Μουσικά έργα που βρίσκουν τα θεμέλιά τους σε σελίδες της παγκόσμιας γραμματείας συνθέτουν το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Δείχνοντας μας το άρτιο αποτέλεσμα των δύο αυτών μορφών τέχνης: της μουσικής και της λογοτεχνίας.
Η συναυλία θα δοθεί στις 27 Μαρτίου (20:30), υπό τη διεύθυνση της αρχιμουσικού Λίζας Ξανθοπούλου. Όσο για το πρόγραμμα της συναυλίας, ξεκινά με την Εισαγωγή από την όπερα «Ο κουρέας της Σεβίλλης» του Τζοακίνο Ροσσίνι (1792-1868), ένα από τα πιο ευφυή έργα της ιταλικής κωμικής όπερας, που βασίστηκε στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Πιερ Μπωμαρσαί.
Στη συνέχεια, θα ακουστεί η Σουίτα από το μπαλέτο «Ζορμπάς» του Μίκη Θεοδωράκη (1925-2021) που έκανε γνωστό τον ήρωα του Νίκου Καζαντζάκη σε ολόκληρο τον κόσμο. Η γνωστή μελωδία της Σουίτας παρουσιάζεται σε μεταγραφή για σόλο φλάουτο και ορχήστρα, που υλοποίησαν ο Αχιλλέας Γουάστωρ και ο βραβευμένος φλαουτίστας Στάθης Καραπάνος, ο οποίος και ερμηνεύει ως σολίστ.
Η συναυλία ολοκληρώνεται με ορχηστρικά αποσπάσματα από την σκηνική μουσική για το «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον (1809-1847). Πρόκειται για νεανικές συνθέσεις αδιαμφισβήτητης ομορφιάς και ωριμότητας που συγκαταλέγονται μέχρι και σήμερα στις πιο διάσημες μελωδίες του Μέντελσον.
Από τη σκηνική μουσική για το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» θα ακουσθούν τα εξής: Εισαγωγή, Σκέρτσο, Ιντερμέτζο, Νυχτερινό και Γαμήλιο εμβατήριο.
H Λίζα Ξανθοπούλου. Πηγή: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Τα μουσικά έργα
Για την ιστορία, ο Ροσσίνι συνέθεσε (Δεκέμβριος 1815) την κωμική όπερα «Ο κουρέας της Σεβίλλης» σε ηλικία μόλις 23 ετών. Η όπερα ανέβηκε στις 5 Φεβρουαρίου 1816 και σύντομα καθιερώθηκε ως ένα από τα πιο διασκεδαστικά αλλά και ευφυή μουσικά έργα του Ιταλού συνθέτη αλλά και της ιταλικής κωμικής όπερας (opera buffa) εν γένει.
Σχετικά με τον «Ζορμπά», το συρτάκι, ο υβριδικός χορός που δημιούργησε ο συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, για την ταινία «Αλέξης Ζορμπάς» (1964), δανειζόμενος στοιχεία από τη μεγάλη οικογένεια των συρτών χορών, αυτονομήθηκε σε εκατοντάδες διαφορετικές διασκευές με αναρίθμητες πωλήσεις παγκοσμίως εκτοξεύοντας στα ύψη την εξαγώγιμη αξία της μεταπολεμικής Ελλάδας ως χώρας των μύθων και των ηρώων.
Το καλοκαίρι του 1987, αρκετά χρόνια μετά από τον κινηματογραφικό και μουσικό θρίαμβο, ο Θεοδωράκης επέστρεψε στη μουσική της ταινίας. Κατόπιν παραγγελίας από το Φεστιβάλ της Βερόνας, την μετουσίωσε, την εμπλούτισε και την ενορχήστρωσε για μεσόφωνο, μικτή χορωδία, δύο μπουζούκια και ορχήστρα, δημιουργώντας (έως τον Φεβρουάριο του 1988) ένα μπαλέτο σε 23 σκηνές.
Όσο για τον Φέλιξ Μέντελσον, συνέθεσε σκηνική μουσική για ένα ανέβασμα του σαιξπηρικού Ονείρου, που πραγματοποιήθηκε με θριαμβευτική επιτυχία στο Βασιλικό Θέατρο του Πότσδαμ τον Νοέμβριο του 1843. Η προκειμένη σύνθεση είχε γίνει κατόπιν παραγγελίας του βασιλιά Φρειδερίκου Γουλιέλμου Δ’ της Πρωσίας στο Βερολίνο.
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Ηρώων Πολυτεχνείου 32 & Βασ. Γεωργίου, 210 4143310
Κεντρική φωτογραφία: Από παλαιότερη συναυλία της ΚΟΑ. Πηγή: Facebook / Κρατική Ορχήστρα Αθηνών / Athens State Orchestra