Η Βρετανία πήρε νόμιμα τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα «έσωσε από την καταστροφή», ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο και όχι στην Ελλάδα και στην περίπτωση που προχωρήσει ο δανεισμός τους στην Ελλάδα, δεν θα επιστραφούν στο Βρετανικό Μουσείο. Αυτά αναφέρονται στο άρθρο του ιστορικού Ζαρίρ Μασάνι με τίτλο «Τα Ελγίνεια Μάρμαρα και η σαπίλα της αποαποικιoποίησης» το οποίο δημοσιεύθηκε (7/1/2023) στο βρετανικό περιοδικό The Spectator.
Ο υπογράφων το άρθρο δεν συμφωνεί στην ιδέα δανεισμού των Γλυπτών στην Ελλάδα, ισχυρίζεται ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα «μεταφέρθηκαν νόμιμα» από τον λόρδο Έλγιν το 1802, αφού ο Παρθενώνας ήταν «ένα παραμελημένο ερείπιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας», και υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη πως οι σύγχρονοι Έλληνες κατάγονται από τους αρχαίους Αθηναίους.
Κατά τα γραφόμενά του, ο Παρθενώνας χτίστηκε από σκλάβους: «Η νομιμότητα των ελληνικών διεκδικήσεων των Μαρμάρων είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων αμφίβολη. Η ζωφόρος του Παρθενώνα, που χτίστηκε κυρίως από σκλάβους το 500 π.Χ., φέρεται να ''εκλάπη'' από τον Έλγιν το 1802, ενώ ήταν Βρετανός πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη. Ο Παρθενώνας εκείνη την εποχή ήταν ένα παραμελημένο ερείπιο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, τον τότε διεθνώς αναγνωρισμένο ηγεμόνα της σημερινής Ελλάδας. Ο Παρθενώνας είχε χρησιμοποιηθεί ως αποθήκη πυρομαχικών και είχε υποστεί σοβαρές ζημιές από εκρήξεις» σημειώνει στο άρθρο του.
Ο Μασάνι συνεχίζει γράφοντας ότι, «όταν έφθασε ο Έλγιν, ο χώρος κανιβαλιζόταν από Τούρκους που πουλούσαν κομμάτια του ως αναμνηστικά στους τουρίστες».
Τονίζει μάλιστα, ότι «δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι ο πληθυσμός της σύγχρονης Ελλάδας δικαιούται μετά από δυόμισι χιλιετίες να ισχυρίζεται ότι κατάγεται είτε από τους σκλάβους που έχτισαν τον Παρθενώνα, είτε από τους Αθηναίους ηγεμόνες που ανέθεσαν την κατασκευή του. Οι πληθυσμοί έχουν μεταναστεύσει, αναμειχθεί και αλλοιωθεί σε ολόκληρο τον κόσμο εδώ και χιλιετίες, έτσι λίγοι από εμάς μπορούν να διεκδικήσουν δικαιώματα με βάση τη γεωγραφική ή την εθνική συνέχεια από την αρχαιότητα».
Όπως σχολιάζει «το νέο ελληνικό κράτος, το οποίο δημιουργήθηκε με βρετανική βοήθεια, είχε απαίτηση για τα μάρμαρα μισό αιώνα μετά», ενώ ο Έλγιν που «τα έσωσε από την αφάνεια και την καταστροφή».
Ο λόγος περί δανεισμού των Γλυπτών
Στην περίπτωση που προχωρήσει ο δανεισμός, τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν θα επιστραφούν στο Βρετανικό Μουσείο σχολιάζει ο Μασάνι, ο οποίος κάνει επίσης λόγο για «πλύση εγκεφάλου της Ελλάδας που θα είναι υπεύθυνη για το ενδεχόμενο επιστροφής, με το πρόσχημα του δανεισμού, ορισμένων από τα πιο εμβληματικά αντικείμενα του Βρετανικού Μουσείου, των Μαρμάρων του Παρθενώνα».
Αναφορικά με το σενάριο δανεισμού, τονίζει: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ελληνική κυβέρνηση, που εξακολουθεί να διεκδικεί τη νόμιμη ιδιοκτησία, δεν θα επιστρέψει ποτέ πρόθυμα ένα τέτοιο δάνειο, και όλοι γνωρίζουμε ότι η κατοχή αντιπροσωπεύει τα εννέα δέκατα του νομικού καθεστώτος».
«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο, όπου τα θαυμάζουν πάνω από 6 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο και όχι στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου έρχονται κάθε χρόνο λιγότερο από το ένα τρίτο των παραπάνω επισκεπτών», καταλήγει.