Του Γιάννη Γορανίτη
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μοιάζει να επιταχύνει ολοένα και περισσότερα στα ζητήματα συνδεσιμότητας και συνεχίζει να στηρίζει και να επενδύει σε υποδομές επόμενης γενιάς. Τα δίκτυα 5G έχουν βρεθεί εδώ και καιρό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος –και κατ' επέκταση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων–, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε η περαιτέρω εξειδίκευσή τους. Η ΕΕ δεσμεύτηκε ότι θα διαθέσει €50 δισ. για την επιτάχυνση του 5G και Διαδικτύου των πραγμάτων, αλλά και για τη στήριξη των υποδομών αυτοοδηγούμενων οχημάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο ανακοινώθηκε η στήριξη της ΕΕ σε μία κοινοπραξία κολοσσών της τεχνολογίας και της αυτοκινητοβιομηχανίας, προκειμένου να μπουν οι βάσεις για την ανάπτυξη ενός πλήρους, ασφαλούς και λειτουργικού συστήματος διασύνδεσης οχημάτων μέσω 5G δικτύων.
Οι συγκεκριμένοι στόχοι και αναλυτικές λεπτομέρειες για το πρόγραμμα 5GCAR θα δημοσιοποιηθούν τις επόμενες ημέρες, αλλά από τα πρώτα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας συμπεραίνουμε ότι πρόκειται για ένα μεγαλεπήβολο project που δυνητικά θα μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο που μετακινούμαστε και επικοινωνούμε.
Τι είναι το 5GCAR
Ο προγραμματικός σκοπός του προγράμματος είναι η ανάπτυξη μιας συνολικής αρχιτεκτονικής συστήματος 5G, η οποία να προσφέρει βελτιστοποιημένη συνδεσιμότητα δικτύου V2X (vehicle-to-everything). Πρακτικά, αναφερόμαστε στη συνδεσιμότητα οχημάτων με άλλα οχήματα, σηματοδότες, σταθμούς διοδίων, πομπούς ειδοποιήσεων, αλλά και όλων των άλλων συνδεδεμένων συσκευών που θα εντάσσονται στο Internet of Things.
Το 5GCAR δεν θα επιτρέπει απλώς τη σύνδεση αλλά θα διευκολύνει τη μεταφορά δεδομένων και την ανταλλαγή των απαιτούμενων πληροφοριών εντός του δικτύου V2X σε υψηλές ταχύτητες και με μηδαμινές καθυστερήσεις και παρεμβολές. Με αυτό τον τρόπο θα υποστηρίζεται η ασφάλεια και η προστασία της ιδιωτικής ζωής, θα βελτιώνεται η ποιότητα εξυπηρέτησης οδηγών και πεζών, ενώ η κυκλοφοριακή ροή θα ρυθμίζεται με πρωτοποριακά μέσα. Επίσης, θα είναι εφικτός ο ακριβής γεωγραφικός εντοπισμός των οχημάτων. Όλα αυτά μας επιτρέπουν να συμπεράνουμε ότι μεσοπρόθεσμα το πρόγραμμα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την εποχή των αυτοοδηγούμενων οχημάτων.
Το έργο είναι ένα από τα 21 που εντάσσονται στην δεύτερη φάση της πρωτοβουλίας 5G ΡΡΡ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το 5G PPP αποτελεί το επιστέγασμα μιας συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ανάπτυξη υποδομών 5G, με τη συμμετοχή κατασκευαστών, τηλεπικοινωνιακών παρόχων, παρόχων υπηρεσιών, μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ερευνητών. Μόνο για τη δεύτερη φάση διατίθεται προϋπολογισμός €154 εκατ. ευρώ για καινοτόμα έργα σε διαφορετικούς κλάδους της βιομηχανίας.
Ποιες εταιρείες συμμετέχουν
Το 5GCAR ανέλαβε να υλοποιήσει μια κοινοπραξία εταιρειών υπό την ηγεσία της Ericsson. Στην κοινοπραξία συμμετέχουν η Nokia, η Huawei, η Bosch, η Orange, η Volvo Cars, και πολυάριθμα ερευνητικά και πανεπιστημιακά ιδρύματα όπως το King''s College του Λονδίνου, το Κέντρο Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών της Καταλονίας, το Κέντρο Τεχνολογίας της Αυτοκίνησης της Καταλονίας, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Chalmers κ.α.
Η κοινοπραξία θα είναι υποψήφια για χρηματοδότηση με σκοπό την πραγματοποίηση δοκιμών και την εξασφάλιση της ασφαλούς υλοποίησης της τεχνολογίας συνδεδεμένων οχημάτων έως το 2020. Το 5GCAR θα απασχολήσει 30 ερευνητές με επιμέρους προϋπολογισμό €8 εκατ.
Είναι προφανές ότι τόσο φιλόδοξα εγχειρήματα δεν μπορούν να υλοποιηθούν μόνο από μία εταιρεία ή από ένα μεμονωμένο κράτος. Αντίθετα, είναι αυτονόητη η συνεργασία πολλών και ισχυρών εταιρειών, οργανισμών και φορέων, αλλά και η στήριξη τους από το δημόσιο και τις υπερεθνικές ενώσεις.