Οι "Συνδέσεις" της πολυβραβευμένης Ειρήνης Γρηγοριάδου στην Depot Art gallery

Οι "Συνδέσεις" της πολυβραβευμένης Ειρήνης Γρηγοριάδου στην Depot Art gallery

Η Depot Art gallery εγκαινιάζει αυτήν την Τρίτη 7 Νοεμβρίου, στις 8μ.μ., την πρώτη ατομική έκθεση της βραβευμένης ζωγράφου και ιστορικού τέχνης Ειρήνης Γρηγοριάδου με θέμα «Συνδέσεις».

Την έκθεση συνοδεύει κείμενο του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, Ομότιμου Καθηγητή ιστορίας τέχνης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με τον τίτλο «Παραγωγικές οργανώσεις», καθώς και ένα κείμενο της Ειρήνης Γρηγοριάδου για το ζωγραφικό της έργο με τον τίτλο «Η επανοργάνωση της οργάνωσης» και μια συνέντευξη της καλλιτέχνιδας στον Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, αναδημοσίευση από Τα Νέα της Τέχνης, Νο 228, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος του 2016, Αθήνα, σ.21, με τον τίτλο «Η Γεωμετρία του Αρχείου».

Στο κείμενο του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη αναλύεται η καλλιτεχνική έρευνα της Ειρήνης Γρηγοριάδου μέσα από την οπτική ενός παραγωγικού συστήματος συνδέσεων και αποσυνδέσεων. Όπως γράφει, η ζωγραφική της Γρηγοριάδου, : "[…] αναφέρεται στην κοινωνική γεωμετρία που σε αντίθεση προς την πάγια και προς τη σταθερή μορφολογική αντίληψη του τετραγώνου με μαθηματικούς όρους ως αυτονόητους σε μια δυαδική προσέγγιση (αυτό που βλέπεται να είναι αξιωματικά και αυτό που εννοείται), λειτουργεί […] με κριτικό τρόπο, ως ο προσδιορισμός συσχετισμών εγκλωβισμού στο τετράγωνο και απομόνωσης ή ως επικοινωνίες των τετραγώνων μέσω των αξόνων της μετάβασης και της κυκλοφορίας. Από εκεί και η λειτουργία των συσχετισμών των αξόνων με τα τετράγωνα τα οποία συνδέουν ως εγκλωβισμοί που επικοινωνούν ή ως εγκλωβισμοί που απομονώνονται […].

[…] Η Ειρήνη εργάζεται με τους συσχετισμούς: αν αυτό είναι σε σχέση προς εκείνο, τότε θα πρέπει να προσδιοριστεί και η έννοια του αυτού και του εκείνου ώστε να έχει επαρκή λόγο ο συσχετισμός τους. Ώστε το τριαδικό σύστημα να εννοείται στην εργασία της ως αντιπαράθεση στη δυαδική, συμβολική  γεωμετρία […]."

Στο δικό της κείμενο, η Ειρήνη Γρηγοριάδου, αναφέρεται στην εικόνα του δικτύου που σχηματίζουν οι γραμμικοί αγωγοί κατά την σύνδεση ή αποσύνδεση τους με τα γεωμετρικά σχήματα των τετραγώνων ή και των παραλληλόγραμμων: "[…] Οι αγωγοί – οι γραμμικές συνδέσεις- στο έργο μου, δημιουργούν ένα παραγωγικό δίκτυο συνδέσεων εκεί όπου η «τάξη» της γεωμετρίας βρίσκεται σε ένταση με την «εντροπία» της χρωματικής ύλης των τετραγώνων. Tα εκρηκτικά χρωμάτα (φωσφοριζέ σκόνες) που χρησιμοποιώ λειτουργούν ως «τεχνητό φως», κατασκευάζουν διαγραμματικούς χώρους και δίνουν έμφαση στην παραπλανητική «επίδραση» της γεωμετρίας στην σύγχρονη κοινωνία, τα μοντέλα της οποίας, ενώ φαίνεται να “απελευθερώνουν” το υποκείμενο,  στην πραγματικότητα το ελέγχουν. Το τεχνητό φως των χρωμάτων «αναφέρεται» σε μια παιγνιώδη γεωμετρία, η οποία φαίνεται να εγκλωβίζει, να ελέγχει και να παραπλανεί, να αποδιοργανώνει το βλέμμα καθρεφτίζοντας έναν κόσμο ομοιομάτων όπως αυτόν των video gameς ή των συστημάτων επικοινωνιακής τεχνολογίας […]. 

Με φορμαλιστικούς όρους η έννοια της […] «αναπαραγωγής» λειτουργεί με τους όρους μιας διαδικασίας συσχετισμένης με την ιδέα της αναδρομής (recursion): η «αναπαραγωγή» ως ένα κατασκευαστικό εργαλείο (σχεδιαστικό και χρωματικό) «επανοργάνωσης» της ίδιας της οργάνωσης της εικόνας […]."

Τέλος στην συνέντευξη της στον Εμμανουήλ Μαυρομμάτη η καλλιτέχνιδα μεταξύ άλλων, συσχετίζει "[…] Τα γεωμετρικά pattern των δικτύων […] με […] τις γεωμετρίες του αρχείου. Το αρχείο είναι μια γεωμετρική δομή. Η εργασία μου αναφέρεται τόσο στην γεωμετρία του ελέγχου, της επιτήρησης, της καταπίεσης και του εγκλεισμού όσο και στην παραπλανητική γεωμετρία της προσομοίωσης και της υπερπραγματικότητας, ως οργανωτικές δομές της σύγχρονης κοινωνίας. Ο συσχετισμός εννοεί γεωμετρικές δομές και υπολογιστικές ταξινομήσεις του ζωγραφικού υλικού. Το αρχείο είναι η μνήμη και αφορά σχέσεις εξουσίας-γνώσης, είναι η  μνήμη των χρωμάτων, εδώ, και η κοινωνική σημασία της γεωμετρικής φόρμας του τετραγώνου στην αλληλοσύνδεση των αρχείων των κυκλωμάτων και των δικτύων. Είναι ένα γεωμετρικό πλέγμα που διαπερνάει το κοινωνικό σώμα […]."

Ο κατάλογος της έκθεσης δημοσιεύει εκτός από τα κείμενα και το βιογραφικό της Ειρήνης Γρηγοριάδου και ένα μεγάλο αριθμό από ζωγραφικά και σχεδιαστικά της έργα.

Επιμέλεια έκθεσης: Γωγώ Κολυβήρα

Λίγα λόγια για την εικαστικό

Η Ειρήνη Γρηγοριάδου είναι απόφοιτος του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τιμήθηκε, το 2000, με έπαινο, στην 1η Biennale των Ανώτατων Σχολών Καλών Τεχνών στην Κρήτη, οργανωμένη από τα Νέα της Τέχνης, συμμετείχε και διακρίθηκε στη Σερβία, στο Novi Sad, στην 3η Triennale νέων καλλιτεχνών και συνέχισε τις σπουδές της στη Σχολή Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης από όπου αποφοίτησε το 2003 με το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα  Προηγμένων Σπουδών DEA και με το βαθμό άριστα (Θέμα: Ζωγραφική στην Ψηφιακή Εποχή. Συνάφεια και Ειδικότητα). Ακολούθησε ένα δεύτερο Μεταπτυχιακό Δίπλωμα DEA (βαθμός: άριστα) του τμήματος Ιστορίας της Τέχνης στη σχολή Γεωγραφίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης (Θέμα: Καταλανική τέχνη και διεθνείς συνδέσεις) και το 2011 απέκτησε το Διδακτορικό της Δίπλωμα στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης με τον βαθμό, Excellent Cum Laude [Άριστα με Έπαινο] (Θέμα: Το Αρχείο και οι Φωτογραφικές Τυπολογίες. Από τη Νέα Αντικειμενικότητα στις Νέες Γενιές Φωτογράφων στη Γερμανία: 1920-2009). Το 2012, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης της απένειμε το Εξαιρετικό Βραβείο Διδακτορικού Διπλώματος (Premio Extraordinario de Doctorado). Έχει πραγματοποιήσει πολλές ερευνητικές δημοσιεύσεις σε έγκυρες επιστημονικές ισπανικές και αγγλικές εκδόσεις, διαλέξεις σε ερευνητικά σεμινάρια στο Πανεπιστήμιο (UB) και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (MACBA), της Βαρκελώνης  και στο πανεπιστήμιο Complutense της Μαδρίτης. Είναι εκλεγμένο Μέλος της Εταιρίας των Ελλήνων Τεχνοκριτών, AICA-Hellas και της Εταιρίας των Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (EEIT).

Είναι επίσης μέλος της ερευνητικής ομάδας Global Art Archive (GAA) στο πρότζεκτ Κριτική Χαρτογραφία της Τέχνης και Οπτικότητα στην Παγκοσμιοποιημένη Εποχή: Νέες Μεθοδολογίες, Έννοιες και Αναλυτικές Προσεγγίσεις  [Cartografia critica del arte y la visualidad en la era global: Nuevas metodologias, conceptos y enfoques analiticos, HAR2010-17403] του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης της Σχολής Γεωγραφίας και Ιστορίας και της ερευνητικής ομάδας Art, Globalization, Interculturality (AGI/ART) υπό την διεύθυνση της καθηγήτριας Anna Maria Guasch Ferrer.

Διάρκεια έκθεσης: 7 - 29 Νοεμβρίου 2017

Περισσότερες πληροφορίες: www.depotgallery.gr