Πριν από είκοσι χρόνια… προηγήθηκε η πλατεία Αγ. Παρασκευής! Δεν… ήθελε σταθμό στο υπόγειο της! Συνηγορούσε και ο ομώνυμος Δήμος. Ψήφισε κατά της κατασκευής Μετρό. Το Κράτος δεν έφερε αντίρρηση! Ο σταθμός κατασκευάστηκε ένα χιλιόμετρο μακριά από την πλατεία Αγ. Παρασκευής. Σήμερα μετανιωμένοι οι περίοικοι δηλώνουν ότι έσφαλαν. Ή περπατούν μέχρι την παλαιά πλατεία Κένεντυ όπου βρίσκεται ο σταθμός ή αλλιώς συνεχίζουν να μετακινούνται με το αυτοκίνητο τους…
Μετά από είκοσι χρόνια, ίδια ιστορία στα Εξάρχεια. Η πλατεία…δεν θέλει σταθμό του Μετρό. Διαμαρτύρεται μέχρι δακρύων για την κοπή των δένδρων, τα οποία, φυσικά και θα αποκατασταθούν με την αποπεράτωση, όπως γράφεται στη μελέτη που έχει ελεγχθεί και εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο Αθηναίων.
Σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη μεταξύ Δήμου Αθηναίων και Αττικό Μετρό τον Μάρτιο του 2022, προβλέπονται 1.700 μεταφυτεύσεις κι φύτευση 2.700 νέων δένδρων.
Η λογική λέει πως όποιος αγαπά το περιβάλλον, χωρίς ρυπογόνα μέσα, θα απαιτούσε και θα αγωνιζόταν αν χρειαζόταν, προκειμένου να αποκτήσει η περιοχή του Μετρό. Στους ιδεολόγους «παλαιοημερολογίτες» αριστερούς και λοιπούς λογική μάλλον δεν περισσεύει. Κυριευμένοι από το «αντί» που τους κανοναρχεί προκαλούν προσκόμματα και εντυπώσεις για να καθυστερήσουν την κατασκευή του σταθμού στα Εξάρχεια. Τους ενοχλεί η αποκατάσταση της περιοχής και η ένταξη της σε μια μορφή κανονικότητας.
Δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια ιστορία «τυφλής» προσήλωσης στην αντιπαραγωγική άρνηση.
Οι διαμαρτυρόμενοι, που δεν είναι καθόλου βέβαιο πως πρόκειται για κατοίκους των Εξαρχείων ή απλώς για μεταφερόμενους αντιρρησίες, λένε ότι ανησυχούν για την τύχη των δένδρων της πλατείας. Αυτά εκ των πραγμάτων θα ξεριζωθούν για να κατασκευαστεί το άνοιγμα του σταθμού και να διαμορφωθεί ξανά η πλατεία στην οποία προφανώς θα φυτευτούν πάλι δένδρα.
Όσα ξεριζωθούν θα μεταφυτευτούν σε άλλα σημεία της πόλης από την Υπηρεσία Κηποτεχνίας του Δήμου Αθηναίων, σύμφωνα με το Μνημόνιο συνεργασίας με την Αττικό Μετρό. Η εποχή μάλιστα της μεταφύτευσης, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι ο μήνας Νοέμβριος.
Επικοινώνησα με τον νέο Δήμαρχο Αθηναίων Χ. Δούκα για να ακούσω, ξανά, την άποψη του. «Είμαι υπέρ του Μετρό» απάντησε αμέσως. Έχει όμως κι εκείνος τις ενστάσεις του αναφορικώς με τα δένδρα. Τον βρίσκει σύμφωνο η αντίληψη ότι δεν καταστρέφουμε πράσινο για ένα έργο φιλικό στο περιβάλλον. Ναι αλλά πως θα γίνει η κατασκευή; Δεν τον πείθει η εγκριθείσα από τον Δήμο Αθηναίων μελέτη;
Ο Χ. Δούκας δεν τη βρίσκει εμπεριστατωμένη. «Είναι μόλις δυο σελίδες. Δεν αναφέρεται με λεπτομέρειες που θα μεταφυτευτούν τα δένδρα, ούτε τι θα γίνει με την ολοκλήρωση των έργων και τη διαμόρφωση της πλατείας Εξαρχείων». Θα ήθελε τη μελέτη με συγκεκριμένη αναφορά σε κάθε δένδρο, ο Δήμαρχος. «Να ξέρουμε κάθε χαρουπιά, κάθε μουριά που φυτεύεται και τι θα φέρουν στην τελική διαμόρφωση», σημειώνει.
«Υπερβολές», απαντά ο Ν. Ταχιάος, υφυπουργός σήμερα Υποδομών, προερχόμενος όμως από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό, με πλήρη γνώση για την υπό κατασκευή 4η γραμμή.
«Μόνο καθυστέρηση σημαίνουν όλα αυτά, τίποτε άλλο. Η μεταφύτευση είναι δουλειά της Υπηρεσίας Κηποτεχνίας του Δήμου Αθηναίων. Δένδρα θα φύγουν, δένδρα θα έρθουν ξανά» καταλήγει.
Το μετρό θα γίνει, διαβεβαίωσε σε μια τελευταία του συνέντευξη ο Πρωθυπουργός. Όπως θα μπουν κι οι κάμερες. Χωρίς δεύτερη κουβέντα, ήταν ο τόνος του.
Αυτές τις ουσιαστικές παρεμβάσεις στα ζητήματα της καθημερινότητας περιμένουν οι περισσότεροι. Οι μειοψηφίες έχουν, προφανώς, το δικαίωμα στη διαφωνία και τη διαμαρτυρία. Δεν μπορούν όμως να παρεμποδίζουν, στο όνομα του κανενός και του τίποτε!
Έχουμε πληρώσει πολλά για τις ιδεοληψίες. Αρκετά πια…