Μας κοιτά από τη γωνία στην οποία βρίσκεται και μας δίνει την εντύπωση ότι μας αποχαιρετά προτού χαθεί στο μαύρο φόντο. Δεν είναι μόνο το υγρό της βλέμμα και το πρόσωπό της που φωτίζουν τον πίνακα, φώς προέρχεται και από το σκουλαρίκι στο αριστερό της αυτί. Και αν ο πίνακας αυτός του Γιοχάνες Βερμέερ (1632-1675) μας κεντρίζει κάθε φορά το ενδιαφέρον, είναι είτε η αινιγματική μορφή που με μισάνοικτα χείλη ετοιμάζεται κάτι να πει, είτε το μαργαριταρένιο της σκουλαρίκι που καθοδηγεί τη ματιά μας απευθείας στα δικά της μάτια.
Αν μη τι άλλο, ένα δημιούργημα που αποτυπώνει μία εσωτερική αρμονία, εκείνη της εικονιζομένης. Και ο Βερμέερ έψαχνε τρόπους να αποτυπώσει μία εσωτερική αρμονία στην καθημερινή ζωή, κατά κύριο λόγο εντός των ορίων ενός μικρού δωματίου. Γι' αυτό και το σύνολο του έργου του είναι γνωστό για τις ήρεμες, εσωστρεφείς σκηνές σε εσωτερικούς χώρους και τη χρήση του λαμπερού, πολύχρωμου φωτός.
Ο πίνακας «Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» (1665) που μόλις αναφέραμε είναι ένα από τα έργα τα οποία θα παρουσιαστούν σε έκθεση του Ολλανδού ζωγράφου που θα παρουσιαστεί (10 Φεβρουαρίου – 4 Ιουνίου) στο Κρατικό Μουσείο της Ολλανδίας (Rijksmuseum), στο Άμστερνταμ.
Στη μόνιμη συλλογή του μουσείου περιλαμβάνονται τέσσερις πίνακές του, τη στιγμή που τα έργα του θεωρούνται οι πιο πολύτιμοι θησαυροί συλλογών Μουσείων και σπάνια δανείζονται.
Γι' αυτό και είναι σημαντικό ότι στο πλαίσιο της έκθεσης «Vermeer» στο Εθνικό Μουσείο της Ολλανδίας, θα παρουσιαστούν συνολικά 28 πίνακες του Ολλανδού ζωγράφου του 17ου αιώνα. Ο αριθμός αυτός είναι παραπάνω από αντιπροσωπευτικός, καθότι θεωρείται ότι διασώζονται μόνον 35 πίνακές του, και η έκθεση στο Κρατικό Μουσείο της Ολλανδίας η μεγαλύτερη για τον Βερμέερ που έχει διοργανωθεί μέχρι σήμερα.
Η έκθεση
Εκτός από «Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» από το Μουσείο της Χάγης, στην έκθεση «Vermeer» θα παρουσιαστούν έργα όπως «Ο Γεωγράφος» από το Μουσείο Στέντελ στη Φραγκφούρτη, η «Γυναίκα με ζυγαριά» από την Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης των ΗΠΑ της Ουάσινγκτον.
Ακόμη, θα παρουσιαστούν οι πίνακες «Ο στρατιώτης και η χαμογελαστή κοπέλα», «Διακοπή της μουσικής» και «Κυρία και υπηρέτρια με ένα γράμμα» προερχόμενοι από τη Συλλογή Frick στη Νέα Υόρκη, καθώς και ο πίνακας «Η δαντελού» από το Μουσείο του Λούβρου.
Οι επιμελητές της έκθεσης επικεντρώνονται και στις καλλιτεχνικές του επιλογές, τα κίνητρα για τις συνθέσεις του, καθώς και στη διαδικασία δημιουργίας των έργων του.
Ακόμη, στο πλαίσιο της έκθεσης, ειδικοί από το Εθνικό Μουσείο της Ολλανδίας συνεργάζονται με ειδικούς από το Μουσείο Τέχνης στη Χάγη για να μελετήσουν μια σειρά από πίνακες χρησιμοποιώντας προηγμένη τεχνολογία σάρωσης.