Ποιο είναι το τοπίο που αναπαρίσταται πίσω από την ανθρώπινη φιγούρα στον πίνακα της Μόνα Λίζα; Περίπου 500 χρόνια μετά τη δημιουργία του πίνακα από τον Αναγεννησιακό καλλιτέχνη Λεονάρντο ντα Βίντσι, μία ακαδημαϊκός υποστηρίζει ότι έχει διαλευκάνει το μυστήριο σχετικά με το φόντο του συγκεκριμένου πίνακα, που θεωρείται ένα από τα πιο διάσημα έργα τέχνης στον κόσμο. Ιστορικοί τέχνης έχουν κατά καιρούς συζητήσει για το τοπίο πίσω από την ανθρώπινη φιγούρα, κάνοντας εικασίες που θα μπορούσαν να εμπνεύσουν τον ντα Βίντσι.
Στην προκειμένη, ο λόγος γίνεται για την Ιταλίδα γεωλόγο και ειδικό της Αναγέννησης Ann Pizzorusso, η οποία θεωρεί ότι εντόπισε το τοπίο στο Lecco στη βόρεια Ιταλία. «Όταν ήρθα στο Λέκκο, συνειδητοποίησα ότι ο ντα Βίντσι είχε ζωγραφίσει τη Μόνα Λίζα εδώ». Καθώς, σύμφωνα με την ερευνήτρια, η τοξωτή γέφυρα που απεικονίζεται στον πίνακα αντιστοιχεί στην Ponte Azzone Visconti του 14ου αιώνα, παρόλο που προηγούμενες θεωρίες την είχαν συνδέσει με παρόμοιες κατασκευές σε άλλες ιταλικές πόλεις, όπως το Αρέτσο και το Μπόμπιο.
Η Pizzorusso δεν είναι το πρώτο άτομο που ισχυρίστηκε ότι έλυσε το μυστήριο, αλλά επικαλείται τις γνώσεις της στη γεωλογία για να υποστηρίξει τους ισχυρισμούς της. «Η γέφυρα για μένα δεν ήταν το σημαντικό στοιχείο. Στις άλλες υποθέσεις η γεωλογία ήταν απλώς εσφαλμένη».
Η γεωλόγος διαπίστωσε ότι οι βραχώδεις σχηματισμοί στο Λέκκο ήταν ασβεστόλιθοι, που ταίριαζαν με αυτό που απεικονίζεται πίσω από τη διάσημη Μόνα Λίζα. «Όταν κοιτάζεις τη Μόνα Λίζα, βλέπεις αυτό το μέρος του ποταμού Άντα, και βλέπεις μια άλλη λίμνη πίσω της, που φαίνεται τέλεια κάτω από αυτά τα πριονισμένα βουνά», είπε η Pizzorusso αναφορικά με τον πίνακα.