Της Αναστασίας Τσιβγούλη
Η αποκάλυψη του ΣΔΟΕ τον περασμένο Ιανουάριο για το κύκλωμα με τα 49 κοντέινερ που είχαν δηλωθεί με προορισμό την Ιταλία, αλλά παρέμεναν στον Ασπρόπυργο και κατέληγαν στην εγχώρια αγορά και στο παραεμπόριο, με το Δημόσιο να κινδυνεύει να χάσει 6 εκατομμύρια ευρώ από το φορτίο αυτό, είναι μόνο η κορυφή στο παγόβουνο των «εξαφανισμένων» εμπορευματοκιβωτίων.
Μια ομάδα τεσσάρων φοιτητών του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ανακάλυψε μια εφαρμογή που μπορεί να δώσει τέλος σε ένα τεράστιο πρόβλημα που πλήττει όχι μόνο τη χώρα μας, αλλά και τις διεθνείς, κυρίως θαλάσσιες μεταφορές των εμπορικών κοντέινερ.
Οι φοιτητές, χρησιμοποιώντας την πρωτοποριακή τεχνολογία Internet of Things, βρήκαν τον τρόπο να βάλουν μέσα στα κοντέινερ αισθητήρες που θα ενημερώνουν ανά πάσα στιγμή τους ενδιαφερόμενους ποιες συνθήκες επικρατούν μέσα σε αυτά και πού βρίσκονται ακριβώς.
Αυτή η σημαντική ανακάλυψη, με την επωνυμία cargΟps, χάρισε στην ομάδα των φοιτητών του ΟΠΑ το πρώτο βραβείο στον πρόσφατο διαγωνισμό ψηφιακής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας JA start-up που διοργάνωσε το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece, με τη συμμετοχή της MetLife.
«Πρόκειται για ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τις μεταφορικές εταιρείες και ιδίως για την ελληνική ναυτιλία, που μεταφέρει μεγάλους όγκους κοντέινερ παγκοσμίως. To cargΟps είναι ένα “έξυπνο κοντέινερ” το οποίο διαθέτει αισθητήρες και είναι σαν να έχουμε online μάτια και όσφρηση μέσα στα φορτία με τα εμπορεύματα που διακινούνται μέσω πλοίων, τρένων και φορτηγών. Για παράδειγμα, υπάρχει μεταφορά μαρμάρου από την Καβάλα στην Ιαπωνία, το κοντέινερ περνά από διάφορα στάδια μεταφοράς σε διάφορα λιμάνια. Η εταιρεία μαρμάρου ξέρει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται το κοντέινερ όλες τις μέρες για να φθάσει το εμπόρευμα με ασφάλεια στην Ιαπωνία, την Κίνα, τη Βραζιλία κ.λπ.» αναφέρει ο Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής του ΟΠΑ.
Συνεχής παρακολούθηση
«Το σύστημα ανά πάσα στιγμή ειδοποιεί είτε τη μεταφορική εταιρεία είτε αυτόν που έχει το εμπόρευμα για τις συνθήκες υγρασίας, θερμοκρασίας, ή αν έχει παραβιαστεί, ενημερώνει ακόμη και αν το εμπόρευμα δεν είναι στο μεταφορικό μέσο που θα έπρεπε να είναι ώστε να υπάρχει έγκαιρη παρέμβαση. Κάθε χρόνο χιλιάδες κοντέινερ χάνονται στους ωκεανούς και αρκετές φορές λόγω των καιρικών συνθηκών καταστρέφονται ευπαθή προϊόντα στη διάρκεια της μεταφοράς τους. Αξιοποιώντας τις καινοτομίες της τεχνολογίας Internet of Things και την ανάγκη για συνεχή παρακολούθηση και διασφάλιση των συνθηκών μεταφοράς των εμπορικών κοντέινερ στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, αναπτύχθηκε η υποδομή για τη λήψη δεδομένων από αισθητήρες και εξαγωγή analytics, ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος κατά τη μεταφορά» σημειώνει ο καθηγητής του ΟΠΑ, ο οποίος εξηγεί πως το τμήμα του βρέθηκε στο σημείο να κατακτήσει το πρώτο βραβείο, αλλά και να υπάρξουν άλλες πέντε συμμετοχές του Οικονομικού Πανεπιστημίου στον ίδιο διαγωνισμό!
«Στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΟΠΑ έχουμε αρκετά μαθήματα με καινοτομίες στο πλαίσιο του μαθήματος Ψηφιακής Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας. Κάθε χρόνο, 20 ομάδες δημιουργούν τέτοιες ιδέες και έχουν καταφέρει να διακριθούν πολλές φορές» τονίζει.
«Χαιρόμαστε πολύ που μπαίνουν δυναμικά στον θεσμό μας τα πανεπιστήμια και που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό στη Ρήγα της Λετονίας, στις 25 Ιουνίου, η ομάδα φοιτητών του ΟΠΑ η οποία κατέκτησε το πρώτο βραβείο» αναφέρει η Λίτσα Παναγιωτοπούλου, επίτιμη πρόεδρος ΣΕΝ/JA Greece.
«Αυτά τα παιδιά είναι τελειόφοιτοι, μπορούν άνετα να ξεκινήσουν μια startup επιχείρηση, να δημιουργήσουν οι ίδιοι θέσεις εργασίας και μέσα από τις ιδέες τους, που θα μπουν σε εφαρμογή, μπορούμε να επανεκκινήσουμε την οικονομία μας σε πολλούς τομείς. Είδαμε φέτος πολύ πρωτοποριακές ιδέες από τους φοιτητές των μεγαλύτερων πανεπιστημίων μας και ήταν πολύ δύσκολο να αποφασίσει η κριτική επιτροπή πού θα δοθούν τα τρία βραβεία. Μακάρι να υπήρχαν περισσότερα» συμπληρώνει.
«Επενδύουμε σήμερα στις γενιές τού αύριο» αναφέρει ο Σταύρος Μιχαηλίδης, διευθυντής Marketing και Επικοινωνίας ??tLife και προσθέτει ότι «η εταιρεία επενδύει στους νέους μέσα από πολλές δράσεις και ειδικότερα με τo Πρόγραμμα Life Changer, μία πρωτοβουλία που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ) και το MetLife Foundation, με όραμα να συμβάλουμε στη δημιουργία μιας νέας γενιάς επιχειρηματιών, που θα ενισχύσει την ελληνική οικονομία».
Application για ανακύκλωση
Με το «Event-or», μια πλατφόρμα σχεδιασμού και συμβουλευτικής για την υλοποίηση εκδηλώσεων, μια ομάδα τεσσάρων φοιτητών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κατέκτησε το δεύτερο βραβείο του διαγωνισμού. Ας υποθέσουμε ότι έχετε μια εταιρεία και θέλετε να οργανώσετε μια εκδήλωση γρήγορα και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χωρίς να ξεφεύγουν οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά. Εσείς αναφέρετε μέσα από ένα συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο τους στόχους, τις ανάγκες και το ποσό που θέλετε να διαθέσετε και στη συνέχεια περιμένετε τις κατάλληλες προτάσεις.
«Κατ' αρχάς απαιτείται η συμπλήρωση ερωτηματολογίου για να ορίσουμε τον χαρακτήρα της εκδήλωσης, ημερομηνία, μπάτζετ, διάρκεια, πόσα άτομα θα προσκληθούν, τεχνικά χαρακτηριστικά. Προτείνουμε το δίκτυο συνεργατών μας, φωτογράφους, χώρους φιλοξενίας, ηχολήπτες, ηχοσυστήματα. Προτείνονται δηλαδή οι κατάλληλοι επαγγελματίες που θα τη στελεχώσουν με όλα τα στοιχεία τους, κριτικές, τιμή κ.λπ. προκειμένου να επιλέξουν οι ενδιαφερόμενοι εκείνους που επιθυμούν» αναφέρει ο Γιάννης Χαρχαντής, φοιτητής του ΟΠΑ που έχει αναλάβει τον ρόλο του CEO στην εταιρεία.
«Παράλληλα παρέχουμε εργαλεία για να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα της εκδήλωσης και δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη του. Δίνουμε τη δυνατότητα να υπάρχει πλήρης οργάνωση, από την είσοδο και τις εγγραφές στην εκδήλωση, μέχρι την οργάνωση των θεματικών ενοτήτων. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα να αναθέσει μια εταιρεία εξ ολοκλήρου σε εμάς τη διοργάνωση της εκδήλωσής της» προσθέτει.
Το τρίτο βραβείο
Ενα... «Uber» για ανακυκλώσιμα απορρίμματα χάρισε το τρίτο βραβείο σε δύο φοιτητές του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που είναι παράλληλα απόφοιτοι του ΣΕΝ, καθώς από τα μαθητικά τους χρόνια συμμετείχαν σε διαγωνισμούς καινοτομίας και επιχειρηματικότητας του σωματείου. Πρόκειται για μια εφαρμογή που θα αποτελέσει περιβάλλον επικοινωνίας μεταξύ των πολιτών και των κατόχων οχημάτων ιδιωτικής ή επαγγελματικής χρήσης, οι οποίοι θα συλλέγουν και θα μεταφέρουν στα κατάλληλα πιστοποιημένα εργοστάσια ή άλλους χώρους συλλογής τα απορρίμματα αυτά.
Τα εργοστάσια ανακύκλωσης θα ανταμείβουν τους συλλέκτες-μεταφορείς, ανάλογα με την ποσότητα και το είδος των ανακυκλώσιμων που παραδίδουν. «Συνδέει τους πολίτες που θέλουν να δώσουν τα ανακυκλώσιμα με οδηγούς, οι οποίοι θα τα παίρνουν και θα τα κατευθύνουν σε εργοστάσια ανακύκλωσης. Οι πολίτες θα δηλώνουν ποια μέρα και ώρα θέλουν να δώσουν τα ανακυκλώσιμά τους και οι οδηγοί θα παίρνουν τα απορρίμματα θα τα πηγαίνουν στο εργοστάσιο από όπου θα πληρώνονται και θα δίνουν μια πολύ μικρή μηνιαία συνδρομή στην εφαρμογή. Το κέρδος τους θα είναι από τα εργοστάσια ανακύκλωσης. Οι πολίτες δεν θα δίνουν τίποτα, θα είναι δωρεάν, θα έχουν μια ευκολία στο να ανακυκλώσουν και θα κερδίζουν διάφορα δώρα κι έπαθλα μέσα από συνεργασίες με εταιρείες που θα διευκολύνουν την καθημερινότητά τους. Σύμφωνα με τους κοινοτικούς στόχους, το 65% απορριμμάτων θα έπρεπε να ανακυκλώνεται και αυτή τη στιγμή ανακυκλώνεται μόνο το 16%. Οι πολίτες δεν έχουν κίνητρο να ανακυκλώσουν και δεν είναι εύκολο για όλους, δεν υπάρχουν μπλε κάδοι σε κάθε σπίτι» εξηγεί ο Νίκος Γκολιόπουλος, φοιτητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ.
* Αναδημοσίευση από τον «Φιλελεύθερο» της Τετάρτης 30 Μαΐου.