Botilia.gr: η high-tech πλατφόρμα που αλλάζει τα δεδομένα στο ελληνικό κρασί

Botilia.gr: η high-tech πλατφόρμα που αλλάζει τα δεδομένα στο ελληνικό κρασί

Του Γιάννη Γορανίτη

Ένα ελληνικό startup αξιοποιεί τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες, όπως η ανάλυση των Big Data και η μηχανική μάθηση (machine learning), προκειμένου να χτίσει μια ολοκληρωμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα που φέρνει σε επαφή τους οινοπαραγωγούς με τους καταναλωτές. Παράλληλα, προσφέρει υπηρεσίες ανακάλυψης, προώθησης και διάθεσης των καλύτερων κρασιών Ελλήνων παραγωγών. Σήμερα, το botilia.gr διαθέτει περισσότερους από 12.500 χρήστες, στην πλατφόρμα συμμετέχουν 112 οινοποιεία, ενώ οι φιάλες που έχουν πωληθεί ξεπερνούν τις 500.000.

Επειδή βέβαια η τεχνολογία δεν αρκεί, η ομάδα του botilia.gr αποτελείται από εξειδικευμένους οινολόγους και sommeliers, οι οποίοι επιλέγουν με αυστηρά κριτήρια τα καλύτερα και ποιοτικότερα κρασιά του ελληνικού αμπελώνα. Ενδεικτικό της αυστηρότητας είναι ότι απορρίπτονται περισσότερο από 90% των κρασιών που δοκιμάζονται Στόχος τους είναι ανάδειξη της αξίας των προϊόντων μικρών και άγνωστων παραγωγών και η προώθησή τους τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Τα κρασιά που επιλέγονται διατίθενται μέσω της πλατφόρμας σε προνομιακή τιμή οινοποιείου για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ενώ κάθε εβδομάδα οι χρήστες αποκτούν πρόσβαση σε νέα, εξαιρετικής ποιότητας, δυσεύρετα και άγνωστα κρασιά με σημαντικές εκπτώσεις. Παράλληλα, έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν νέους παραγωγούς, να μάθουν την ιστορία τους, αλλά και να διαβάσουν γιατί το εκάστοτε κρασί επιλέχθηκε για την πλατφόρμα.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του botilia.gr, η οποία αναπτύχθηκε εκ του μηδενός, χωρίς τη χρήση κάποιας έτοιμης εφαρμογής ή υποδομής ανοιχτού κώδικα βραβεύτηκε στα evolution awards, ενώ το botilia.gr έχει αποσπάσει διακρίσεις σε διαγωνισμούς καινοτομίας ενώ συμπεριλήφθηκε στις 10 πιο επιτυχημένες Startups στον 5ο Διαγωνισμό «i-bank Καινοτομία & Τεχνολογία» της Εθνικής Τράπεζας.

Είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τον ιδρυτή του Botilia, Άγγελο Δαμουλιάνο σχετικά με την πορεία της πλατφόρμας και του ελληνικού κρασιού.

Πώς πήρατε την απόφαση να ξεκινήσετε ένα τόσο εξειδικευμένο ηλεκτρονικό κατάστημα μέσα στην κρίση;

Η ιδέα υπήρχε στο μυαλό μου αρκετά χρόνια πριν. Ήταν κάτι που έγινε μόνο του αφού ξεκίνησε σαν μια παρέα που παραγγέλναμε μαζικά από παραγωγούς που δεν βρίσκαμε στην Αθήνα. Από την άλλη, η κρίση συνέπεσε με την εκτόξευση της ποιότητας του ελληνικού κρασιού και την παγκόσμια αναγνώρισή του, τη στροφή του καταναλωτικού κοινού από το ποτό και την αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι ενδείξεις ήταν ιδανικές παρόλη τη γενικότερη δυσκολία της περιόδου.

Αν ξεκινούσατε σήμερα τι θα κάνατε διαφορετικά;

Θα είχαμε επενδύσει νωρίτερα στην B2B πλατφόρμα, η λειτουργία της οποίας έχει ξεκινήσει εδώ και 9 μήνες. Το ενδιαφέρον εστιατορίων και wine bars από την Ελλάδα και το εξωτερικό είναι αρκετά μεγάλο και η νέα υπηρεσία μας τους λύνει τα χέρια.

Έχουν αλλάξει οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων ή παραμένουν επιφυλακτικοί με το e-shopping;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο δείχνει να μπαίνει ολοένα και περισσότερο στη ζωή του Έλληνα. Οι μηχανές αναζήτησης παίρνουν φωτιά ακόμη και για το πιο απλό προϊόν. Τα  υψηλά έξοδα μεταφοράς όμως, εξακολουθούν να αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα.

Πώς συνδυάζεται η τεχνολογία με την οινογνωσία;

Με τη χρήση της τεχνολογίας (machine learning και big data analysis) έχουμε πετύχει να διευκολύνουμε σημαντικά την διαδικασία επιλογής και την αποφυγή περιττών δοκιμών και εξόδων. Μέσω της προσωποποιημένης εφαρμογής mySommelier κάθε χρήστης δημιουργεί το ατομικό «Γευστικό Προφίλ» του απαντώντας σε έξι απλές ερωτήσεις και στη συνέχεια ο προηγμένος αλγόριθμος προτείνει ακριβώς τα κρασιά που ταιριάζουν και ικανοποιούν απόλυτα τις γευστικές του προτιμήσεις. Όσο ο χρήστης βαθμολογεί τα κρασιά που δοκιμάζει η ακρίβεια των προτάσεων αυξάνεται ακόμη περισσότερο. Έτσι αποκτάς τον προσωπικό σου sommelier που ξέρει ακριβώς τι σου αρέσει.

Κατά πόσο επηρεάζεται η επιχείρησή σας από τη φορολογική/ ασφαλιστική πολιτική;

Περιμέναμε ότι τα πράγματα θα ήταν χειρότερα με την εφαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κρασί. Η επίδραση στις πωλήσεις ήταν τελικά μετρημένη, αλλά η ταλαιπωρία από την πλευρά των παραγωγών είναι απίθανη. Σχεδόν για κάθε ενέργειά τους θα πρέπει να είναι ενήμερο το τελωνείο το οποίο θα πρέπει να δίνει τις σχετικές άδειες.

Τι θα συμβουλεύατε ένα startupper στην Ελλάδα του 2017;

Όσοι ξεκινούν μία startup επιχείρηση θα πρέπει να είναι διατεθειμένοι να ρισκάρουν πολύ και να αφιερωθούν απόλυτα στον σκοπό τους. Να προσέχουν επίσης ποιους ακούνε και ποιους συμβουλεύονται. Τέλος, να διαθέσουν το προϊόν τους στο κοινό όσο πιο σύντομα γίνεται γιατί η ιδιαιτερότητα των καιρών θα επιβάλει πολλές και απρόβλεπτες αλλαγές στην πορεία.

Περισσότερες πληροφορίες και δυνατότητες παραγγελίας (με την πρώτη φιάλη κερασμένη!) στο site του Botilia. https://www.botilia.gr/