Από αυτήν την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου θα έχουμε τη χαρά να απολαύσουμε στην Αθήνα επιλεγμένα έργα σε χαρτί του Γκέοργκ Μπάζελιτς (Georg Baselitz), τα οποία θα παρουσιαστούν στην γκαλερί Gagosian. Πρόκειται για έργα από διάφορες πρόσφατες θεματικές σειρές του καλλιτέχνη, ανάμεσά τους και σχέδια από το 2015 με αναφορά στο Hokusai. Έκθεση την οποία αναμένουμε με ενθουσιασμό, καθώς ο καλλιτέχνης είναι μία από τις πιο σημαντικές φιγούρες της σύγχρονης ζωγραφικής.
Ο Γκέοργκ Μπάζελιτς είναι ένας από τους πρωτοπόρους της αναβίωσης του Εξπρεσιονισμού, κίνημα γνωστό και ως Neue Wilden (Νέοι Άγριοι). Γεννήθηκε το 1938 στην Deutschbaselitz της Σαξονίας και το 1956 μετακόμισε στο τότε Δυτικό Βερολίνο, επειδή τον απέβαλαν από τη Σχολή του Ανατολικού Βερολίνου (East Berlin School) ως «κοινωνικο-πολιτικά ανώριμο». Η πρώτη του ατομική έκθεση στο τότε Ανατολικό Βερολίνο προκάλεσε σκάνδαλο, εξαιτίας των ερωτικών αναφορών στα έργα του.
Τα χρώματα και η φόρμα είναι τα πραγματικά εκφραστικά μέσα του Μπάζελιτς. Γενικά κρατά μια απολιτική στάση στα έργα του, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στις φορμαλιστικές ιδιότητες της ζωγραφικής. Προσέγγισε «τη ζωγραφική ως ζωγραφική», υποστηρίζοντας ότι «το αντικείμενο δεν εκφράζει τίποτα... ο πίνακας είναι αυτόνομος» και δημιουργώντας ένα πολύ προσωπικό ιδίωμα. Ωστόσο, σε αντιδιαστολή με τις αφηρημένες τάσεις της τέχνης του 20ού αιώνα, ο Μπάζελιτς δεν περιφρονεί εντελώς την ανθρώπινη μορφή και την απεικόνισή της. Σε μια αναζήτηση των ορίων μεταξύ αναπαραστατικότητας και αφαίρεσης, ο Μπάζελιτς
από τα τέλη της δεκαετίας του '60 έχει αναποδογυρίσει τις ανθρώπινες φιγούρες στα έργα του, έτσι ώστε να «αφήσει ελεύθερη τη φαντασία» και να δείξει ότι οι φιγούρες αποτελούν απλώς μια δικαιολογία στη ζωγραφική του. Με τα ανεστραμμένα μοτίβα, ο καλλιτέχνης θέλει να κάνει το θεατή να αναλογιστεί τις αμιγώς εικονικές ή αφαιρετικές ιδιότητες του πίνακα, πριν προσπαθήσει να αναλύσει το περιεχόμενο της εικόνας.
Η αυθόρμητη, υποκειμενική ζωγραφική του αποτέλεσε πρότυπο για αρκετούς μεταγενέστερους καλλιτέχνες. Προκειμένου να δώσει έμφαση στο χρώμα και στην ίδια την πράξη της ζωγραφικής, ο Μπάζελιτς χρησιμοποιεί φαρδιά πινέλα, ενώ συχνά ζωγραφίζει με τα χέρια, θέλοντας έτσι να τονίσει και να αναδείξει το χειρονομιακό στοιχείο της τέχνης του. Στα έργα που θα δούμε στην γκαλερί Gagosian στην Αθήνα, οι φιγούρες, ζωγραφισμένες με πένα, μελάνι και ακουαρέλα, ξεπροβάλλουν δυναμικά μέσα από τις αραιές στρώσεις χρώματος και τα οικεία σύμβολα του καλλιτέχνη.
Ο Γκέοργκ Μπάζελιτς ζει και εργάζεται μεταξύ του Ammersee στη Γερμανία, της Βασιλείας στην Ελβετία, της Ιμπέρια της Ιταλίας και του Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας. Έργα του ανήκουν σε σημαντικές συλλογές όπως το Berlinische Galerie Museum of Modern Art στο Βερολίνο, το Μουσείο Ludwig στην Κολονία, το Stadel Museum στη Φρανκφούρτη, το Centre Georges Pompidou στο Παρίσι, το Ίδρυμα Beyeler στη Βασιλεία, η Tate Modern στο Λονδίνο, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη, η συλλογή Fisher στο Μουσείο Μοντέρνας Τεχνης του Σαν Φρανσίσκο και το Μουσείο SolomonR. Guggenheim στη Νέα Υόρκη.
Αυτήν τη στιγμή παρουσιάζεται στο Moderna Museet στη Στοκχόλμη η έκθεση “Georg Baselitz: The Heroes” και αργότερα θα ταξιδέψει στο Palazzo delle Esposizioni στη Ρώμη και το Μουσείο Guggenheim στο Bilbao.
Αννίτα Αποστολάκη
Διάρκεια έκθεσης: 8 Φεβρουαρίου – 24 Μαρίου 2017