σχίσμα, μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία» και υπότιτλο «Ο Εμμανουήλ Αδαμάκης, μητροπολίτης Χαλκηδόνος, ένας από τους υψηλότερους ιεράρχες της Ορθοδοξίας, αναλύει τις κρίσεις που ταράζουν τον ορθόδοξο χριστιανισμό.

Κατηγορεί τον πατριάρχη Μόσχας, Κύριλλο, για "παραποίηση" του Ευαγγελίου» ο Μητροπολίτης Εμμανουήλ αναφέρει ότι η ευθυγράμμιση του πατριάρχη Μόσχας με την ρωσική εξουσία έγινε πλήρης το 2022 και ότι υποστηρίζοντας ρητά τον πόλεμο του Πούτιν, ο Κύριλλος έφθασε μέχρι το σημείο να ευλογήσει όπλα μαζικής καταστροφής.

«Μια τέτοια παραποίηση του Ευαγγελίου είναι ακατανόητη και απαράδεκτη για έναν Χριστιανό! Στη Ρωσία, οι κοσμικές και πνευματικές εξουσίες είναι ταυτόσημες. Ωστόσο, ήδη το 1872, στη Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης, η Ορθόδοξη Εκκλησία είχε καταδικάσει την υπερβολική σύγχυση μεταξύ θρησκείας και έθνους, Εκκλησίας και Κράτους, ως μία κατεξοχήν ‘εκσυγχρονισμένη αίρεση"» σχολιάζει.

Ειδικότερα, όσον αφορά στην απόφαση του Κύριλλου να υποστηρίξει τον Πούτιν, ο Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Εμμανουήλ αναφέρει ότι ο Πούτιν ήθελε να καλύψει το κενό που άφησε η κομμουνιστική ιδεολογία με μια ανασυγκρότηση της ταυτότητας που στηρίζεται, μεταξύ άλλων, στη θρησκεία. Συνεχίζοντας επισημαίνει ότι «σημαδεμένη από τις φρικτές διώξεις υπό τη σοβιετική περίοδο, η ιεραρχία της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έτρεξε στην «αγκαλιά» του.

Τιμές, χρηματοδοτήσεις, λόγοι που εξυμνούσαν την Εκκλησία ή ακόμα και νομοθεσία υπέρ της Ορθοδοξίας βοήθησαν τον Πούτιν να ολοκληρώσει την εν λόγω υποταγή στην εξουσία του. Παρ' όλα αυτά, η Ρωσική Εκκλησία δεν περιορίζεται στον Κύριλλο. Κληρικοί, μοναχοί, και λαϊκοί διαφωνούν με τη στάση του, χωρίς όμως να μπορούν να την αμφισβητήσουν δημοσίως, καθώς κάθε ανοιχτή αντίθεση εκθέτει κάποιον σε πραγματικούς κινδύνους στη σημερινή Ρωσία».

Και συνεχίζει: «Στους αρχικούς λόγους του εν λόγω πολέμου, οι οποίοι είναι γεωστρατηγικοί, πολιτικοί και οικονομικοί, προστίθεται η δήθεν διαφύλαξη του «ρωσικού κόσμου» (Rousski Mir). Σύμφωνα με αυτήν τη θεωρία, οι περιοχές της πρώην ΕΣΣΔ ανήκουν στην ρωσική πολιτιστική σφαίρα και πρέπει να παραμείνουν σε αυτήν.

Από θρησκευτική άποψη, αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι ορθόδοξες εκκλησιαστικές Αρχές του Rousski Mir, και κυρίως η Ουκρανική Εκκλησία, πρέπει να υποτάσσονται στο Πατριαρχείο Μόσχας. Αυτός ο στόχος έχει διατυπωθεί ξεκάθαρα από τον Υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας, Σεργκέι Λαβρόφ».

Στο ερώτημα του δημοσιογράφου για το αν μπορεί κανείς να κάνει λόγο για σχίσμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο Μητροπολίτης Χαλκηδόνος Εμμανουήλ αναφέρει ότι υπάρχει ρήξη, αλλά δεν πρόκειται ακριβώς για σχίσμα, σημειώνοντας πως «ένα σχίσμα προϋποθέτει διαφωνία σε δογματικό επίπεδο, και κάτι τέτοιο δεν υφίσταται στην Ορθόδοξη Εκκλησία».

Όσον αφορά στους λόγους που οδήγησαν τον Πατριάρχη Κύριλλο στη ρήξη, απαντά ότι ο καταλύτης ήταν η αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας. Ο ίδιος σχολιάζει τέλος ως «γελοία» την κατηγορία της Μόσχας οτι το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως προσπαθεί να επεκτείνει την επιρροή του στην Ουκρανία. Όπως λέει, αν ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος παραχώρησε ανεξαρτησία στην Ουκρανική Εκκλησία, αυτό σίγουρα δεν έγινε με σκοπό να την ελέγξει.