© Apollo
Ο Rob Weisberg είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Invaluable, του διαδικτυακού τόπου για δημοπρασίες και γκαλερί. Με την ευκαιρία της πρώτης διάσκεψης κορυφής Global Auction House Summit, η οποία παρουσιάστηκε από την Invaluable στη Βοστώνη το Σεπτέμβριο, μίλησε στο Apollo για το γιατί είναι καιρός οι οίκοι δημοπρασιών να αρχίσουν να μιλάνε ο ένας στον άλλο.
Γιατί είναι τόσο σημαντικό να συγκεντρωθούν τώρα εκπρόσωποι των οίκων δημοπρασιών;
Η αγορά τέχνης, όπως και οι χρηματοπιστωτικές αγορές, είναι κυκλική. Δείχνει πολύ σαφή μοτίβα, με κύκλους δύο έως τριών ετών που η αγορά είναι πάνω, καθώς και χρονιές που είναι κάτω. Δεν χρειάζεται κανείς διδακτορικό στη συμβουλευτική τέχνης για να καταλάβει ότι μία αγορά τέχνης που είναι χαμηλά αποτελεί αγοραστική ευκαιρία για τους συλλέκτες, καθώς οι συλλογές αναμένεται να ανέβουν σε αξία μαζί με την ανάκαμψη της αγοράς.
Όπως έχει αναφερθεί ευρέως, η αγορά της τέχνης βρίσκεται στα κάτω της από το καλοκαίρι του 2015 -αλλά αρχίζουμε να βλέπουμε τα σημάδια της επόμενης ανάκαμψης. Ενώ αυτό αποτελεί μια ιδανική αγοραστική ευκαιρία για τους συλλέκτες, αποτελεί επίσης μια τεράστια ευκαιρία για τους οίκους δημοπρασιών που ενθαρρύνουν ενεργά τους πελάτες τους να προσυπογράψουν τα έργα τους τώρα που υπάρχει αγοραστικό ενδιαφέρον. Θεωρήσαμε ότι ήταν επιτακτική η ανάγκη να έχουμε τώρα την εναρκτήρια διάσκεψη κορυφής των οίκων δημοπρασιών, έτσι ώστε να συζητήσουμε τις βασικές ευκαιρίες και απειλές που αντιμετωπίζει η βιομηχανία μας, με την ευκαιρία αυτής της επόμενης ανάκαμψης -και να μεγιστοποιήσουμε την ευκαιρία για τη βιομηχανία.
Πρέπει οι οίκοι δημοπρασιών να μιλάνε ο ένας στον άλλο περισσότερο από ότι στο παρελθόν;
Απόλυτα -πρέπει να μιλάνε ο ένας στον άλλο περισσότερο. Οι οίκοι δημοπρασιών έχουν κοινά ενδιαφέροντα -νομίζω ότι αυτό είναι αναμφισβήτητο. Κάθε οίκος δημοπρασιών προσπαθεί να κερδίσει τα καλύτερα έργα για τις δημοπρασίες του, να επεκτείνει την εμβέλειά του, να προσελκύσει νέους μελλοντικούς υποψήφιους αγοραστές και ενδιαφερόμενους να πουλήσουν, καθώς και να παραμείνει επίκαιρος σε μια μεταβαλλόμενη δημογραφική κατανομή των καταναλωτών.
Με όλη αυτή την αλλαγή, υπάρχουν σίγουρα ευκαιρίες. Υπάρχουν, επίσης, απειλές. Πολλοί οίκοι δημοπρασιών έχουν πετύχει τα προηγούμενα χρόνια με το να είναι στα νερά τους -σε μια γεωγραφική περιοχή. Μιλούσαν σε μια χούφτα βασικών εμπόρων τέχνης στις περιφέρειες αυτές, οι οποίοι ήταν οι κύριοι αγοραστές τους και επικοινωνούσαν μέσω χάρτινων καταλόγων. Τώρα ο κόσμος αλλάζει πραγματικά. Οι οίκοι δημοπρασιών πρέπει να συζητήσουν τα κοινά του συμφέροντα και προκλήσεις -όχι μόνο να προωθήσουν τις δικές τους επιχειρήσεις, αλλά να προωθήσουν τα συλλογικά συμφέροντα της βιομηχανίας.
Ποιες είναι οι πιεστικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο τομέας των δημοπρασιών;
Παγκοσμιοποίηση και ψηφιοποίηση. Οι αγοραστές και οι συλλέκτες του αύριο δε μοιάζουν σε τίποτα με τους γονείς τους. Οι ημέρες που ταχυδρομούνταν κατάλογοι από χαρτί σε μια μικρή χούφτα εμπόρων τέχνης που ήταν μέλη της λέσχης έχουν τελειώσει. Οι ημέρες εξατομικευμένων ψηφιακών καταλόγων που φτάνουν σε ταχύτητα φωτός στα κινητά στα χέρια των υποψήφιων αγοραστών σε 180 χώρες, γραμμένες στη μητρική τους γλώσσα, υποστηρίζοντας το τοπικό τους νόμισμα ... αυτές οι μέρες είναι εδώ σήμερα.
Ποια βλέπετε ως τα επόμενα βασικά βήματα για την ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών σε δημοπρασίες;
Νομίζω ότι οι οίκοι δημοπρασιών χρειάζονται αρχικά μια αλλαγή φιλοσοφίας. Πρέπει να δουν τον κόσμο ως διαφορετικό σήμερα από ό,τι ήταν χθες. Η ψηφιακή τεχνολογία έχει ήδη επηρεάσει σχεδόν κάθε άλλη βιομηχανία στον πλανήτη -και, αν μη τι άλλο, η αγορά δημοπρασιών έχει καθυστερήσει στο να την υιοθετήσει. Αυτή η αλλαγή φιλοσοφίας πρέπει να αφορά το να μπει σε προτεραιότητα η τεχνολογία όχι ως προσθήκη, αλλά ως κύριο στοιχείο της αποστολής των επιχειρήσεων στο χώρο των δημοπρασιών.
Αυτή η αποστολή έχει να κάνει με το να παραμείνουν επίκαιρες, έχει να κάνει με την προσβασιμότητα και την παγκοσμιοποίηση. Εάν έχει κανείς σήμερα έναν καταναλωτή που ανήκει σε αυτό που θα αποκαλούσα η γενιά του "κατά παραγγελία" -όχι τους εικοσάρηδες, αλλά τους σαραντάρηδες έως 50 κάτι ετών που έχουν πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα-, αυτοί οι άνθρωποι μεγάλωσαν σε μια εποχή που τους δόθηκε η ευκαιρία να συναλλάσσονται με τους δικούς τους όρους, να αγοράζουν πράγματα που φιλοδοξούν να έχουν στις συλλογές τους, χωρίς να χρειάζεται να συναντηθούν πρόσωπο με πρόσωπο με κάποιον. Μπορούν να αγοράσουν με ευκολία από το σπίτι τους ή το γραφείο τους, ή χρησιμοποιώντας το κινητό τους καθισμένοι στις κερκίδες την ώρα που παίζει το παιδί τους ποδόσφαιρο.
Οι προσδοκίες και τα εμπόδια που θέτει η βιομηχανία δημοπρασιών στους υποψήφιους αγοραστές είναι σημαντικά. Είναι μια διαδικασία με πολλές τριβές. [Αν] θέλω να υποβάλω προσφορά σε μια δημοπρασία, πρέπει γενικά να υποβάλω αίτηση για έγκριση για να υποβάλω προσφορά σε αυτή τη δημοπρασία, την οποία θα έχω αρχικά μάθει μέσω ενός τυπωμένου καταλόγου. Υποτίθεται ότι πρέπει να εξετάσω αυτόν τον κατάλογο, να υποβάλω RFA, κάποια στιγμή αργότερα να εγκριθώ για να υποβάλω προσφορά, και στη συνέχεια να εμφανιστώ την ημέρα της δημοπρασίας για να το κάνω. Λυπάμαι, αλλά αυτή η γενιά αγοραστών δεν έχει συνηθίσει ή αισθάνεται άνετα να αγοράζει κατ'' αυτόν τον τρόπο: αν δεν μπορώ να βρω τα ζητούμενά μου, η άμεση ικανοποίηση της αγοράς ενός πράγματος που θέλω να αποκτήσω, όταν έχω τα οικονομικά μέσα να το πράξω και την ικανότητά να το κάνω με τους όρους μου και με την άνεσή μου, τότε εκείνος ο οίκος δημοπρασιών με έχει χάσει.
Προβλέπετε σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά, μετά την απόφαση του Sotheby''s να καταργήσει την προμήθεια των αγοραστών στις διαδικτυακές δημοπρασίες;
Απολύτως. Νομίζω ότι αυτή η ανακοίνωση είναι η μεγαλύτερη αναγνώριση μέχρι σήμερα, στο αποκορύφωμα της βιομηχανίας μας, ότι ο κόσμος έχει αλλάξει. Το απόσπασμα που είδα από τον David Goodman στο Sotheby''s, όταν έδωσε συνέντευξη τύπου για την απόφαση, ήταν ότι το online αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο και αποδοτικό μέσο απόκτησης πελατών, με νέους υποψήφιους αγοραστές που δεν είχαν κάνει ποτέ δουλειές με το Sotheby''s πριν, αλλά οι οποίοι ήταν πολύ πιθανό όχι μόνο να πραγματοποιήσουν συναλλαγές στο διαδίκτυο αλλά και να διατηρήσουν μακροπρόθεσμα μια σχέση με το Sotheby''s.
Νομίζω ότι η βιομηχανία στο σύνολό της θα πρέπει να μεταφερθεί στην ισοτιμία των τιμών. Σήμερα, πολλοί οίκοι δημοπρασιών έχουν επιπλέον χρέωση για τους αγοραστές από το διαδίκτυο για την ευκολία της απευθείας συναλλαγής. Δεν υπάρχει κανένας άλλος κλάδος που να το κάνει αυτό και, αν μη τι άλλο, περιορίζει την ανάπτυξη του κλάδου των δημοπρασιών, επειδή παίρνει κόσμο από το βασικό μέλλοντικό σας κοινό και τους αποθαρρύνει από το να δουλέψουν μαζί σας.
Τι χρειάζεται αυτή η αγορά για να γίνει πραγματικά παγκόσμια;
Νομίζω ότι πρέπει να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των παγκόσμιων καταναλωτών όσον αφορά τις γλώσσες και τα νομίσματα. Πρέπει να λειτουργήσουμε με τους όρους τους, χωρίς να περιμένουμε να συμμορφωθούν με τους δικούς μας.
Θα χαιρετίζατε οποιαδήποτε περαιτέρω ρύθμιση των επιχειρήσεων των οίκων δημοπρασιών;
Δεν πιστεύω ότι οι οίκοι δημοπρασιών απαιτούν περαιτέρω ρυθμίσεις από τις ρυθμιστικές αρχές. Αυτό που πιστεύω είναι ότι οι οίκοι δημοπρασιών πρέπει να αυτορρυθμίζονται. Εάν δεν το καταφέρουμε αυτό, νομίζω ότι οι ρυθμιστικές αρχές θα καταλάβουν πολύ καλά το κενό της ηγεσίας. Τους έχουμε δει να το κάνουν πρόσφατα με τον ελεφαντόδοντο, και θα το δούμε ξανά αν αποτύχουμε στο να αναλάβουμε δράση.
Ως βιομηχανική ομάδα πρέπει να θέσουμε ζητήματα που ενδεχομένως υπόκεινται σε ρύθμιση -από αντίκες πυροβόλα όπλα έως την προστασία δεδομένων- και πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τη θέση της βιομηχανίας μας απέναντι σε αυτά τα θέματα, να λάβουμε θέση και να δράσουμε για να προωθήσουμε τα συμφέροντά μας και συμφέροντα των αγοραστών μας.
Πηγή: Apollo
Απόδοση: Νάσια Καλαμάκη