Πώς ζουν μέσα μας οι άνθρωποι που έχουν φύγει από τη ζωή και πώς άλυτες καταστάσεις μπορούν να αποδεσμευτούν έπειτα από την απώλεια ενός προσώπου; Ο βηματισμός είναι διαφορετικός πριν από την απώλεια και μετά αυτής, η αίσθηση που άφησε το άγγιγμα του προσώπου επάνω στο δέρμα μας επίσης νωπή ομοίως με την αίσθηση της συν-παρουσίας του. Δύο κόσμοι παράλληλοι που συν-πλέκονται για να απαλυνθεί το τραύμα, όπως ο Γιώργος Ζώης ξετυλίγει – μεταξύ άλλων – στην ταινία του «Arcadia», συνυπογράφοντας το σενάριο με την Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη.
Γυρισμένη στη Νέα Μάκρη, τον Μαραθώνα και τον Σχοινιά, η αφήγηση συν-πλέκει το ρεαλιστικό με το μη ρεαλιστικό στοιχείο σε μία ιστορία αγάπης με νουάρ χαρακτηριστικά. Τα χαρακτηριστικά των ηρώων είναι μη φανερά καλώντας το κοινό να τους αφουγκραστεί. Η καθυστερημένη αποδοχή της αλήθειας αποτυπώνεται στην ταινία από κοινού με την παραδοχή ότι καθείς έχει το δικό του μονοπάτι να διασχίσει και τα βήματά του συνάδουν με τις επιλογές τους.
Με την τελευταία παρατήρηση – περί βηματισμού ως επιλογών – θα μπορούσαν να ιδωθούν τα ζεύγη παπουτσιών που βλέπουμε στην ταινία, με χαρακτηριστικότερη την τελευταία σκηνή, όπου ο Γιάννης (Βαγγέλης Μουρίκης) τείνει να ξεφεύγει από το παρελθόν του επιλέγοντας ένα ζευγάρι παπούτσια σε στυλ εντελώς διαφορετικό από εκείνο που του επέλεγε η γυναίκα του, Κατερίνα (Αγγελική Παπούλια). Ορισμένα δε, από τα ζεύγη παπουτσιών που φορούν οι ηθοποιοί στην ταινία, βρίσκονται στον διάδρομο του κινηματογράφου «Νιρβάνα» που είναι ένας από τους κινηματογράφους όπου προβάλλεται η ταινία «Arcadia».
Η κινηματογραφική αφήγηση εκκινεί με τους βασικούς ήρωες να καταφθάνουν σε τοπικό νοσοκομείο τουριστικού θερέτρου για την αναγνώριση σορού κατόπιν τροχαίου ατυχήματος. Αμφότεροι αλλά και κατά μόνας συνδέουν τα κομμάτια της ζωής που χάθηκε, ερχόμενοι αντιμέτωποι με αλήθειες που αγνοούνταν. Στο μεταξύ, στο παραθαλάσσιο μπαρ της περιοχής, το Arcadia, η Κατερίνα συναντά μία συντροφιά μη αναμενόμενων συνοδοιπόρων.
Αν η πραγματικότητα συνίσταται από την πολλαπλότητα των αληθειών τότε η αλήθεια δεν είναι μία και όμοια, αλλά απαιτούνται πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους οπτικές γωνίες παρατήρησης για να εξαχθεί ένα συμπέρασμα. Η συνειδητοποίηση επέρχεται στο τέλος της ταινίας παρότι το χειμερινό σκηνικό υποθάλπει μία διαιώνιση του αδιεξόδου. Το «άσε με να φύγω» που ακούγεται τραγουδιστά, σαν μοιρολόγι, επιφέρει λύτρωση για τους δύο ήρωες.
Υπενθυμίζεται ότι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινίας «Arcadia» του Γιώργου Ζώη, είχε κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα Encounters του 74ου Φεστιβάλ Βερολίνου (Berlinale 2024). Ακόμη, απέσπασε το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σαράγιεβο, βραβείο FIPRESCI σε ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού και Βραβείο Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Νοέμβριος 2024).
Εκτός από τους Βαγγέλη Μουρίκη και Αγγελική Παπούλια, στην ταινία παίζουν οι ηθοποιοί Έλενα Τοπαλίδου, Νικόλας Παπαγιάννης, Βαγγέλης Ευαγγελινός, καθώς και μια σειρά από άλλους καταξιωμένους ηθοποιούς της μεγάλης οθόνης. Σχετικά με τους υπόλοιπους συντελεστές, η φωτογραφία είναι του Κωνσταντίνου Κουκουλιού GSC, η μουσική του Petar Dundakov, το μοντάζ υπογράφει ο Γιάννης Χαλκιαδάκης, τα σκηνικά φέρουν την υπογραφή της Ελένας Βαρδαβά, ενώ τα κοστούμια είναι της Βασιλείας Ροζάνα.
Η ταινία, που αποτελεί ελληνοβουλγαρική συμπαραγωγή, υπογράφεται από την Αντιγόνη Ρώτα και τον Στέλιο Κοτιώνη για την Foss Productions, τη Μαρία Δρανδάκη για την Homemade Films και τη Veselka Kιryakova για την Red Carpet. Υλοποιήθηκε με την υποστήριξη των Eurimages - Council of Europe, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Bulgarian National Film Center, Onassis Culture, Flux και του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας – ΕΚΟΜΕ στην Ελλάδα.
Ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης. Πηγή φωτ.: Ίδρυμα Ωνάση/ onassis.org/el/people/yorgos-zois
Όσο για τον σκηνοθέτη Γιώργο Ζώη, οι ταινίες έχουν επιλεγεί στα σημαντικότερα φεστιβάλ (Κάννες, Βενετία, Μπερλινάλε, Ρότερνταμ, Τελλουράιντ, Παλμ Σπρινγκς κ.α.) και έχει αναγνωριστεί με πολλαπλά βραβεία παγκοσμίως και στην Ελλάδα με τα βραβεία πρωτοεμφανιζόμενης ταινίας μεγάλου μήκους για το «Interruption» και καλύτερης ταινίας μικρού μήκους από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Επίσης, έχει διακριθεί με υποψηφιότητες της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Κεντρική φωτ.: Στιγμιότυπο από την ταινία «Arcadia»