Η State of Concept παρουσιάζει αυτήν την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου τη νέα έκθεση "Blue-black layers over the White City" του εικαστικού Αλέξανδρου Τζάννη, ενός από τους πιο ενδιαφέροντες σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες. Η νέα σειρά έργων που θα παρουσιάσει είναι ταυτόχρονα μια αναφορά, έμπνευση και πρόσκληση προς την πόλη που γεννήθηκε και μεγάλωσε: την Αθήνα.
Ο Τζάννης δουλεύει εδώ και μια δεκαετία με γλυπτική και σχέδιο, δημιουργώντας περιβάλλοντα που προκαλούν τα όρια της ζωής του στην πόλη. Συλλέγοντας τμήματα και φόρμες της πόλης σήμερα, μαζί με αντικείμενα, συνθέτει ένα κολάζ από όλα όσα δίνουν σήμερα στην Αθήνα το χαρακτήρα της, αλλά και αυτά που την καθόρισαν στο παρελθόν. Όλα τα στοιχεία συλλέγονται για να ανακατασκευάσει ο καλλιτέχνης αυτό που αποκαλεί ένα νέο σκηνικό, το οποίο επιθυμεί να εκφράσει τα μυστήρια της Αθήνας, αλλά και για να δώσει την αίσθηση της ζωής σε μια πόλη που από τη δημιουργία της έχει υπάρξει μάρτυρας ριζικών αλλαγών.
Η Αθήνα παραμένει αρχιτεκτονικά, ένας ιδιαίτερος και ξέχωρος τόπος. Τα πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά αποτυπώματα των τελευταίων τριάντα ετών, έχουν παίξει έναν σημαντικό ρόλο στο να διαμορφώσουν το αρχιτεκτονικό αλλά και γενικότερο περιβάλλον του Αθηναϊκού αστικού τοπίου. Η ακατάπαυστη δόμηση που ξεκίνησε στις δεκαετίες πενήντα και εξήντα, έδωσε στην Αθήνα το όνομα της “Λευκής Πόλης”, όπως αναφέρεται σε πολλές τουριστικές καμπάνιες προηγούμενων χρόνων.
Επίσης, το αθηναϊκό τοπίο προσφέρει μια προφανή στρωμάτωση από αρχαίες, μοντέρνες και σύγχρονες αναφορές που συρράπτωνται μαζί, δημιουργώντας ένα ασσύμετρο αλλά πλούσιο πλαίσιο για την καθημερινότητα μας. Από τις όμορφες εισόδους των πολυκατοικιών της δεκαετίας του '60, στα υπόγεια κρυμμένα μπαρ που παραμένουν σε πρώην αστικές γειτονιές που σήμερα είναι το σπίτι περιθωριοποιημένων νέων κατοίκων, η Αθήνα προσφέρει μια μελαγχολική αίσθηση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Η μίξη Ανατολής και Δύσης, μαζί με τις αρχιτεκτονικές ατελείς κατασκευές που ξεκίνησαν ως προτάσεις αλλά παρέμειναν κουφάρια μαζί με τα ολοκληρωμένα κτίρια, όλα είναι κομμάτια του σκηνικού που ενδιαφέρει τον Τζάννη. Το τελικό του “προϊόν” είναι μια σκηνή, ένα σκηνικό στο οποίο καλούμαστε ως σώματα να συμμετέχουμε, ως κομμάτια ενός tableauvivant.
Σε αρκετά από τα γλυπτά του, ο Τζάννης αναπαριστά κυριολεκτικά αυτά τα στοιχεία, χρησιμοποιώντας τσιμέντο και ξύλο, σε φόρμες που παραπέμπουν σε γιαπί. Τον ενθουσιάζουν οι σιωπηλές βαρετές γωνίες της πόλης: οι είσοδοι πολυκατοικιών που συνθέτουν το ιστορικό κέντρο, οι βρώμικοι ακάλυπτοι, τα κρυμμένα υπόγεια μπαρ και οι σκηνές τους, που έχουν διατηρήσει την αρχιτεκτονική και διακόσμηση τους αναλλοίωτη όπως και την πελατεία τους, η οποία μοιάζει ανεπηρέαστη από το πέρασμα του χρόνου.
Ο Αλέξανδρος Τζάννης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Η δουλειά του συνδυάζει παραστατικά και αφαιρετικά στοιχεία, ιδεαλιστικά και συμβολικά χαρακτηριστικά, διακοσμητικούς και αλληγορικούς συνειρμούς ενώ παραπέμπει ταυτόχρονα στην ιερογλυφική γραφή και την εικονογραφία της επιστημονικής φαντασίας. Βασικό πυρήνα του έργου του αποτελεί η αντίληψη πως η σύγχρονη ιστορική κατάσταση απαιτεί αρχαιολογίες για το μέλλον και όχι προφητείες του παρελθόντος.