Για το βερολινέζο έμπορο τέχνης Johann Konig το Brexit ήταν η ευκαιρία για μια νέα γκαλερί στο Λονδίνο

Για το βερολινέζο έμπορο τέχνης Johann Konig το Brexit ήταν η ευκαιρία για μια νέα γκαλερί στο Λονδίνο

© Thomas Niedermueller/Getty Images for IMG

Σε μια εποχή που οι γκαλερί δε σταματούν να κλείνουν, ο βερολινέζος γκαλερίστας Johann Konig αποτελεί παράδοξο. Στις 5 Οκτωβρίου, μαζί με την Frieze, άνοιξε ένα νέο χώρο στο Λονδίνο, το τρίτο του παράρτημα και το πρώτο του εκτός Γερμανίας.

Η ομώνυμη γκαλερί -η οποία μπορεί να εκπροσωπεί ένα πολύ αξιόλογο σύνολο καλλιτεχνών, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται οι Elmgreen & Dragset, Helen Marten, Erwin Wurm και Katharina Grosse- έχει καθιερωθεί ως βασικός παίκτης στη σκηνή του Βερολίνου. Από το άνοιγμά της το 2002, έχει δύο χώρους στην πόλη, ο ένας από τους οποίους βρίσκεται σε ένα πρώην βιομηχανικό κτίριο στην Dessauerstra?e και ένα δεύτερο στην μπρουταλιστικού στυλ εκκλησία St. Agnes, η οποία χρονολογείται από το 1960.

Και στο τρίτο παράρτημα ο γκαλερίστας συνεχίζει μς το πνεύμα της βιομηχανικής αισθητικής και της μπρουταλιστικής αρχιτεκτονικής, καταλαμβάνοντας έναν πρώην χώρο στάθμευσης στη στυλάτη περιοχή Marylebone. Το να ξεφύγει από τον τυπικό χώρο μιας γκαλερί στο Mayfair ήταν βασικό στοιχείο για το όραμα της γκαλερί: ο Konig περιγράφει την επέκταση αυτή ως ένα "πείραμα" που διερωτάται τι μπορεί να κάνει μια γκαλερί. Περισσότερο εκθεσιακός χώρος παρά γκαλερί, ο χώρος θα είναι τόσο σημείο συνάντησης όσο και πλατφόρμα για performances και έργα τέχνης, σύμφωνα με τον Konig.

Το παράρτημα του Λονδίνου λέγεται Konig Archiv & Souvenir και έχει ξεκινήσει με μια σειρά εγκαταστάσεων και εγγράφων που επεξεργάζονται την ιστορία της γκαλερί. Παράλληλα με την εναρκτήρια έκθεση, η γκαλερί παρουσίασε επίσης ένα νέο εξαμηνιαίο περιοδικό με τίτλο The German Surplus. Η πρώτη έκδοση περιλαμβάνει τον Konig σε συζήτηση με τους καλλιτέχνες που παρουσίασε στη φετινή Frieze Art Fair του Λονδίνου: Anselm Reyle, Katharina Grosse, Norbert Bisky, Corinne Wasmuht και Johannes Wohnseifer.

Μετά την τρέχουσα εναρκτήρια έκθεση, η οποία κλείνει στις 11 Νοεμβρίου, το Konig Archiv & Souvenir θα παρουσιάσει μια ατομική έκθεση έργων της αυστριακής καλλιτέχνιδας Kiki Kogelnik, ακολουθούμενη από μια έκθεση γλυπτών από της ελβετής καλλιτέχνιδας Claudia Comte.

Το Artnet News μίλησε με τον γκαλερίστα και ερωτώμενος για το γιατί επέλεξε το Λονδίνο, απάντησε: "Έχω ένα τεράστιο χώρο στο Βερολίνο, ο οποίος είναι σαν Kunsthalle. Έχουμε έναν κήπο με γλυπτά, εκπαιδευτικά προγράμματα -είναι πραγματικά θεσμικό. Στο Λονδίνο, προσπαθώ να αποκτήσω έναν περισσότερο εμπορικό χώρο με έναν πολύ δημοκρατικό τρόπο -από φθηνές, απεριόριστες εκδόσεις καλλιτεχνών, έως υλικό ανώτερης κατηγορίας, δευτερογενούς αγοράς. Έργα που έρχονται και φεύγουν όλη την ώρα. Είναι περίπου το μοντέλο μιας αίθουσας προβολής. Ο καλύτερος τρόπος να το περιγράψεις είναι ως ''πείραμα.."

Μάλιστα, ο Konig είπε ότι άνοιξε το χώρο στο Λονδίνο "ακριβώς λόγω του Brexit. Νομίζω ότι είναι σημαντικό να είναι κανείς εδώ επειδή οι γκαλερί κλείνουν: υπάρχει αστάθεια. Όταν άνοιξα την γκαλερί μου στο Βερολίνο, η αγορά ήταν σε ύφεση. Στο Λονδίνο, υπάρχει επίσης μια ευρύτερη αγορά -η Κίνα, η Ρωσία. Είναι πολύ διεθνές και πολύ επιχειρηματικό. Δεν περιστρέφονται όλα γύρω από το Mayfair. Στο Λονδίνο δεν έχουμε αυτή την έντονη πίεση -μπορούμε να παίξουμε."

Ο έμπορος τέχνης διαφωνεί με όσους λένε ότι το Βερολίνο είναι νεκρό: θεωρεί ότι είναι πιο ζωντανό από ποτέ, έχει μεγαλώσει και ωριμάσει, αν και είναι πλέον λίγο πιο ακριβό και αρχίζει να γίνεται περισσότερο μια μητρόπολη. Απλώς ήθελε να έχει μια παρουσία στο Λονδίνο με "ομαδικές εκθέσεις, ανάγνωσεις, performances, παρουσιάσεις", σε ένα χώρο "όπου μπορώ να κάνω εκθέσεις που αλλάζουν το παιχνίδι και έχουν αντίκτυπο στην καριέρα ενός καλλιτέχνη."

 

Πηγή: Artnet News